مذاکره صدر و حیدر عبادی برای تشکیل دولت عراق

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۰۸

گروه جهان  مقتدا صدر رهبر ائتلاف «سائرون» که در انتخابات پارلمانی عراق بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده، با حیدر عبادی نخست‌وزیر کنونی دیدار کرده است. خبرگزاری فرانسه از بغداد گزارش داده این دیدار، احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی با حضور تشکل‌های این دو رهبر سیاسی عراق را افزایش داده است.

حیدر عبادی پس از دیدار با مقتدا صدر گفته: «به این نتیجه رسیدیم که با یکدیگر و همچنین با دیگر احزاب برای سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت جدید عراق همکاری کنیم. این یک دولت قدرتمند و توانا در زمینه خدمت‌رسانی به مردم، امنیت و رفاه اقتصادی خواهد بود.»

براساس نتایج قطعی انتخابات ائتلاف سائرون، متشکل از طرفداران مقتدا صدر، کمونیست‌ها و ملی‌گرایان ۵۴ کرسی را از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق به دست آورد. پس از آن، فهرست ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری رهبر حشدالشعبی و ائتلاف نصر به رهبری حیدر عبادی نخست‌وزیر کنونی عراق نیز با ۴۲ کرسی، خود را به عنوان نیروهای دوم و سوم در مجلس عراق تثبیت کردند. مقتدا صدر چون خود نامزد انتخابات نشده بود، نمی‌تواند مقام نخست‌وزیری را برعهده بگیرد. ضمن اینکه ائتلاف او، چون اکثریت مطلق را در پارلمان ندارد، نمی‌تواند به تنهایی دولت آینده عراق را تشکیل دهد. او چند روز پیش گفته بود مخالف ائتلاف با فهرست فتح به رهبری عامری، حاکمیت قانون به رهبری نوری مالکی و اتحادیه میهنی کردستان است. براساس قانون، دولت آینده عراق باید 90 روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی تشکیل شود.

دویچه‌وله نوشته، پیروزی مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی عراق نشان‌دهنده نارضایتی مردم از رهبران گذشته این کشور است. بی‌سبب نیست که صدر مبارزه با فساد و رهبری غلط را در عراق برنامه کاری خود اعلام کرده است. سیاست اجتماعی او نیز بر دفاع از حقوق محرومان تکیه دارد و به همین خاطر به حمایت از لایه‌های فقیر جامعه می‌پردازد. به اعتقاد ناظران، محبوبیت مقتدا صدر در عراق از طرفی نیز به محبوبیت پدرش وابسته است که روحانی پرنفوذی بود.

 

ارسال نظر