جزئیات تغییر قیمت برخی داروها

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۴۲

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه این سازمان برای واقعی کردن قیمت دارو در سال ۹۷ گفت: در این زمینه سه برنامه اجرایی وجود دارد که بر اساس آن شاهد تغییرات قیمت برخی اقلام دارویی تا سقف ۹ درصد خواهیم بود. کیانوش جهانپور درباره برنامه سازمان غذا و دارو برای واقعی کردن قیمت دارو در کشور گفت: در حوزه قیمت‌گذاری دارو امسال سه استراتژی و برنامه اجرایی در سازمان تعیین شده که بر اساس آن در برخی اقلام دارویی مانند داروهای برند، برند-ژنریک و وارداتی شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. البته درصدهای این کاهش قیمت متغیر بوده و به تناوب اعلام می‌کنیم که چه داروهایی دچار کاهش قیمت شدند.

او با بیان اینکه در برخی موارد شاهد ثبات قیمتی اقلام دارویی در سال جاری هستیم، افزود: در برخی موارد هم در راستای منطقی‌سازی قیمت، برنامه افزایش قیمت داروها را پیش می‌بریم که این اقدام بیشتر شامل تولیدات داخلی می‌شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو به ایسنا گفت: باید توجه کرد که پیش از این ارز مرجع دارو حدود ۳۸۰۰ تومان برای هر دلار بوده است. حال طبق ابلاغیه‌یی که بعد از تحولات ارزی اخیر ابلاغ شد، ارز با نرخ تک‌نرخی رسمی دولت به قیمت ۴۲۰۰ تومان است. بنابراین مواد اولیه یا محصول نهایی دارو با این رقم وارد می‌شود و قاعدتا تفاوت قیمتی با قبل در برخی اقلام دارویی خواهیم داشت که میزان آن بر اساس فرمول‌هایی است که در کمیسیون قیمت‌گذاری مطرح می‌شود. البته تغییر قیمت دارو در سال جاری تا سقف ۹ درصد است.

جهانپور با بیان اینکه بر این اساس میانگین افزایش قیمت دارو هم امسال تا سقف ۹ درصد است و بیش از آن نخواهد بود، گفت: این میانگین در سال ۹۶، 7درصد بوده است. البته با توجه به اینکه دولت مابه‌التفاوت ارزی را تخصیص خواهد داد، مشکلی برای بیماران ایجاد نمی‌شود. بر این اساس دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز را در سطح عرضه از طریق سازمان‌های بیمه‌گر و با اولویت بیماران خاص و صعب‌العلاج به‌گونه‌یی پوشش می‌دهد که فشار مالی خاصی روی بیمار ایجاد نشود. یعنی ممکن است قیمت دارو تغییر کند، اما این افزایش قیمت به بیمار منتقل نخواهد شد.

او تاکید کرد: بنابراین میانگین تغییر قیمت دارو در سال ۹۷، افزایش ۹ درصدی است که در برخی اقلام کاهش، برخی اقلام افزایش و در برخی اقلام ثبات قیمت را شاهد خواهیم بود.

 

ارسال نظر