اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۱۳

آغاز فرآیند اعمال و تسویه اختیار فروش تبعی

هادی علی پور، مدیر تسویه اوراق بهادار سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: با توجه به سررسید تاریخ اعمال اختیار فروش تبعی (با هدف حمایت از سهام) در بهمن و اسفند ۱۳۹۹، فرآیند اعمال و تسویه این اوراق آغاز شد. وی افزود: فرآیند اعمال این اوراق بدین صورت است که کارگزاری‌ها ی فعال در بورس و فرابورس درخواست اعمال را از مشتریان خود جمع‌آوری کرده و بعد از بررسی شرکت بورس تهران یا شرکت فرابورس ایران درخواست اعمال برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شود و پس از بررسی در خواست اعمال توسط سمات و کنترل تعداد اوراق قابل اعمال و سهام پایه و به دست آمدن تعداد اوراق قابل اعمال، محاسبات انجام شده و تسویه انجام می‌شود. علی‌پور با بیان اینکه تسویه به دو روش نقدی و فیزیکی صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: در تسویه فیزیکی، سهم پایه به قیمت اعمال از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی توسط عرضه‌کننده خریداری می‌شود اما در تسویه نقدی، ما به التفاوت قیمت اعمال و قیمت مبنای دارایی پایه در سررسید به صورت نقدی در صورت توافق طرفین به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت می‌شود. مدیر تسویه اوراق بهادار سپرده‌گذاری مرکزی گفت: نماد‌های اختیار فروش تبعی که در پایان سال ۱۳۹۹ سررسید می‌شوند عبارتند از هترول۹۱۱، هکاوه ۹۱۱، همعاد۹۱۱، هخود ۹۱۱، هملت۹۱۱، هشفن ۹۱۱، هشیر ۹۱۱، هجم ۹۱۱، هصند ۹۱۱، هبهرن۹۱۲، هرانف۹۱۲، هنفت ۹۱۲، هپارس ۹۱۲، همپنا ۹۱۲، هاباد ۹۱۲، هفارس ۹۱۲، هغدیر ۹۱۲، هبرکت ۹۱۲، وملل ۹۹۱۲، هصادر ۹۱۲ و ذوب تبعی ۹۹۱۲، که جمعا ۲۱نماد می‌شود.

تکرار رشد نقدینگی و تورم

مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درگفت‌وگو با سنا وابستگی به پول نفت و افزایش هزینه‌ها را دو نقطه تهدید بودجه ۱۴۰۰ ذکر کرد و گفت: وقتی پول نفت به دست دولت می‌رسد، منابع سرشار آن، باعث افزایش سرعت رشد نقدینگی و به دنبال آن تورم می‌شود. وی افزود: از طرفی با کاهش قدرت خرید افراد، دولت و مجلس سعی می‌کنند با افزایش پایه حقوق و درآمد، مشکلات را کاهش دهند اما این موضوع خود به افزایش سرعت رشد نقدینگی منجر می‌شود که در نهایت تورمی جدید را شکل می‌دهد و این چرخه سال‌هاست که در اقتصاد ایران در حال تکرار است. این اقتصاددان با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان کرد: ساختار بودجه فعلی منجر به شکل‌گیری مولفه‌های ناکارآمدی همچون کسری بودجه، رشد نقدینگی و تورم شده که تبعات آن در بازه‌های زمانی مختلف، اقتصاد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین تاخیر در اصلاح ساختار بودجه، فرصت را برای برداشتن گام‌های بزرگ در اقتصاد از بین خواهد برد. تقوی با بیان اینکه توسعه اقتصادی با اتکا به درآمدهای غیر نفتی باید به یک اولویت بودجه‌ای در همه دولت‌ها تبدیل شود، افزود: اگر چه به عملکرد دولت فعلی، در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی نقدهای جدی وارد است، ولی دولت یازدهم توانسته وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی دولت را از حدود ۴۰ درصد در سال ۹۲ به ۲۷ درصد در آخرین سال برساند و در دولت دوازدهم نیز اتکای بودجه سال آینده به درآمدهای نفتی به حدود ۲۵ درصد رسیده است. این اقتصاددان با اشاره به اینکه در لایحه‌بودجه سال ۱۴۰۰ بر موضوع درآمدهای مالیاتی تاکید بیشتری شده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی فعلی، تحقق این بخش از درآمدها را با تردید مواجه کند و این اتفاق احتمال وابستگی به دلارهای نفتی در سال آینده را تقویت خواهد کرد. تقوی، انتشار اوراق از طریق بازار سرمایه را از راهکارهای پیش روی دولت برای جمع کردن نقدینگی‌های سرگردان و جلوگیری از گسیل آن به دیگر بازارها و همچنین تامین مالی در شرایط کسری بودجه دانست و افزود: برای اصلاح ساختار بودجه نیز باید مدل جدیدی از رابطه دولت‌ها با نفت و درآمدهای ناشی از آن و همچنین تامین مالی دولت‌ها از طریق اوراق بدهی و اسناد خزانه بازتعریف شود.

عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی در بورس

شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیا تک با سرمایه ۱۵۰۰میلیارد ریال در حالی شاهد درج نماد خود در فهرست نرخ‌های بورس اوراق بهادار است و در لیست انتظار عرضه اولیه سهام قرار گرفته که این شرکت ۶ برند مشهور را در خود جای داده است. مای، شون، الارو و نئودرم، کالیستا و نوت از جمله برندهای مطرح آرایشی و بهداشتی تحت فعالیت این شرکت هستند؛ همچنین گروه صنعتی گلرنگ با ۳۸.۷ درصد مالکیت، سهامدار عمده شرکت محسوب می‌شود. شرکت تامین سرمایه بانک ملت نیز به عنوان مشاور پذیرش در کنار شرکت آریان کیمیاتک قرار گرفته است. بر این اساس بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نماد شرکت آریان کیمیا تک با نماد «کیمیاتک» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شد. مدیر پذیرش اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به موافقت هیات ‌پذیرش اوراق بهادار در جلسه ۱۶مهرماه ۹۹ با پذیرش سهام شرکت آریان کیمیا تک در بورس اوراق بهادار تهران به ‌عنوان پانصد و هشتاد و دومین شرکت پذیرفته‌ شده در بورس در بخش «محصولات شیمیایی»، طبقه «تولید شوینده‌ها، فرآورده‌های بهداشتی، عطر و محصولات آرایشی» و نماد «کیمیاتک» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است. کلیدی‌ترین گروه محصولات شرکت دارویی، آرایشی، بهداشتی آریان کیمیا تک در حوزه آرایشی و مراقبت از پوست، ضد آفتاب‌ها، کرم‌های مرطوب‌کننده و کرم‌های دست و صورت است که در بیش از ۹۰ درصد برندهای موجود شرکت از جمله مای، شون، الارو و نئودرم، کالیستا و نوت تولید می­‌شوند.

 

ارسال نظر