مصوبات ۴ کارگروه تخصصی مشخص شد

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۱:۴۶:۳۰
کد خبر: ۱۳۹۷۹۹
مصوبات ۴  کارگروه تخصصی مشخص شد

دومین نشست کارگروه مشترک اتاق تعاون و معاونت تعاون وزارتخانه با اعضای هیات رییسه، معاونین و مدیران اتاق تعاون و مدیران معاونت امور تعاون وزارتخانه در اتاق تعاون برگزار شد.

به گزارش تعادل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، در این جلسه ۴ کارگروه کارگروه واگذاری‌ها، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، کارگروه آموزش، ترویج و توسعه، فرهنگ تعاون، کارگروه ساختار، قوانین، سامانه‌ها و سند توسعه، امور استان‌ها و کارگروه روابط خارجی، نمایشگاه‌ها، هیات‌های تجاری و بازاریابی به صورت مجزا تشکیل جلسه دادند.

براساس این گزارش، در کارگروه واگذاری‌ها، تامین مالی و سرمایه‌گذاری که با حضور ماشااله عظیمی عضو هیات رییسه، ناطقی مدیرکل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گماسای معاون مدیرکل دفتر تولیدی وزارت تعاون و مصطفایی مدیر آمار و برنامه‌ریزی برگزار شد، در بخش تامین مالی پس از اشاره به انواع روش‌های تامین مالی در کشور به ۴ مورد اصلی بانک تعاونی، کارگزاری بورس، صندوق‌های خطر پذیر (VC) و هلدینگ‌های تعاونی به عنوان پیشنهاد پیگیری موارد در این کارگروه پرداختند.

همچنین در موضوع بانک تعاونی به دو رویکرد اقدام به تاسیس یک بانک جدید یا تغییر ساختار یک موسسه مالی یا یک بانک موجود به صورت تعاونی سهام عام بانکی اشاره شد که این پیشنهاد بر تغییر ساختار بانک موجود به شکل تعاونی بوده است.

در ادامه در موضوع بیمه تعاونی با اشاره به یک پرونده موجود به مورد تقاضا بودن بیمه‌های عمومی و ممانعت بر راه تاسیس این شکل از بیمه پرداخته شد همچنین بر این موضوع که نوع بیمه تخصصی تعاون مورد تایید بیمه مرکزی ج.ا.ا است، تاکید شد.

عظیمی عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران در موضوع تامین مالی با اشاره به اینکه سه اصل روش تامین مالی، نهاد تامین مالی و سپس ابزار تامین مالی باید مورد نظر قرار گیرد تاکید داشت که در ابتدا تامین مالی جمعی، بازار سرمایه، بازار مالی یا بازار پولی به عنوان روش‌های تامین مالی تعیین شود و متناسب با آن به انتخاب نهاد و ابزار پرداخته شود.

همچنین جهت برنامه‌ریزی دقیق در هر یک از موضوعات، دریافت آمار و اطلاعات به روز از مراکز آماری کشور به صورت منظم پیشنهاد شد.

در موضوع کارگزاری باتوجه به موانع موجود بر تشکیل کارگزاری‌های تعاونی در کشور، وی به ارایه درخواست به صورت بسته‌ای از یک شرکت تامین سرمایه، ۵ شرکت تامین سرمایه استانی و ۵ کارگزاری تاکید کرد.

گفتنی است در این نشست، تهیه نامه مشترک با امضای وزیر تعاون، رییس اتاق تعاون و رییس فراکسیون تعاون در مجلس به بانک مرکزی ج.ا.ا، وزیر اقتصاد، رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور با موضوع تشکیل بانک تعاون در کشور مصوب و مقرر شد نمایندگان وزارت تعاون تا پایان بهمن پیش نویس اولیه این نامه را به اتاق تعاون ارسال کنند.

همچنین تهیه نامه مشترک با امضای معاون امور تعاون و رییس اتاق تعاون به بیمه مرکزی ج.ا.ا با موضوع تشکیل بیمه عمومی و بیمه‌های تخصصی در بخش تعاون از دیگر مصوبات این نشست بود و مقرر شد نمایندگان وزارت تعاون تا هفته اول اسفند ماه سال جاری پیش نویس اولیه این نامه را به اتاق تعاون ارسال کنند.

  کارگروه آموزش، ترویج و توسعه، فرهنگ تعاون

این کارگروه نیز با حضور خانی مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و تحقیق تعاونی‌ها، عبادی مشاور امور پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت تعاون، موسوی روابط عمومی معاونت تعاون، عابدی مدیر امور اداری و منابع انسانی، حاج محمدی سرپرست امور فرهنگی و روابط عمومی اتاق تعاون برگزار شد. در این کارگروه معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: این نشست، می‌تواند منجر به هم افزایی فی ما بین معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران شده و بخش آموزش را مهم‌ترین بخش در ترویج فرهنگ تعاون نامید. وی گفت: کار گروه آموزش، ترویج و توسعه-فرهنگ تعاون، می‌تواند نقش بسزایی در توسعه فرهنگ تعاون داشته باشد همچنین موجب تغییر و بازسازی ذهنی جامعه نسبت به بخش تعاون شود. در این کارگروه رخیصی عضو هیات رییسه اتاق تعاون و رستمی به عنوان روسای کارگروه تعیین شدند و مقرر شد بررسی سامانه‌ای برای پایش و آمار، سند توسعه تعاون و ساختار سازمان در دستور کار قرار گیرد.

 در جلسه مذکور که با حضور علیپور مدیر اقتصادی، بنایی فر مدیر بین‌الملل اتاق تعاون، شهریور مدیر روابط بین‌الملل وزارت، هاشمی و حجارزاده برگزار شد، مقرر شد که فعالیت‌های بین‌المللی بخش تعاون ابتدا تفکیک شده سپس نسبت به انجام آنها اقدامات درخور صورت پذیرد. حضار با توجه به شرایط بین‌المللی موجود ضمن توافق جهت تمرکز بر تعیین شاخص‌های انتخاب کشورهای هدف بالاخص کشورهای همسایه، عمده فعالیت‌های بین‌المللی را به دو گروه تقسیم کردند: فعالیت‌های صادراتی شامل برگزاری جلسات B2B، حضور فعال در نمایشگاه‌ها، هماهنگی و اعزام هیات‌های تجاری و تشکیل کارگروه پیگری نتایج و دستاوردها، برگزاری نشست‌های شناخت ظرفیت‌های اقتصادی کشورها، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های اقتصادی سال‌های آتی و دعوت از رایزنان بازرگانی کشورها می‌شود. همچنین فعالیت‌های غیر صادراتی شامل شرکت در کمیسیونهای مشترک کشورها و تعریف بندهای پیشنهادی بخش تعاون، تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک با سازمان‌های بین‌المللی مانند جایکا و کوئیکا، برگزاری تور تبادل تجربه بین کشورها (بازدیدهای میدانی مدیران تعاونی‌ها از تعاونی‌های برتر در دنیا)، بررسی توانمندی تعاونی‌های دنیا و طبقه‌بندی آنها با توجه به نیاز‌های تعاونی‌های داخلی جهت ارتباطات آتی و انجام مطالعات بین‌المللی در مورد کشورها و تولید محتوا است.

 

 

ارسال نظر