مقاومت دلار صرافی برای ورود به کانال ۲۵ هزار تومانی

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۱۱

گروه بانک و بیمه|

روز شنبه 12 تیرماه 1400 نرخ دلار در بازار آزاد به 25150 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1787 دلار، قیمت سکه به 10 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. طرح قدیم 10.5، نیم سکه 5.770، ربع سکه 3.650، سکه گرمی 2.240 میلیون تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز 1 میلیون و 67 هزار، و مثقال طلای ابشده 17 عیار 4 میلیون و 623 هزار تومان اعلام شده است. 

فعالان بازار خبر دادند که صبح شنبه، قیمت دلار 25 هزار و 150 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 860 تومان و درهم امارات 6 هزار و 860 تومان اعلام شده است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۱۲ تیرماه) با ۷۵ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۹ تیرماه) به رقم ۲۴ هزار و ۹۰۲ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۲۵ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۰۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۱۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۵۴۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۷۶۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۸۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۳۴۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۷ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۹۸۲ تومان معامله شد. دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را تا ادامه داده است و هم‌اکنون در آستانه ورود به کانال ۲۵ هزار تومان است.

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه و طلا در مقایسه با پنج‌شنبه گذشته، روند کاهشی دارد.قیمت سکه ۱۰۰ هزار تومان و قیمت طلا ۴ هزار تومان در مقایسه با پنج شنبه گذشته کاهش دارد. وی با بیان اینکه انس جهانی به ۱۷۸۷ دلار رسید، گفت: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بذرافشان افزود: در حال حاضرقیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار، ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۶۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. نرخ ارز نیز در بازار با کاهش همراه است. قیمت دلار در بازار آزاد (تا لحظه تنظیم خبر) ۲۵ هزار و ۱۴۰ تومان و هر یورو ۲۹ هزار و ۷۷۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

      بیت‌کوین بازار رمزارزها را نزولی

نگه داشت

با وجود صعود بیشتر رمزارزها، ریزش بیت‌کوین باعث منفی ماندن بازدهی کل بازار شد. بیت کوین با قیمت ۳۳ هزار و ۵۱۴ دلار در ۲۴ ساعت گذشته ۲.۲۲ درصد کاهش داشت.

براساس گزارشی از سی‌ان‌بی‌سی، تیم جدید مدیریتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار در حال افزودن افراد کارشناس بیشتری در حوزه ارزهای دیجیتالی است. در تازه‌ترین انتصاب این نهاد، دادستان کل ایالت نیوجرسی که با توجه به سوابق اجرایی خود، یکی از مقامات آگاه به این حوزه محسوب می‌شود به این کمیسیون افزوده شده است. به عقیده تحلیلگران بازار، ‌گری گنسلر- مدیر این کمیسیون، در تلاش است تا با افزودن چنین افرادی، نقش نهاد ناظر را در حوزه قانون‌گذاری حوزه ارزهای دیجیتالی برجسته‌تر کند.  در حالی که اخبار رسیده از چین حاکی از برخورد شدید دولت و بانک مرکزی با فعالان حوزه ارزهای دیجیتالی این کشور است، در امریکا امکان مبادله رمزارزها بیشتر شده و اکنون بر اساس توافقی که دو موسسه NYDIG و NCR با یکدیگر انجام داده‌اند، به زودی امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی برای بیش از ۲۴ میلیون شهروند امریکایی و با مشارکت بیش از ۶۵۰ شعبه بانکی میسر خواهد شد.  پس از سقوط کم سابقه اخیر ارزهای دیجیتالی، بسیاری از کارشناسان معتقدند که روزهای خوب بازار در راهند. جان بولینگر- مبدع شاخص معروف بولینگر- از جمله افرادی است که می‌گوید بیت‌کوین زمانی که به زیر ۳۰ هزار دلار رسید، کف قیمتی خود را به ثبت رساند و اکنون در حال حرکت به سمت هدف‌های بالاتر است. اندیکاتور بولینگر نوسانات قیمتی را در بالا و پایین میانگین متحرک ساده نشان می‌دهد.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۳۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۹ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

      راه‌اندازی قرارداد آتی سکه

 و واحدهای صندوق طلا

مدیرعامل بورس کالا و رییس سازمان بورس اوراق بهادار، ضمن تشریح مشخصات قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا اعلام کردند که پیگیری دوباره راه‌اندازی قرارداد آتی سکه در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل بورس کالای ایران به تشریح مشخصات قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا که از روز (شنبه) در این بورس آغاز شد، پرداخت. آیین راه‌اندازی قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا و معاملات سیمان در بورس کالای ایران (شنبه) با حضور محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان و امیر تقی خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد. سلطانی نژاد به توقف معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در سال ٩٧ بازار آتی سکه متوقف شد اما بورس کالا در مسیر توسعه بازار آتی قدم برداشت و با ورود کالاهای کشاورزی و نقره، یک دارایی از جنس طلا به بازار اضافه شد. وی در ادامه اشاره‌ای به ارزش معاملات صندوق‌های پشتوانه طلا نیز داشت و گفت: مجموع ارزش معاملات ۴ صندوق طلای موجود شامل زر، کیان، عیار و لوتوس تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده که این روند نیز در مسیر رشد قرار دارد.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران در بحث مشخصات قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، دارایی پایه این قراردادها واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) بوده و اندازه قرارداد هزار واحد سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) است. همچنین حد نوسان قیمت روزانه مثبت و منفی ۵ درصد قیمت تسویه روزانه روز قبل و وجه تضمین نیز حدود ۲۵ درصد میانگین ارزش یک قرارداد است؛ سقف مجاز موقعیت‌های باز تعهدی نیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۰۰ موقعیت در هر نماد است.

همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از بورس کالا می‌خواهم علاوه بر توسعه بازار مشتقه و ورود دارایی‌های جدید، با جدیت راه‌اندازی مجدد قرارداد آتی سکه را پیگیری و راه‌اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا در دستور کار قرار گیرد. ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق‌های طلا نیز راه‌اندازی می‌شود و گامی رو به جلو در بازار سرمایه محسوب می‌شود.صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا زمینه سرمایه‌گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می‌کنند که در حوزه بازار ارز، مسکن و طلا حداقل دو بازار لازم است معاملاتشان به صورت نظام‌مند در بورس کالا انجام شود و در طلا این اتفاق افتاده و مسکن نیز در راه این بورس است.از مدیرعامل بورس کالای ایران می‌خواهم که در حوزه بازار مشتقه بار دیگر در قرارداد آتی سکه طلا ورود کند تا ابزارهای کاملی را در اختیار فعالان حوزه طلا قرار دهیم تا ریسک‌های خود را مدیریت کنند.

     دنده عقب دلار

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۳۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۸۵ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۵ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۶ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۱۱۱.۱۲۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۳۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۲ یوان چین اعلام شد. به گزارش رویترز، کسری حساب تجاری امریکا کماکان رو به افزایش است و این مساله فشار را روی دلار بیشتر می‌کند. در ماه می‌میزان واردات امریکا ۲۷۷.۳ میلیارد دلار بوده که این رقم ۷۱.۲ میلیارد دلار بیشتر از صادرات این کشور بوده است. در مقایسه با ماه قبل، صادرات امریکا ۰.۶ درصد و واردات این کشور ۱.۳ درصد بیشتر شده‌اند. کماکان بیشترین کسری حساب تجاری مربوط به تجارت با چین (۲۷.۲ میلیارد دلار) بوده است و پس از چین نیز، کانادا ۱.۸ میلیارد دلار بیشتر از وارداتش از امریکا، به این کشور صادرات داشته است.  اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به افزایش است و اسکناس سبز در حال گرفتن جای ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوییس است. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۵۹.۵ درصد رسیده است تا بدین‌ترتیب بیشترین افزایش فصلی سهم دلار در ۹ ماه اخیر به ثبت برسد. این رقم ۰.۷ درصد بیشتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است. رقیب اصلی دلار یعنی یوان هم محبوب‌تر شده و سهم آن از ذخایر به ۲.۴ درصد رسیده است.

 

ارسال نظر