شرکت‌های قابل واگذاری مشتری ندارند

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۱۴

باقیمانده سهام بیمه آسیا واگذار می‌شود

یکی از موضوعات مهم در حاشیه نمایشگاه بانک، بیمه و بورس در جزیره کیش، اسامی شرکت‌های آماده واگذاری است که توسط سازمان خصوصی‌سازی در ماه‌های پیش رو عرضه خواهد شد و درکنار سهام شرکت‌های بورسی، بانک و بیمه‌ها که تاکنون واگذار شده ، تعدادی دیگر از شرکت‌ها نیز آماده واگذاری شده است. عبدالله پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: مانده سهام عرضه نشده بیمه آسیا در ماه‌های آینده عرضه خواهد شد. ما از فرصت برگزاری نمایشگاه کیش برای عرضه و مشتری‌یابی سهام شرکت‌های متعلق به دولت استفاده و سعی کردیم تمامی شرکت‌های به جا مانده از گروه 1 و 2 که اصطلاحا دانه درشت هستند و رقم بالایی حدود 50 تا 100میلیارد تومان ارزش سهام آنهاست را در این نمایشگاه پرزنت کنیم و در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی و ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی قراردهیم و امیدواریم از این فرصت استفاده درست و بهینه شود.


حضور نمایندگان سهام عدالت در مجامع

معلوم نیست مسوولانی که هم‌اکنون درحال مدیریت سهام عدالت هستند اتصالشان به مشمولان از دستگاه‌های اجرایی قوی‌تر و بیشتر باشد. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران نمایندگی سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر که بخشی از سهامشان بابت سهام عدالت تخصیص داده شده تا زمانی که سهام عدالت آزاد نشده و در اختیار مشمولان قرار نگرفته توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مدیریت می‌شود که این امر به معنای بازگشت سهام عدالت به دولت نیست. میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی درخصوص دلایل جلوگیری از حضور نمایندگان سهام عدالت در مجامع بانک‌ها افزود: هیات وزیران در سال 89 مصوبه‌یی را به تصویب رساند که به موجب آن به دستگاه‌های اجرایی تکلیف شد تا زمانی که سهام عدالت آزاد نشده و بدهکار خزانه هستند، نمایندگی سهام عدالت را دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به عهده داشته باشند. وی ادامه داد: اما این مصوبه دولت به دلایل نامعلومی اجرایی نمی‌شد و به این ترتیب این مصوبه از سال 89 تا 92 برای مجامع اجرایی نشد و مغفول مانده بود. معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی تصریح کرد: البته من هم پس از حضور در سازمان خصوصی‌سازی از وجود این مصوبه بی‌اطلاع بودم اما پس از مدتی به طورتصادفی از آن مطلع شدم.

وی ادامه داد: با اطلاع از این امر، وجود این مصوبه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی یادآور شدم و پس از بررسی‌های انجام شده این مصوبه که در سال‌های گذشته کنار گذاشته شده بود، پس از اطلاع به هیات دولت قرار شد که اجرایی شود. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: هیات دولت از دستگاه‌های اجرایی چرایی اجرایی نشدن این مصوبه را سوال کرد که دستگاه‌ها نیز به دلیل آنکه مدیران آنها تازه منصوب شده بودند از وجود این مصوبه اظهار بی‌اطلاعی کردند لذا این مصوبه تعطیل مانده در سال جاری اجرایی شد. وی ادامه داد: بنابراین اتفاق خاص و تازه‌یی درخصوص سهام عدالت نیفتاده و سهام عدالت نیز به دولت بازنگشته است. پوری‌حسینی با تاکید بر اینکه اجرای این مصوبه به معنای بازگشت سهام به دولت نیست،گفت: معلوم نیست مسوولانی که هم‌اکنون درحال مدیریت سهام عدالت هستند اتصالشان به مشمولان از دستگاه‌های اجرایی قوی‌تر و بیشتر باشد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: این مصوبه قبلا به تصویب رسیده و لغو هم نشده بنابراین یا باید توسط دولت جدید لغو شود یا آنکه آن را اجرایی کند که تصمیم دولت اجرای آن است.


عدم رضایت از سهام عدالت

وی در ارتباط با عرضه و تعیین تکلیف سهام عدالت گفت: سهام عدالت یک پرتفوی بسیار بزرگ و گسترده‌یی است و ارزش آن نزدیک به یک‌صد هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و برای حدود 50 میلیون نفر سهامدار است که ممکن است قابل افزایش باشد لذا این طرح بسیار بزرگ نیازمند ساماندهی است و به دلیل اشکالاتی که در اجرای ابتدایی طرح سهام عدالت به وجود آمده رضایتمندی از سهام عدالت وجود ندارد و امیدواریم با اصلاحاتی که ایجاد خواهیم کرد، مشکلات برطرف شود. وی اضافه کرد: اصلاح سهام عدالت نیازمند تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی است و پس از تایید شورای نگهبان عملیات اجرایی اصلاح سهام عدالت آغاز خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که ظرف6 ماه تا یک و نیم سال آینده لایحه اصلاح سهام عدالت به دست دولت برسد. وی ادامه داد: براساس برنامه‌ها، قرار است ثمن معامله از محل سود آن آزاد شود و مهلت زمان آن نیز 10 سال پیش‌بینی شده است بنابراین از سال 85 تا 94 فرصت طبیعی برای اجرای طرح سهام عدالت وجود دارد. به گفته وی وجود برخی ابهامات همچنین سوءاستفاده‌ها، وزارت اقتصاد را بر آن داشت تا لایحه‌یی برای ساماندهی طرح سهام عدالت تنظیم کند که البته هنوز این لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است. وی اظهار امیدواری کرد: ساماندهی طرح سهام عدالت به زودی انجام و این طرح تعیین تکلیف نهایی می‌شود.


اسامی شرکت‌های آماده واگذاری

وی در ارتباط با معرفی شرکت‌ها گفت: سهام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت پالایشگاه یوتولیتی و پتروشیمی دماوند را با ارزش قیمت پایه دو هزارمیلیارد تومان همچنین سهام پالایشگاه نفت بندرعباس و پالایشگاه نفت لاوان و پالایشگاه نفت کرمانشاه را عرضه کردیم. وی اضافه کرد: در زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز شرکت‌های زیادی داریم که می‌توان به آلومینیوم المهدی، طرح هرمز آل، مجتمع صنعتی اسفراین، لوله‌گستر اسفراین، نساجی قائم‌شهر، ماشین‌سازی تبریزو... شرکت‌هایی هستند که در لیست عرضه سازمان خصوصی‌سازی قرار دارند.

وی تصریح کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیز شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و شرکت کشت و صنعت و دامپروری سفیدرود رشت را داریم همچنین در زیرمجموعه وزارت نیرو، نیروگاه شهید رجایی، نیروگاه منجیل، نیروگاه صوفیان تبریز و چند تا نیروگاه دیگر را داریم که مجموعا سبد گسترده‌یی از سهام شرکت‌های دولتی را برای عرضه ارایه کرده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که عرضه سهام این شرکت‌ها به چه صورت خواهد بود،گفت: بخشی از سهام شرکت‌هایی که به بورس وارد شده و در بورس معامله می‌شوند به صورت ریز و خرد شده به سهامداران عرضه می‌شود اما در صورت افزایش حجم عرضه سهام و برای اینکه سهام روی زمین نماند سهام کنترلی و مدیریتی این شرکت‌ها به صورت بلوکی عرضه خواهد شد اما شرکت‌هایی که بورسی نیستند اجبارا به صورت بلوکی عرضه خواهند شد.


واگذاری سهام شرکت‌های گروه 2

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: این سازمان باید تا پایان سال شرکت‌های گروه دو را براساس قانون واگذار کند اما از آنجا که حجم این شرکت‌ها زیاد است، احتمال کمی وجود دارد که تمام شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود. وی درباره دلایل عدم تحقق برنامه‌های سازمان خصوصی‌سازی برای سال جاری گفت: واگذاری شرکت‌های دولتی علاوه بر اینکه نیمی از آن مربوط به اراده سازمان خصوصی‌سازی است، نیمی دیگر نیز بستگی به آمادگی بخش خصوصی دارد. پوری‌حسینی ادامه داد: تلاطم‌های بازار سرمایه ما را منع می‌کند که سهام تعداد بیشتری از شرکت‌ها را عرضه کنیم.


گروه 3 در اختیار دولت

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: البته 100درصد گروه محدودی از شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های گروه سه و حاکمیتی همچنان در اختیار دولت باقی می‌ماند. به گفته وی، شرکت ملی نفت ایران و سازمان صدا و سیما ازجمله شرکت‌های گروه سه به شمار می‌روند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر