گروه دانش و فن مرجان محمدی
دنیای فناوری و اینترنت هنوز هم جذابیتهای لازم را دارد و هر روز یا هر لحظه با ظهور یک تکنولوژی شاهد سیل عظیم کاربران به سمت آن هستیم، وقتی شبکههای اجتماعی متولد شد بسیاری از کاربران با ورود به این شبکههای اجتماعی و مهاجرت به این شبکهها از مزایا و خوبیهای این شبکهها گفتند و نوشتند و دوستان خود را برای ورود به این شبکهها تشویق کردند بطوریکه در برههیی کاربران رویای گمشده خود را در این شبکهها جستوجو میکردند فیس بوک، اینستاگرام را میتوان به عنوان پر بازدیدترین شبکههای اجتماعی دانست اما در حال حاضر با ظهور اپلیکیشنهای پیام رسان به نظر میرسد شبکههای اجتماعی کمکم در حال تبدیل شدن به صحرای برهوت هستند و بسیاری از کاربران که روزی و لحظهیی حاضر نبودند از فیسبوک جدا شوند امروزه با نصب اپلیکیشنهای پیامرسان دیگر توجهی به این شبکه اجتماعی ندارند.
طبق تحقیقاتی که از سوی وبسایت تلگراف صورت گرفته است محققان به این نتیجه رسیدهاند که دیگر شبکههای اجتماعی آن جذابیتهای گذشته را ندارد بطوریکه طبق این مطالعات مردم از فیسبوک و اینستاگرام خسته شده و به اپلیکیشنهای خصوصیتر روی آوردهاند. طبق تحقیقات انجامشده در وبسایت تلگراف، کاربران خجالتی اینترنت در حال ترک فیسبوک و اینستاگرام برای اپلیکیشنهای خصوصیتری مانند واتسآپ و تلگرام هستند.
این تحقیق که زمان صرفشده روی چهار شبکه اجتماعی شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپچت را تحلیل کرده است، آشکار میکند که اینستاگرام با کاهش 23.7درصدی سال به سال، بیشترین کاهش مصرف جهانی را داشته است. پس از اینستاگرام، توییتر با کاهش 23.4درصدی، اسنپچت با کاهش 15.7درصدی و فیسبوک با کاهش ۸ درصدی قرار دارند.
توییتر در میان اپلیکیشنها کمشهرتترین است، در حالی که فیسبوک با متوسط مصرف ۳۴ دقیقه در روز، بیشترین میزان مصرف را داشته و با اپلیکیشن زیرمجموعه خود یعنی اینستاگرام که در روز ۱۷ دقیقه مصرف روزانه دارد، در حال رقابت نزدیکی است.
در انگلستان، اینستاگرام شاهد بیشترین کاهش مصرف سالانه بود، در حالی که اسنپچت به طرز غیرمعمولی محبوب شد. بریتانیاییها با صرف متوسط ۱۵ دقیقه روزانه در این برنامه پیامرسان، سومین رتبه استفاده از آن را کسب کردند. محققان در شرکت تحلیل SimilarWeb، فعالیت صدهاهزار گوشی اندرویدی را از ژانویه تا مارس ۲۰۱۶ پیگیری کرده و آن را با زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ مقایسه کردند. در این تحقیق کاربرانی از ۹ کشور انگلستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا، استرالیا، هند و برزیل مورد بررسی قرار گرفتهاند.
طبق اعتقاد مولف این تحقیق، علت این کاهش استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند دو مورد باشد. اول اینکه اپلیکیشنهای دیگری مانند پیامرسان رمزگذاریشده تلگرام وجود دارد که برای جذب کاربر رقابت میکنند. استفاده از تلگرام در کشور انگلستان از ۱۷ دقیقه در سال گذشته به ۲۴ دقیقه در سال جاری افزایش یافت، که رشدی ۴۰ درصدی را نشان میدهد.
همچنین یک روند به سمت حفظ حریم شخصی و ارتباطات فردی مشاهده میکنیم. رشد تلگرام، یا اپلیکیشنهای Whisper و Yik Yak که افراد قابلیت گفتوگوی ناشناس و خصوصی را دارند، گواه این موضوع است.
به نظر میرسد که افراد در حال انتقال به جوامع بستهتر هستند.
همچنین موج بزرگی از محبوبیت پیامرسانهایی مانند واتسآپ وجود داشته که جاگزین شبکههای اجتماعی عمومی شدهاند. پنج اپلیکیشن پیامرسان بزرگ واتسآپ، فیسبوک مسنجر، وایبر، ویچت و لاین در مجموع بیش از سه میلیارد کاربر جهانی دارند، که واتسآپ به تنهایی یک میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است. واتسآپ در انگلستان 27.5دقیقه مصرف روزانه دارد، که پس از اپلیکیشن مادر خود فیسبوک، در رده دوم محبوبیت قرار میگیرد و روی ۵۴درصد از تمامی گوشیهای اندروید نصب شده است. بطور کلی، در استفاده از چهار اپلیکیشن شبکه اجتماعی نصبشده روی گوشیهای اندرویدی در سراسر جهان، کاهش ۹درصدی مشاهده شده است. در هر صورت به نظر میرسد که دیگر شبکههای اجتماعی در بین کاربران محبوب نیستند و این اپلیکیشنهای پیامرسان هستند که روزبهروز در حال افزایش محبوبیت و اقبال کاربران هستند.