قبل از جهانگردی نصف جهان را ببینید

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۷۷


اصفهان نصف جهان است، از بس که جاذبه فرهنگی و گردشگری دارد. این شهر تاریخی که زمانی پایتخت ایران و مرکز حکومت صفویان بوده، با شهرهای فلورانس ایتالیا، سنت پترزبورگ یا همان لنینگراد روسیه، ایروان ارمنستان، کوالالامپور مالزی، شیان چین، بارسلون اسپانیا، فرایبورگ آلمان، داکار سنگال، بعلبک لبنان و هاوانای کوبا پیوند خواهرخواندگی دارد، و همین مساله، نشانگر زیبایی سحرآمیز، تنوع فرهنگی و توجه بین‌المللی به این شهر است.

اصفهان را باید دید، و جاذبه‌های آن را کشف کرد. یک‌بار دیدن اصفهان کافی نیست، چراکه حتی اصفهانی‌ها هم برای دیدن شهر، زمان کم می‌آورند. اگر قبلا به اصفهان نرفته‌اید، حتما به این شهر بروید، اگر هم رفته‌اید، دوباره بروید. و چه فصلی بهتر از بهار و چه ماهی بهتر از اردیبهشت برای این بدعت یا دوباره کاری؟ نیمه دوم بهار، زاینده رود که به تعبیر حافظ شیرازی «آب حیات» است، زنده‌تر از همیشه است، پر آب‌تر و شادمان‌تر. این شادمانی بهاره، جدای از آنکه بر زیبایی اصفهان می‌افزاید، هوای شهر را نیز لطیف‌تر و معتدل‌تر از آنچه همیشه هست می‌سازد. بنابراین در بهار، علاوه بر فرهنگ، هنر و تاریخ، طبیعت نیز جاذبه‌یی وسوسه‌انگیز برای گردشگران است.

جاذبه‌های اصفهان آنقدر زیاد است که نمی‌توان نام همه آنها را در این ستون کوتاه و باریک جا داد. سی‌وسه‌پل، پل خاجو، عالی‌قاپو، هشت بهشت، چهل ستون، مسجد جامع، مدرسه صدر، مسجد شاه، نقش جهان، چهارباغ، منارجنبان، برج کبوتر، آتشگاه، کلیسای وانک، مقبره نظام‌الملک، باغ گل، باغ پرندگان و باغ خزندگان، تنها گوشه‌یی از فهرست بلند بالای جاذبه‌های اصفهان‌اند که همگی از بناهای تاریخی یا آثار طبیعی محسوب می‌شوند. اما شاید جذاب‌ترین جاذبه اصفهان، فرهنگ آن باشد. فرهنگی اصیل که هنوز در بازار و کوچه باغ و خیابان و لهجه و زندگی روزمره مردم اصفهان جاری است. اصفهان، روزگاری پایتخت صنعت ایران بوده است، و هنوز هم در نقش جهان، می‌توان صدای قلم‌زنی و فلزکاری استادکاران اصفهانی را شنید، هنوز می‌توان منبت و خاتم اصل اصفهان را خرید و هنوز می‌توان طعم دلنشین آب را از ظروف مینای اصفهان چشید.

رسیدن به اصفهان کار ساده‌یی است. هرجای ایران که باشید، می‌توانید از طریق خودروی شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما به اصفهان بروید. اصفهان دومین شهر گردشگرپذیر ایران پس از مشهد است و این یعنی راه‌های رسیدن به آن تنوع فراوانی دارد. اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید با 4 ساعت رانندگی به اصفهان برسید، و همین مساله باعث شده سفر با خودروی شخصی، محبوب‌ترین روش سفر به اصفهان برای تهرانی‌ها باشد. با این روش، علاوه بر دسترسی راحت‌تر به نقاط مختلف اصفهان و آزادی بیشتر در تنظیم زمان‌بندی، می‌توان در راه سری هم به شهر زیبای کاشان زد و علی الخصوص در اردیبهشت، شاهد فرآیند جذاب گلابگیری بود. طبیعتا سفر با اتوبوس نیز گزینه‌یی مطلوب است، چراکه چندان طولانی و پر هزینه نیست، قیمت بلیت اتوبوس‌های اصفهان از 17هزار تا 36هزار تومان متغیر است.

قطار بین شهری، هر روز از تهران به اصفهان حرکت می‌کند و قیمت بلیت آن 29 هزار تومان است. همچنین اگر قصد داشته باشید با هواپیما به این شهر بروید، بهتر است بدانید که ارزان‌ترین نرخ پرواز رفت از تهران به اصفهان در تاریخ 30 اردیبهشت 109هزار و 900تومان است. بلیت اصفهان به تهران نیز در روز جمعه 31 اردیبهشت دقیقا همین اندازه قیمت دارد. البته اگر جزو آن دسته از مسافران باشید که به خدمات عادی پرواز قانع نیستند، می‌توانید بلیت صندلی کلاس تجاری را در هر پرواز با قیمت 261هزار و 400تومان خریداری کنید. اگر هم می‌خواهید در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید، کافی است با مترو به عوارضی تهران-قم بروید و دست خود را بالا نگاه دارید تا یک خودروی عبوری به رایگان شما را به اصفهان برساند.

در تاریخ 30 اردیبهشت ماه، هزینه اقامت در اتاق دوتخته هتل‌ها، در هتل دو ستاره 131هزار تومان، در هتل 3 ستاره 180هزار تومان و در هتل 4 ستاره 252هزار تومان است. هتل‌های یک ستاره و 5 ستاره نیز برای این تاریخ پر شده‌اند.

اگر به اصفهان می‌روید، حتما خود را به صرف یک وعده بریانی میهمان کنید، البته مراقب باشید که چربی خونتان بالا نرود. سری به کوه صفه بزنید و حتی اگر راهپیمایی و کوهپیمایی به نظرتان سخت می‌رسد، با تله‌کابین بخشی از مسیر را طی کنید تا هوای کوهستانی را تجربه کنید. و خاطرتان باشد، که خساست به خرج ندهید و حتما گز بخرید و سوغاتی بدهید تا دوستانتان را هم در لذت سفر به اصفهان شریک کرده باشید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر