تمرکز رییس آینده شورای اروپا بر همکاری با ایران

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۴۲

ایران در 5سال آینده به 500میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

گروه تجارت|

پس از آلمان که رسما به‌عنوان نخستین شریک صنعتی ایران در دوران پسابرجاجم معرفی شد، وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر جمهوری اسلواکی نیز صبح دیروز در راس هیاتی 40نفره به اتاق تهران آمد تا با فعالان اقتصادی کشور برای گسترش روابط، مذاکره کند. این دومین هیاتی است که ظرف یک سال گذشته، از کشور اسلواکی به اتاق تهران آمده و درباره فرصت‌ها و نیز راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور با مقامات اتاق تهران و فعالان اقتصادی عضو این اتاق به گفت‌وگو نشسته است. این کشور در سال1393 از «چکسلواکی» مستقل شد و از آن زمان به این سو، به‌دنبال افزایش سهم خود از بازار اروپاست. آن‌طور که رییس اتاق تهران می‌گوید «اسلواکی قرار است در سال1395 به ریاست شورای دوره‌یی اتحادیه اروپا برسد و این فرصت مغتنمی‌ برای ایران خواهد بود.» در این راستا، همایش دیروز اتاق تهران که برای دیدار و مذاکره مستقیم فعالان اقتصادی عضو اتاق و اعضای هیات تجاری اسلواکی ترتیب داده شده بود، با سخنان مسعود خوانساری و «پیتر کاژیمیر» آغاز شد.


«اروپای مرکزی» خواهان رابطه با ایران

در ابتدای این نشست، رییس اتاق تهران به استقلال این کشور در سال1993 اشاره کرد و گفت: «میان ایران و کشور اسلواکی، همواره روابط حسنه‌یی برقرار بوده است. در سال1378 نیز سفارت اسلواکی در ایران نخست در سطح کاردار و پس از آن در سطح سفیر آغاز به کار کرده است و امیدواریم سفارت ایران نیز به‌زودی در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی گشایش یابد.» مسعود خوانساری افزود: «در ژانویه2014 نخست‌وزیر اسلواکی به نمایندگی از اروپای مرکزی به ایران سفر کرد و در دیدار با معاون اول رییس‌جمهور ایران، دو طرف نسبت به توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری توافق کردند.» خوانساری ادامه داد: «مبادلات تجاری ایران، بیشتر به سمت کشور چک متمایل بوده است. به‌طور حتم، اگر تجار ایران و اسلواکی از یکدیگر، شناخت کافی نداشته باشند، نمی‌توانند از ظرفیت‌های موجود به نحو شایسته استفاده کنند و این مسوولیت بر دوش اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های بخش خصوصی است که با تدارک هیات‌های تجاری و ملاقات‌های بیشتر، پتانسیل‌های اقتصادی دو کشور را به تجار و صنعتگران بشناسانند.»


احیای تجارت 40‌میلیارد دلاری ایران و غرب

این فعال بخش خصوصی بااشاره به حجم بازار ایران و کشورهای همجوار گفت: «اقتصاد ایران در حال گذار از دولتی به خصوصی است و بخش خصوصی ایران اکنون نیازمند سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و خدمات فنی و مهندسی است. آن‌گونه که برآوردها نشان می‌دهد سرمایه مورد نیاز ایران ظرف پنج سال آینده، به 500میلیارد دلار می‌رسد که این حجم سرمایه از منابع داخلی قابل تامین نیست.» او با بیان اینکه آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد، افزود: «غرب به این نتیجه رسیده که باید رویکرد خود را در قبال ایران تغییر دهد؛ چراکه تحریم‌ها ارزش مبادلات ایران و غرب را از 40میلیارد دلار به حدود 5میلیارد دلار تقلیل داد.» خوانساری سپس به لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «به موجب تلاش‌های دستگاه دیپلماسی ایران، تحریم‌ها اکنون لغو شده و نگرش مثبتی درمورد ایران در جامعه بین‌المللی حاکم شده است. شاهد این مدعا، ورود نزدیک به 100هیات تجاری به ایران ظرف ماه‌های گذشته بوده است. این نشانه آن است که غرب آماده سرمایه‌گذاری در ایران است. امیدواریم بتوانیم از فرصت لغو تحریم‌ها، بهره مطلوب را کسب کرده و در سال1395 شاهد جهش در اقتصاد ایران باشیم.»


55درصد تولید ناخالص ایران دراختیار اتاق

مسعود خوانساری بااشاره به ارزش مبادلات ایران و اسلواکی گفت: «حجم تجارت دو کشور اکنون به 8میلیون دلار می‌رسد و باتوجه به تجارت 162میلیارد دلاری اسلواکی با جهان، سهم ایران از این تجارت ناچیز به‌نظر می‌رسد. درحالی که زمینه‌های بسیاری ازجمله، صنایع آلومینیوم، نساجی، چوب و کاغذ، دارو، خودرو و ماشین‌سازی و تولید لاستیک برای همکاری دو کشور وجود دارد.» او بااشاره به اینکه مبادله صرف نمی‌تواند به انسجام روابط بینجامد، افزود: «اتاق تهران که با حدود 15هزار عضو نزدیک به 55درصد تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است، آمادگی دارد در مسیر توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور گام نهد و برای رفع موانع تلاش کند.» رییس اتاق تهران، همچنین نسبت به اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری برای شناخت پتانسیل‌های دو طرف اعلام آمادگی کرد.

امضای توافقنامه‌های اقتصادی میان دو کشور

در ادامه این دیدار، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی این همایش را نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی ایران و جمهوری اسلواکی عنوان کرد و بااشاره به لغو تحریم‌ها علیه ایران، گفت: «دوره تازه‌یی از روابط اقتصادی دوجانبه میان دو کشور آغاز شده است و از این رو، دولت جمهوری اسلواکی با اعزام یک هیات 40نفره از نمایندگان بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی این کشور به ایران، علاقه‌مندی خود را برای گسترش همکاری‌ها با کشور شما را نشان داده است.» «پیتر کاژیمیر» به امضای یادداشت تفاهم میان وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران و آژانس سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت اسلواکی در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور اشاره کرد و افزود: «همچنین موافقتنامه برقراری معافیت مضاعف میان دو کشور به امضا رسیده است و این اقدامات به افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک کمک خواهد کرد.» وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی دو کشور نباید به تجارت محدود شود، افزود: «در حوزه آموزشی نیز دو کشور ایران و جمهوری اسلواکی می‌توانند همکاری‌های جدی داشته باشند، علاوه بر آنکه اقتصاد گردشگری را هم می‌توانیم به‌عنوان گزینه مناسبی برای افزایش سطح همکاری‌ها درنظر بگیریم.» معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی همچنین از آمادگی کشورش برای میزبانی از هیات اقتصادی ایران در آینده‌یی نزدیک خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر