دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۰۲:۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۸۹۰۷۲

زلزله قیمتی در بازار تراشه  در راه است

شرکت سامسونگ در حال مذاکره با مشتریان در مورد افزایش قیمت برای قراردادهای تولید تراشه تا 20 درصد در سال جاری میلادی است. به گزارش فارس به نقل از رویترز، منابع مطلع می‌گویند این اقدام که انتظار می‌رود از نیمه دوم سال جاری میلادی اعمال شود، بخشی از تلاش گسترده صنعت تراشه‌سازی برای افزایش قیمت‌ها برای جبران هزینه‌های فزاینده تامین مواد و استفاده از خدمات لجستیکی است. قیمت انواع تراشه، احتمالاً حدود 15 تا 20 درصد افزایش می‌یابد،  تراشه‌های تولیدشده در گذشته احتمالاً با افزایش قیمت بیشتری روبرو خواهند شد. سامسونگ هنوز در حال بحث و گفت‌وگو با برخی خریداران است، ولی مذاکرات با برخی از مشتریان را تکمیل کرده است. این شرکت پس از شرکت تولید نیمه هادی تایوان موسوم به تی‌اس‌ام‌سی، دومین تولیدکننده بزرگ تراشه در جهان است، TSMC جهش 37 درصدی در میزان فروش سه ماهه جاری را پیش‌بینی کرده و گفته است انتظار دارد ظرفیت تولید تراشه در سال جاری در بحبوحه بحران جهانی تراشه که سفارشات را افزایش داده محدود باقی بماند.

امریکا و اروپا برای تولید تراشه برنامه‌ریزی می‌کنند

به گفته یک مقام ارشد دولت امریکا این کشور و اتحادیه اروپا طرحی مشترک برای اجتناب از «مسابقه اعطای یارانه» برای تولید تراشه اعلام می‌کنند تا وضعیت این صنعت را کنترل کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این درحالی است که امریکا و اروپا تلاش دارند تولید تراشه‌های نیمه رسانا را ارتقا دهند. طرح مذکور در دومین «نشست شورای تجارت و فناوری ایالات متحده و اتحادیه اروپا» (TTC) در پاریس برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد. این مقام ارشد دولت جو بایدن (رییس‌جمهور امریکا) در این باره به خبرنگاران گفت: ما یک روش واحد برای سرمایه‌گذاری امریکا و اتحادیه اروپا در بخش نیمه رساناها اعلام می‌کنیم که هدف آن تضمین امنیت ذخایر است. او در ادامه افزود: امریکا و اتحادیه اروپا خواستار تشویق سرمایه‌گذاری در بخش تراشه هستند و قصد دارند این کار را به شیوه‌ای هماهنگ انجام دهند، نه اینکه فقط یک مسابقه اعطای یارانه راه بیندازند. همچنین این مقام ارشد دولت امریکا اعلام کرد در نشست مذکور یک سیستم هشدار زودهنگام برای مشخص کردن و بررسی اختلالات در زنجیره ذخایر معرفی می‌شود. در نشست مذکور آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه امریکا)، جینا ریموندو (وزیر بازرگانی امریکا) و همچنین کاترین تای نماینده تجاری امریکا شرکت می‌کنند. والدیس دموبروسکیس و مارگارت وستاگر کمیسیونر آنتی تراست اتحادیه اروپا نیز در نشست حضور خواهند داشت، TTC سال گذشته در نخستین کنفرانس این اجلاس در پیتسبورگ تعهد دو طرف تعهد کردند همکاری‌های شان برای قدرتمندترشدن زنجیره ذخایر تراشه، کنترل شیوه‌های تجاری غیر بازاری چین و اتخاذ روشی واحد برای قانونمندسازی شرکت‌های فناوری بزرگ و جهانی را عمیق‌تر کند. کمبود وسیع تراشه در سراسر جهان تولید در بخش‌های مختلف از خودروسازی و الکترونیک گرفته تا موبایل را مختل کرده و برخی شرکت‌ها مجبور به کاهش تولید شده‌اند. این درحالی است که در امریکا که لایحه‌ای برای سرمایه‌گذاری ۵۲ میلیارد دلاری جهت کمک به تولید تراشه‌سازان در نظر گرفته است. اما لایحه مذکور همچنان در کنگره تحت بررسی است.

بررسی پارلمان انگلیس تاثیرات مخرب دستگاه‌های هوشمند

کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش پارلمان انگلیس تصمیم دارد تاثیر دستگاه‌های هوشمند بر حقوق حریم خصوصی کاربران، امنیت سایبری و حتی گروه‌های مختلف جامعه را بررسی کند. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، به گفته جولیان نایت رییس این کمیته، دستگاه‌هایی مانند بلندگوهای هوشمند و دستیارهای مجازی (مانند سیری اپل) زندگی فرد را ساده‌تر می‌کنند، اما استفاده از آنها عواقب منفی و پیش‌بینی‌نشده‌ای دارد که باید بررسی شود. او در این باره گفت: جعبه کوچک و ساده‌ای که در گوشه اتاق قرار دارد به نظر می‌رسد کارها را ساده‌تر می‌کند. اما با توجه به اینکه دستگاهی که با تنظیمات هوشمند به دنیای خارج متصل می‌شود، همیشه این خطر وجود دارد که جنبه بدتری نیز داشته باشد. ممکن است ابزار حریم خصوصی کاربر را از بین ببرد و وی را در معرض ریسک جرایم سایبری قرار دهد. این نماینده پارلمان انگلیس اعلام کرد: کمیته مذکور ریسک‌ها و مزایای فناوری‌هایی که هم‌اکنون در خانه و فراتر از آن استفاده می‌شوند را بررسی می‌کند. این درحالی است که هر روز محبوبیت فناوری‌های گفته‌شده بیشتر می‌شود. او تاکید کرد قانون فعلی انگلیس باید با توجه به پیشرفت‌های اخیر و تغییر سریع آینده، کنترل شود. نایت تصریح کرد که ارزیابی ریسک شامل نگرانی‌هایی در مورد هک کردن دستگاه‌های نظارتی و کنترل بخش‌های مختلف خانه‌های افراد، مانند لامپ‌های هوشمند یا ترموستات‌ها و هرگونه تأثیر منفی احتمالی فناوری‌های جدید بر جوانان، سالمندان و افراد دارای معلولیت خواهد بود. همچنین این نماینده پارلمان انگلیس پیشنهاد کرد روش‌هایی برای تشویق شرکت‌ها به تولید دستگاه‌های هوشمند و محصولاتی ایمن، امن، حافظ محیط زیست و منطبق با حقوق بشر بررسی شود.

 

ارسال نظر