اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۱۲

شکاف قابل توجه تورم تولیدکننده مرغ بین استان‌ها

در سال ١٣٩٧ متوسط شاخص قیمت در تمامی استان‌ها نسبت به سال ٩٦ با افزایش روبرو بوده‌اند. به‌طوری‌که بیشترین افزایش شاخص (نرخ تورم) را استان گیلان با ١٣٢,٥٢ درصد و کمترین افزایش شاخص (نرخ تورم) را استان اردبیل با ٢٥.٦٢ درصد داشته است. شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در سال ١٣٩٧ به عدد ٤٠٩,٨٦ رسید که معادل ٥٠,٢٣ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. شاخص مرغداری‌های صنعتی در تمام فصول سال نسبت به فصل مشابه سال قبل با افزایش روبرو بوده و بیشترین افزایش در فصل زمستان به میزان ٧٩,٣٨ درصد بوده است. شاخص مذکور به جز فصل بهار در بقیه فصول سال نسبت به فصل قبل افزایش یافته است و بیشترین افزایش در فصل پاییز و معادل ٣٢,٧١ درصد است.همچنین در فصل بهار ٦.٩٦ درصد نسبت به فصل قبل کاهش یافته است. در سال ١٣٩٧ متوسط شاخص قیمت در تمامی استان‌ها نسبت به سال ٩٦ با افزایش روبرو بوده‌اند، به‌طوری که بیشترین افزایش شاخص (نرخ تورم) را استان گیلان با ١٣٢,٥٢ درصد و کمترین افزایش شاخص (نرخ تورم) را استان اردبیل با ٢٥.٦٢ درصد داشته است.  در سال ١٣٩٧ شاخص گروه مرغ به ٤٦٢,١١ واحد رسید که در مقایسه با سال قبل ٥٩,٤١ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شاخص مذکور در سال قبل افزایشی معادل ٨,٩٥ درصد داشته است. همه اقلام این گروه شامل پولت، مرغ گوشتی و جوجه یکروزه به ترتیب ٥٦,٩٨، ٤٣,١٥ و١٢٣,٨٠ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته‌اند. در سال ١٣٩٧ شاخص گروه تخم‌مرغ به ٣٠٠,٣١ واحد رسیده که در مقایسه با سال قبل ٣٢,٦٥ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شاخص مذکور در سال قبل افزایشی معادل ٣٥,٩٦ درصد داشته است. همه اقلام این گروه شامل تخم مرغ خوراکی و نطفه‌دار به ترتیب ٣٦,٦٨ و ٢٨,٥٢ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته‌اند، در حالی که همین اقلام در سال قبل به ترتیب معادل ٣٨,٦٨ و ٣٣,٢٨ درصد افزایش داشته‌اند.  این گروه شامل کود است که در سال ١٣٩٧ شاخص آن به ٩٤٤,٠٨ رسیده که در مقایسه با سال قبل ٧,٧٩ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص مذکور در سال قبل معادل ٢,٠٦ درصد بوده است. شاخص مذکور به جز فصل تابستان در بقیه فصول سال نسبت به فصل مشابه سال قبل با افزایش روبه رو بوده و بیشترین افزایش در فصل زمستان و معادل ٢١.٥٧ درصد بوده است.

۳۳۰۰ دستگاه خودروی  دپو شده ترخیص می‌شود

رییس کل گمرک ایران گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه از ۱۳هزار دستگاه خودروی سواری وارداتی در صورتی که از سیستم بانکی تأمین ارز شده باشند، از گمرک ترخیص خواهند شد. مهدی میراشرفی، در مورد خودروهای دپو شده در مناطق ویژه اقتصادی و سایر اماکن غیر گمرکی کشور اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه از ۱۳ هزار دستگاه خودروی سواری وارداتی در صورتی که از سیستم بانکی تأمین ارز شده باشند از گمرک ترخیص خواهند شد. وی افزود: مابقی این خودروها که ارز تأمینی آنها خارج از سیستم بانکی بوده است، یا باید در مهلت مقرر قانونی به خارج از کشور مرجوع شوند یا متروکه و ضبط خواهند شد. رییس کل گمرک ایران ادامه داد: تا تاریخ ۱۶/‌۰۵/‌۹۷‬ واردات برخی از کالاها با ارز دولتی امکان‌پذیر بود که خودروهای مذکور بعد از این تاریخ، وارد کشور شدند و چون در اماکن گمرکی نیستند و عمدتاً در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی بندرعباس و سایر مناطق ویژه قرار دارند و این مناطق طبق قانون خارج از قلمرو گمرکی محسوب می‌شود، اطلاعات و آمار آنها در‌اختیار گمرک نیست. وی افزود: با این حال، برآوردها حاکی از این است که بالغ بر ۱۳ هزار دستگاه خودرو سواری بعد از تاریخ ۱۶/‌۰۵/‌۹۷‬ در مناطق یادشده، دپو شده است که خوشبختانه با مصوبه هیات وزیران، چنانچه ارز آنها از سیستم بانکی تأمین شده باشد قابل ترخیص خواهند بود و برآورد ما این است که از ۱۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی، قریب به ۳ هزار و سیصد یا ۴۰۰ دستگاه آن ترخیص شود. رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: مابقی، خودروهایی هستند که ارز تأمینی آنها خارج از سیستم بانکی بوده و برای تعیین تکلیف آنها دو راه وجود دارد؛ نخست آنکه در مهلت مقرر به خارج از کشور مرجوع یا از قلمرو گمرکی به کشور دیگری ترانزیت شوند و دوم آنکه اگر صاحب کالا از این کار، یعنی مرجوع کردن کالای خود استنکاف کند، خودروهایشان متروکه می‌شوند.

اصرار مجلس بر افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی به اضافه تا ۱۰%

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق‌ها گفت که اعضای هیات رییسه بر اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق و به اضافه تا ۱۰ درصد اصرار کردند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه درباره میزان افزایش حقوق‌ کارمندان در سال جاری اختلاف‌نظرهایی وجود داشت این موضوع در جلسه هیات رییسه بحث شد و هیات رییسه بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها به علاوه تا ۱۰ درصد حقوق که مصوبه مجلس شورای اسلامی در جریان بودجه سال ۱۳۹۸ بود اصرار کرد. وی اضافه کرد: جلسه‌ای با حضور نمایندگان دیوان محاسبات، آقای انصاری معاون رییس‌جمهور و مسوولان سازمان برنامه درکمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس شورای اسلامی تشکیل شود تا نسبت به رفع ایرادات در این زمینه با محوریت افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به اضافه تا ۱۰ درصد اقدام شود.

 

ارسال نظر