اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۷۷۱

سرپرست سازمان امور مالیاتی منصوب شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی محمدقاسم پناهی را به عنوان سرپرست سازمان امور مالیاتی کل کشور منصوب کرد. در متن حکمی که از سوی فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر شد، آمده است: نظر به تعهد و توانمندی‌های ارزنده جنابعالی، با حفظ سمت، سرپرستی سازمان امور مالیاتی کشور به شما محول می‌شود. امید است با اتکال به خداوند متعال و با رعایت و با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، در انجام ماموریت‌ها و وظایف محوله موفق باشید. قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور و دستیار ویژه رییس کل این سازمان و معاون مالیات بر ارزش افزوده از جمله سوابق اجرایی محمد قاسم پناهی است.

فشارتقاضا با «واردات بدون انتقال ارز»

مهر|جعفر قادر، با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی بر ثبت سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید تا سقف ۳۰۰میلیون دلار بدون انتقال ارز گفت: اگر واردات بدون انتقال ارز صورت گیرد، فشار تقاضا در بازار به وجود خواهد آمد و مدیریت بانک مرکزی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی افزود: در شرایطی که کشور ما با محدودیت منابع ارزی مواجه است، ارز باید صرفاً برای مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای به کار گرفته شود و مدیریت آن تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی باشد. این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: البته مشکلاتی نیز در بانک مرکزی وجود دارد چراکه برخی فرآیندها طولانی و وقت‌گیر است و وقتی این موارد در کنار مشکلات گمرک و پیچیدگی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد، مشکلات جدی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد؛ به عنوان مثال، در حال حاضر بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی به علت بروکراسی پیچیده اداری، قادر به تأمین مواد اولیه خود نیستند و با وضع موجود نمی‌توانند فرآیند تولید خود را ادامه دهند. قادری با اشاره به سخنان عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در خصوص واردات بدون انتقال ارز گفت: اگر بانک مرکزی می‌خواهد دغدغه‌هایش در خصوص «واردات بدون انتقال ارز» مورد توجه قرار گیرد.

گمرک، صادرات مرغ را ممنوع اعلام کرد

بر اساس اعلام گمرک ایران، صادرات گوشت مرغ از ابتدای اسفند ماه تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع شد. بر اساس اعلام گمرک ایران، طبق نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رییس کل گمرک، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ از ابتدای اسفند ماه عملیاتی خواهد شد. رضا رحمانی طی نامه‌ای به مهدی میر اشرفی اعلام کرده که «با استناد به تصمیمات نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ابلاغی طی نامه رییس‌جمهور و بر اساس تصمیمات بیست و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور به دلیل اینکه قیمت گوشت مرغ در بازار داخلی به‌شدت افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین به منظور مدیریت عرضه و تقاضا در بازار داخل صادرات گوشت مرغ از ابتدای اسفند تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع اعلام می‌شود.»

وابستگی به نفت  مهم‌ترین عیب اقتصاد ایران است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وابستگی به مواد خام مانند نفت از جمله مهم‌ترین چالش‌های کشور در حوزه اقتصاد است که بایستی با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب برطرف شود.

محمدجواد ایروانی افزود: ایده‌ای تحت عنوان «حساب ذخیره مملکتی» از سال 1311 قرار بود در کشور عملیاتی شود که متاسفانه تاکنون بر زمین مانده است.

وی همچنین اظهارداشت: هدف اصلی ایده مدنظر این بود که مجموع درآمد نفت در خدمت برنامه‌های توسعه قرار گیرد نه هزینه‌های جاری مملکت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این عیب بسیار بزرگ در ساختار بودجه عمومی و در نهایت در مجموع اقتصاد کشور تاثیرات متفاوتی می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: اقتصاد نفتی موجب گسترش تسکیلات اداری، افزایش هزینه‌های جاری دستگاه‌های حکومتی، تنگ کردن جا برای مردمی کردن اقتصاد، کاهش رقابت‌پذیری و دریک کلام اقتصاد را وابسته و ضعیف می‌کند.

ایروانی تصریح کرد: اقتصاد ضعیف نیز به عنوان یک عامل مهم می‌تواند منشأ وابستگی اقتصادی و سیاسی شود که متاسفانه برخی از کشورها امروز دچار این چالش هستند. وی توضیح داد: صندوق توسعه ملی در سال 1387 تاسیس شد تا این روند را معکوس کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشبختانه از امتیاز مهم صندوق مزبور اینکه فقط برای توسعه است نه هزینه‌های جاری به عبارتی از خرج کرد منابع نفتی در هزینه‌های جاری و بزرگ‌تر شدن دولت ممانعت و تمام دیسیپلین‌ها را برگشت می‌دهد به شرط اینکه مسوولان کامل به این مهم مومن باشند.

وی همچنین افزود: بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات موجود اقتصادی در جامعه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

ایروانی در ادامه سند اقتصاد مقاومتی را مهم و راهبردی توصیف کرد و یادآورشد: متاسفانه به نظر می‌رسد این سند تاکنون به نحو باید و شاید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

 

 

ارسال نظر