شرایط مردم برای افزایش نرخ بنزین را باید در نظر داشت

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۴۳
شرایط مردم برای افزایش نرخ بنزین را باید در نظر داشت

گروه اقتصاد کلان|

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اتخاذ قیمتی متعارف برای بنزین و سوخت گفت: برای نرخ بنزین و سوخت حتما شرایط مردم را در نظر بگیریم.  به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز دوشنبه در نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 اظهار داشت: پرش در این زمینه به مصلحت نیست و باید راه‌هایی مانند دو نرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید.

وی همچنین گفت: باید برای کسانی که در تولید و اشتغال سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای استان‌های کم‌برخوردار تسهیلات خاص قائل شویم تا از این شرایط بیرون بیایند.  لاریجانی با انتقاد از طرح بنگاه‌های زودبازده در دولت‌های نهم و دهم گفت: اعتقادی به طرح‌های زودبازده که در دو کابینه انجام شد، ندارم و این طرح موفق نبود. باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری آماده و کاری کنیم که مردم برای سرمایه‌گذاری انگیزه داشته باشند.  رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اختصاص یارانه به طرح‌های سرمایه‌گذاری اظهار داشت: اگر مساله صادرات راه نیفتد، وضع کشور درست نمی‌شود، باید معافیت و مشوق‌های پایدار قائل شویم که انگیزه ایجاد شود.

لاریجانی همچنین در خصوص تولید داخل با تاکید حمایت از این بخش گفت: باید از محصول داخلی صیانت کنیم؛ نمی‌توانیم در این مسابقه موفق شویم مگر اینکه جلو واردات بعضی از محصولات را بگیریم. مقام معظم رهبری هم در این زمینه تاکید داشتند.  وی در عین حال اظهار داشت: در سال‌های گذشته یکی از مشکلات ما در برنامه پنجم این بود که در زمینه ریل پیشرفت خوبی نداشتیم، در بزرگراه‌ها داشتیم اما در ریل نداشتیم و باید سرمایه‌گذاری جدی‌تری می‌داشتیم. اگر مشکل را درنیابیم، حل نمی‌شود.   علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در مورد سیستم‌های بازنشستگی یک‌بار هم در مجلس بحث شد، خواهشم این است که از چالش‌هایی که در مجلس بحث شد تا جایی که ممکن است هر سال یکی دو مورد را حل کنیم.  وی ادامه داد: ما حل آنها را برای چه زمانی می‌گذاریم؟ همین موقعی که الآن در کمیسیون تلفیق حضور داریم تصمیم بگیریم؛ صندوق‌های بازنشستگی کشور امروز رنجور هستند و بعضی در آستانه مشکل هستند و بعضی مشکل دارند، البته تمهیداتی که هم مرکز پژوهش‌ها اندیشیده و پیشنهاد‌اتی هم آورده‌اند. آقای تاجگردون هم نشست‌هایی با صندوق‌های بازنشستگی و کارکنان و نظامیان و بازنشستگان فولاد گذاشته‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما حتماً می‌توانیم تمهیداتی برای آنها بیندیشیم و سرپایشان کنیم؛ شما امروز حدود 90هزار میلیارد تومان برای حل مشکل بازنشستگان اختصاص دادید. تا کی این وضعیت باید ادامه داشته باشد؟ این را باید سامان داد.  وی ادامه داد: من خواهش می‌کنم اعضای کمیسیون تلفیق که امروز می‌خواهند راجع به این موضوع وقت بگذارند، آن را سامان دهند و آن را حل کنند تا برای سال آینده سرپا شوند.

لاریجانی درباره افزایش حقوق برای شاغلین با اشاره به اینکه در قانون برنامه و قانون مدیریت خدمات کشوری ضابطه‌یی وجود داشت، اظهار داشت: از مواردی که تصور می‌کنم یک مقدار امروز باید به آن توجه کرد، این است که برای طبقات پایین درصدی را قائل شویم و برای طبقات بالا درصد پایین‌تری قائل شویم.

وی خاطرنشان کرد: مجموع شرایطی که ما می‌بینیم که طبق آن اگر طبقات بالا درصد بیشتری بگیرند، شکاف ایجاد می‌شود را باید متعادل کرد و این از دست شما اعضای کمیسیون تلفیق برمی‌آید و حتماً ما هم در مجلس آن را حمایت می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای بازنشستگان تلاش کنید تا آنجا که مقدور است به سوی همسانی پیش رود؛ من به آقای تاجگردون هم گفتم البته ما ضیق بودجه زیاد داریم اما باید به این موضوع توجه کنیم.

وی در ادامه سخنان خود در نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 کل کشور درباره موضوع اوراق مشارکت افزود: این کار استانداردی در دنیا دارد و این‌جور نیست که ما برای بودجه جاری اوراق مشارکت پخش کنیم؛ چراکه این مدیون کردن کشور است و آینده آن را خراب می‌کند.

لاریجانی گفت: اشکال ندارد که ما ببینیم کسری بودجه‌مان چقدر است و برای آن فکری کنیم اما روشی که ما با اوراق داریم، این سوال را پیش می‌آورد که برای سال آینده چه می‌خواهیم بکنیم؟ امسال همان فکری را بکنید که سال آینده می‌خواهید بکنید.

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم که باید جلوی اوراق مشارکت را بگیریم، زیرا همین امسال 30هزار میلیارد تومان برای اوراق قبل می‌خواهید بدهید و با این وضع نمی‌توانیم ادامه دهیم. پس باید جلوی اوراق را بگیریم و راه دیگری برای آن بیابیم که در این مسیر بعضی راه‌ها وجود دارد، خودتان به آن فکر کنید البته من هم کمک خواهم کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای کسانی که سرمایه‌گذاری در تولید می‌کنند و در اشتغال، به‌خصوص در استان‌های کم‌برخوردار، تسهیلات ویژه و معافیت‌های خاص قائل می‌شویم تا آنها بتوانند از شرایط بیرون بیایند البته من خیلی به روش‌هایی که در دو کابینه برای طرح‌های زودبازده انجام شد اعتقاد ندارم و تجارب گذشته نشان داد که این طرح‌ها خیلی موفق نیستند؛ چراکه ما باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم و اگر می‌خواهیم پولی خرج کنیم، یارانه برای تسهیلات بانک بدهیم که بروند سرمایه‌گذاری کنند.  وی ادامه داد: لازم نیست 65 هزار میلیارد تومان در یک تبصره اختصاص دهید که معلوم هم نیست چه می‌خواهد بشود. به‌جای آن کاری بکنید که مردم برای سرمایه‌گذاری انگیزه داشته باشند، چون سود بانکی زیاد است ما باید بکوشیم که یارانه دهیم تا سود کم شود و همین قدر که بانک سود خود را تبدیل به 15 درصد کرد، تحرکی در حوزه ساختمان به وجود آمد، حال بانک‌ها تحمل ندارند ما به جای آن کارهای عجیب و غریب، یارانه دهیم تا سرمایه‌گذاری‌شان تسهیل شود.  وی افزود: اجازه دهید که مرجعی تصمیم بگیرد محصولاتی که مشابه آن به قدر کافی در داخل تولید می‌شود، از خارج وارد نشود. لاریجانی گفت: اگر به خاطر داشته باشید در سال‌های گذشته یکی از مشکلات‌مان در برنامه پنجم این بود که در زمینه ریل پیشرفت خوبی نداشتیم؛ با وجود آنکه در عرصه بزرگراه‌ها پیشرفت داشتیم اما در ریل این پیشرفت را نداشتیم، چرا؟ چون باید سرمایه‌گذاری جدی‌تری می‌کردیم.

وی تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه افق‌های بزرگی پیش‌بینی شده بود اما محقق نشد و در برنامه ششم چنین افق‌هایی را پیش‌بینی کردیم اما اگر مشکل را درنیابیم، حل نمی‌شود.

وی درباره واگذاری طرح‌ها عنوان داشت: در این باره خیلی بحث شد، ما امروز در کشور 500 هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام داریم که بارها در بودجه گفته شده است که آنها را واگذار کنیم. البته روشی را در بودجه سال گذشته گذاشتند که خیلی عملکرد قابل قبولی نداشت.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: الآن منابعی در دست مردم است که ترجیح می‌دهند آنها در بانک‌ها با همین سود 15 درصد بگذارند اما اگر راه دیگری برایشان به وجود آوردیم و تسهیلات به وجود آوردیم به سمت آن حرکت می‌کنند و ما از این طرح‌های عمرانی خلاص خواهیم شد.

 دو پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس

از طرف دیگر روز گذشته  رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اعتراضات اخیر مردمی در پی شرایط اقتصادی و قابل درک دانستن معضلاتی مانند فشار «تورم و موسسات مالی و اشتغال تحصیلکردگان» گفت: باید نقشه راهی برای حل برخی از مشکلات در کوتاه‌مدت در پیش بگیرند. این نماینده مجلس از تدوین و ارائه یک بسته پیشنهادی به دولت و رییس مجلس خبر داد و دو گام اولیه در راستای حل این مشکلات را جلوگیری از تورمی شدن لایحه بودجه 97 از طریق رد پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش متناسب دستمزدها اعلام کرد. دولت در تبصره 18 لایحه بودجه پیشنهاد کرده که برای پیشبرد طرح‌های اشتغال‌زایی 100درصد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال 96 را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف 17400میلیارد تومان در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش پرداخت کند.» این مبلغ مابه‌التفاوت با افزایش متوسط 50 درصدی انرژی‌ها(گاز، برق، بنزین و...) حاصل می‌شود و به همین دلیل دولت در نظر داشت که قیمت بنزین را به هر لیتر 1500تومان برساند. در روزهای گذشته اخبار ضدونقیضی درباره بنزین 1200تومانی منتشر شد که در نهایت محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه آن را تکذیب کرد. با این حال لایحه بودجه در کمیسیون مجلس قرار دارد و این کمیسیون اعلام کرده با اینکه کلیات را تصویب کرده اما با تصویب برخی تبصره‌ها به توافق نرسیده است. با توجه به اظهارنظر برخی از نماینده‌های مجلس، پیش‌بینی می‌شود تبصره 18و افزایش قیمت بنزین در لایحه رد شود. در این خصوص یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در روزهای آتی وارد جزئیات تبصره‌های بودجه می‌شود، ادامه داد: اعضای کمیسیون درباره برخی تبصره‌ها بحث جدی دارند به‌ ویژه تبصره 14و 18 که درباره موضوعات مهمی هستند و این تبصره‌ها می‌تواند تغییرات کلی روی بودجه کشور داشته و حتی می‌تواند تبعات اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

 

ارسال نظر