احتمال افزایش نرخ تورم به 13 درصد

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۳۷

 

 یک کارشناس اقتصادی درباره احتمال افزایش نرخ تورم و بازگشت تورم دو رقمی به اقتصادی کشور اظهار کرد: واقعیت این است که نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه به نزدیک 10درصد رسید یعنی نرخ تورم نقطه به نقطه دومین ماه سال 9.6درصد ثبت شد.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، نرخ تورم در خرداد ماه دو رقمی باشد، گفت: اگر فرض بر این باشد که خرداد ماه نرخ تورم دو رقمی شود 9ماه دیگر از سال را فرصت برگشت به نرخ تورم یک رقمی را داریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به علت افزایش نرخ تورم در اردیبهشت ماه تصریح کرد: به طور کلی تورم یک پدیده پولی است و رشد نقدینگی یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ تورم محسوب می‌شود.

حق‌شناس با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار حفظ نرخ تورم تک رقمی، تقویت عرضه در اقتصاد است، ادامه داد: برای اینکه نرخ تورم فعلی حفظ شود باید بخش واقعی اقتصاد تقویت شود به این معنا که تولید و خدمات افزایش یابد و طبق سیاست‌های دولت دوازدهم به نظر می‌رسد نرخ رشد اقتصادی در سال جاری هم مثبت باشد. نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته چیزی حدود 8 درصد بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر رشد اقتصادی متکی بر رشد بخش واقعی و مولد اقتصاد باشد، می‌تواند دستاورد تورم یک رقمی را حفظ کند. شواهد نشان می‌دهد، سیاست دولت این است که از محل بودجه و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی نرخ رشد اقتصادی را حفظ کند و در راستای تحقق نرخ رشد 8 درصدی به صورت پایدار گام بردارد و امسال هم نرخ رشد اقتصادی باید با اتکا بر افزایش تولید و نه صادرات نفت مثبت بماند.

وی درباره درصد رشد نرخ تورم در سال جاری گفت: پیش‌بینی‌های مختلفی درباره تغییرات نرخ تورم در سال 1396 وجود دارد و بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و برخی دیگر از موسسات داخلی و خارجی درصدهایی از تغییرات نرخ تورم اعلام کرده‌اند اما به نظر می‌رسد، رشد نرخ تورم چیزی حدود 2 الی 3واحد باشد.

حق‌شناس با بیان اینکه نباید در اذهان عمومی چنین متبادر شود که دوباره اقتصاد کشورمان دچار نرخ تورم دو رقمی بالای 30درصد دچار می‌شود، گفت: نهایت افزایش نرخ تورم چیزی حدود 3درصد خواهد بود یعنی نرخ تورم در نهایت به 13درصد می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی درباره لزوم پایین بودن نرخ تورم در کشورمان اظهار کرد: تورم یک متغیر کلان اقتصادی است و این متغیر کلان باید کمتر از 5 درصد باشد و در بسیاری از کشورها نرخ تورم کمتر از 3درصد است و با این نرخ تورم به رونق هم دست پیدا کرده‌اند.

 

 

 

ارسال نظر