اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۰۲

رشد ۷۰  درصدی پروژه‌های آبخیزداری

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: مجموعه عملیات آبخیزداری که در قالب مدیریت جامع در حال حاضر در ۶۸۴ نقطه و در ۳۴۹ شهرستان درحال انجام است و با ارزیابی‌های صورت گرفته این فعالیت‌ها از رشد ۷۰ درصدی برخوردار بوده است. به گزارش ایسنا، خلیل آقایی در نشست وزیر جهاد کشاورزی و مدیران منابع طبیعی گفت: در سفرهایی که برای ارزیابی کارها به استان‌ها داشتیم رضایت و نشاط مردم را در اجرای طرح‌های آبخیزداری دیده‌ایم و این رضایت مردم موجب خوشحالی است. وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در حمایت از آبخیزداری و آبخوان‌داری جلوتر از منابع طبیعی و این مایه دلگرمی است و از طرفی این موضوع مسوولیت ما را در ادامه مسیر سنگین‌تر می‌کند.

آقایی با تاکید بر اینکه مدیران استانی باید اجرای پروژه‌های آبخیزداری را بطور مستمر و تا حصول نتیجه پیگیری کنند، تصریح کرد: اعتباری که صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار داده امانتی است که از سوی مقام معظم رهبری در اختیار ما قرار گرفته است و باید در چگونگی هزینه‌کرد آن با دقت و موشکافانه عمل کنیم. رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: مشارکت مردم و جوامع محلی بهترین راه برای حفظ، احیا و مدیریت منابع طبیعی است و اقدامات انجام شده در طرح‌های آبخیزداری باید به اطلاع عموم، نمایندگان مجلس، امامان جمعه و استانداران و فرمانداران برسد.

آقایی در ادامه تصریح کرد: مجموعه عملیات آبخیزداری که در قالب مدیریت جامع انجام می‌شود در حال حاضر در ۶۸۴ نقطه و در ۳۴۹ شهرستان و ۶۵۰ حوزه کشور درحال انجام است و با ارزیابی‌های صورت گرفته این فعالیت‌ها از رشد ۷۰ درصدی برخوردار بوده است. همچنین در ادامه این نشست محمود حجتی - وزیر جهاد کشاورزی - اقدامات آبخیزداری را مایه خیر و برکت کشور دانست و گفت: امسال علاوه بر کمک‌های صندوق توسعه ملی، ۵۹۳ میلیارد تومان از سوی استانداران استان‌ها به کمک منابع طبیعی آمد. اقدامات آبخیزداری باید مستندسازی شوند و از طریق شبکه‌های تلویزیونی به افکار عمومی اطلاع داده شود. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: چه خبری برای مردم بهتر از خبرهای آبخیزداری است که می‌تواند سفره‌های زیر زمینی را تقویت کند و پوشش گیاهی را افزایش دهد و از سیل جلوگیری کند. حجتی در ادامه درباره واگذاری مراتع به مردم گفت: بهترین مرتعدار خود مردم هستند، از این رو باید مدیریت مراتع را به مردم واگذار کنیم و خود ناظر بر کار آنها باشیم. بیش از ۸۰ درصد روستاهای کشور گازرسانی شده و از این رو وابستگی روستانشینان به چوب جنگل کم شده است. میزان دام‌ها در کشتارگاه‌ها رو به کاهش و مشکلات منابع طبیعی در این زمینه‌ها کمتر شده است. وی در پایان بر تثبیت شن‌های روان در سیستان و بلوچستان، ریگان استان کرمان و بمپور تاکید و اظهار کرد: دولت در سال ۹۸ برای مقابله با بیابان زایی این استان‌ها ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی

حسن روحانی رییس‌جمهوری طی حکمی «شاهرخ رمضان نژاد» را به ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رییس‌جمهوری روز یکشنبه بنا به پیشنهاد اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران و انتخاب وزیر جهاد کشاورزی، طی حکمی مهندس شاهرخ رمضان نژاد را به ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. رییس‌جمهوری در این حکم تاکید کرد: در اجرای ماده (12) قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی مصوب 3/4/1380 مجلس محترم شورای اسلامی و بنا به نظر اعضای محترم شورای مرکزی آن سازمان و انتخاب وزیر محترم جهاد کشاورزی، به موجب این حکم به عنوان «رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید. روحانی توفیق وی را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت کرد.

برندسازی جدید محصولات و کالاهای اساسی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در برنامه «طراحی برندهای جدید شبکه تعاون روستایی کشور» گفت: از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ موضوع احیاء برندهای قبلی و برندسازی جدید محصولات و کالاهای اساسی از سوی تشکل ها (اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی) عملیاتی خواهد شد.

به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد در تشریح این راهبرد مهم سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: درحال حاضر، این برنامه در ۹ استان مستعد کشور شامل؛ استان اصفهان، محصولات لبنی، گلاب، خوراک دام با برند گلپایگان، تیران و فلاورجان، استان کرمان، محصول ذرت علوفه‌ای از استان خراسان رضوی، محصول زعفران با برند تروکا، استان مازندران، محصول برنج تروکا از استان یزد، انواع حبوبات تروکا؛ استان مرکزی، آب آشامیدنی با برند تروکا از استان گیلان، محصول چای و برنج به ترتیب با برند عدالت و ژم؛ استان قم، محصول مرغ با برندهای بهاران و یاران از استان مرکزی، محصول حبوبات با برند انقلاب از استان زنجان، محصول مرغ با برند تروکا پیگیری خواهد شد.

 

 

ارسال نظر