اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۹۴

5.8 میلیون هکتار زیرکشت گندم می‌رود

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: 473 هزار تن بذر گندم کیفی و بوجاری شده در فصل کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و مشکلی در تامین بذر کیفی این محصول وجود ندارد.

اسماعیل اسفندیارپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره تامین نهاده‌های مورد نیاز کشت گندم، افزود: بذرهای گندم از 90 رقم تهیه، اصلاح و بوجاری شده است که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تولید و عرضه آن توسط معاونت امور زراعی وزارت جهادکشاورزی و تولید آن به همت بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه بذر گندم تولید داخل تمام نیاز کشور را تامین می‌کند، اظهار داشت: این بذرها با فرمول‌های مناسب ضدعفونی شده‌اند، بنابراین بهتر است کشاورزان از این نوع بذرها برای کشت استفاده کنند.

بوجاری عملی است که در آن دانه‌های انواع غلات شامل گندم، جو یا برنج از پوست و ساقه آن جدا می‌شوند؛ همچنین در حین این عملیات انواع بذر علف‌های هرز، اسپرم حشرات و انواع آفت‌ها از آنها زدوده می‌شود. مشاور وزیر جهادکشاورزی همچنین درباره تامین کود گندمکاران اظهارداشت: با وجود آغاز فصل کشت و نیاز کشاورزان به کودهای مورد نیاز، به دلیل خودداری کامیون داران از بارگیری، حمل و نقل کود به استان‌های گندم خیز کشور با محدودیت روبرو شده بود اما اکنون بخشی از این مشکلات رفع و روان‌سازی شده است. اسفندیارپور اضافه کرد: بر اساس اعلام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، کود مورد نیاز بخش کشاورزی برای سال زراعی جدید (98-97) تامین است. سال زراعی در ایران از ابتدای مهر ماه هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد. اسفندیارپور گفت: طبق برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی در سال زراعی جدید باید پنج میلیون و 800 هزار هکتار گندم آبی و دیم کشت شود که تاکنون 27 درصد این برنامه نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شده است. به گفته مجری طرح گندم، از ابتدای فصل کشت تا 25 مهرماه امسال 220 هزار هکتار کشت آبی و یک میلیون و 353 هزار هکتار کشت دیم اجرایی شده است و طبق برنامه باید تا پایان فصل کشت یعنی اوایل دی ماه سطح زیرکشت گندم آبی در کشور به 2 میلیون هکتار و گندم دیم به سه میلیون و 800 هزار هکتار برسد.

سم ایرانی کیفیت سم اروپایی را ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کیفیت سموم موجود در بازار استان برابر با کیفیت سموم اروپا نیست و این بی‌کیفیتی سموم مختص به آذربایجان غربی نبوده و مربوط به کل کشور است. عبدالله فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه 15 درصد سموم وارداتی به کشور سموم آماده هستند و مابقی به‌صورت ماده موثره وارد کشور شده و در آزمایشگاه‌های مربوطه مورد رصد قرار می‌گیرند، افزود: استان اتحادیه خاصی برای واردات سموم ندارد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سهم سرانه مصرف سم در آذربایجان غربی با وجود کشاورزی بودن استان، نسبت به سرانه کشور پایین بوده و همچنین سهم سرانه مصرف سم کشور نیز نسبت به دنیا پایین است. فتح‌الله نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته سمیناری با حضور کارشناسانی از آلمان و اتریش برای ترویج استفاده از سموم با کیفیت در استان برگزار شد افزود: با نظارت‌های جهاد کشاورزی شاهد تولید محصولات با کیفیت در استان هستیم ولی با این وجود با آرمان‌ها فاصله داریم. وی با اشاره به قیمت بالای گوجه فرنگی و پایین بودن کیفیت گوجه فرنگی‌های استان در سال جاری افزود: نوسانات شدید آب و هوایی در سال جاری و کشت محصول با استفاده از بذرهای گواهی نشده، ضدعفونی و اصلاح نشده علت اصلی کیفیت پایین محصول گوجه فرنگی امسال استان بود. فتح‌الله نژاد با تاکید بر اینکه با نظارت جهاد کشاورزی بذر‌های مورد تایید وارد استان می‌شود و کیفیت را هرگز فدای قیمت نمی‌کنیم تصریح کرد: ورود بذرهای قاچاق و بی‌کیفیت به استان یکی دیگر از دلایل پایین آمدن کیفیت محصول گوجه فرنگی در استان بود.

ضرورت رفع تداخل اراضی ملی با اراضی زراعی

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: اجرای طرح تداخل اراضی کشور به منظور تسریع در صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی ضروری است. به گزارش ایسنا، علیرضا اورنگی در جریان سفر خود به استان یزد با اشاره به اجرای طرح تداخل اراضی در کشور اظهار کرد: اجرای این طرح اقدامی برای کاهش نگرانی بهره‌برداران و به نفع اراضی ملی و کشاورزان است. وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی و طبق ماده 54 قانون رفع موانع تولید شاهد تسریع در فرایند تعیین تکلیف اراضی اختلافی بین کشاورزان و دولت خواهیم بود.

رییس سازمان امور اراضی کشور در ادامه با اشاره به صدور اسناد کشاورزی به عنوان رویکرد جدید زیربخش اموراراضی جهت نهایی شدن اقدامات در حوزه رفع تداخلات ناشی گفت: رفع تداخل اراضی ملی با اراضی زراعی باید در اولویت کاری مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی باشد. فرید صیدی‌نژاد، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشور هم با اشاره به اینکه کشاورزان در صورت هرگونه تغییر کاربری ابتدا به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند، تصریح کرد: مجوز لازم با قید فوریت برای آنها صادر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های دامداری، گاوداری، پرورش آبزیان و زنبور داری به موجب قانون جرم شناخته نمی‌شود و کشاورزان می‌توانند جواز تاسیس و موافقت اصولی آن را دریافت کنند.

 

ارسال نظر