اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۶۴

عمده میوه‌های قاچاق از دوبی وارد می‌شود

یک مقام مسوول با بیان اینکه عمده میوه‌های قاچاق از دوبی وارد می‌شود، گفت: سخت‌گیری‌های مسوولان باعث شده حجم قاچاق کاهش یابد.  علیرضا متبحری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه بار فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با وجود سخت‌گیری‌های بازرسی همچنین اتحادیه بارفروشان، بازهم شاهد حضور میوه‌های قاچاق در بازار هستیم.

وی با بیان اینکه این میوه‌ها زیر بارها وارد می‌شوند، افزود: عمده این محصولات قاچاق از دوبی وارد کشور ما می‌شوند.  عضو هیات‌مدیره اتحادیه بارفروشان درباره اینکه درحال حاضر بیشتر چه میوه‌هایی به صورت قاچاق وارد می‌شود؟ ادامه داد: لیمو ترش برزیلی، گلابی، سیب سبز، انگور و آووکادو بیشتر قاچاق می‌شود؛ ضمن اینکه قیمت هر کیلوگرم انگور در میدان مرکزی حدود ۱۷تا ۱۸هزار تومان، سیب درختی سبز حدود ۱۵تا ۱۶هزار تومان، آووکادو دانه‌یی ۱۰تا ۱۲هزار تومان، گلابی حدود ۱۷تا ۱۸هزار تومان، لیمو ترش برزیلی حدود ۱۱تا ۱۲هزار تومان است.  متبحری با اشاره به اینکه حدود 6 الی 7ماهی سخت‌گیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به سخت‌گیری‌هایی که می‌شود، عرضه میوه‌های قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به‌ شدت کاهش یافته است.  وی درباره میوه‌های قاچاقی که در مغازه‌های خرده فروشی مشاهده می‌شود، گفت: این میوه‌ها را خود واردکنندگان در مغازه‌ها می‌برند و با فروشندگان داد و ستد می‌کنند.  متبحری اضافه کرد: خارج از میدان مرکزی، بسیاری از واردکنندگان این میوه‌ها را زیر بارها قرار داده و با اتوبوس، نسیان و وانت وارد می‌کنند و مستقیما درب مغازه‌ها می‌فرستند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به طور ۱۰۰درصد جلو قاچاق میوه را گرفت، ادامه داد: به همین دلیل این میوه‌های وارداتی هر از گاهی وارد میدان مرکزی هم می‌شوند اما نسبت به قبل کاهش یافته است.  متبحری درباره اینکه آیا جای نگرانی وجود ندارد که با توجه به نزدیکی ایام عید، حجم قاچاق افزایش یابد؟، گفت: هم‌اکنون سخت‌گیری‌ها خیلی خوب است و باعث کنترل اوضاع شده بنابراین می‌توان اظهار کرد این مساله بستگی به عملکرد مسوولان دارد اگر همینطور سخت‌گیری‌ها ادامه یابد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

واردات گندم هدر دادن ارز است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه همچنان می‌گوییم نیاز داخلی گندم را می‌توانیم تامین کنیم و کیفیت گندم ما در حد استاندارد و مطلوب است، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم باید حداقل ۹درصد افزایش یابد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد آخرین برآوردها برای برداشت گندم در سال 97 خاطرنشان کرد: با وجود آنکه بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از متوسط کشوری 120میلی‌متر به 74میلی‌متر رسیده، اما به دلیل محدود بودن پراکنش‌های باران به جزو یکی دو استان وضعیت بقیه استان‌ها مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: امسال به دلیل آنکه در مناطق سردسیر ازجمله کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی درجه حرارت در وضعیت خوبی بوده است، میزان سطح سبز گندم از سال گذشته بهتر و جلوتر است.

مجری طرح گندم به این نکته اشاره کرد: به جز استان خراسان رضوی، خوزستان و فارس وضعیت بارندگی در استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل، لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌های غربی و شرقی خوب بوده است. البته گندم استان خوزستان بیشتر آبی‌است، اما در خراسان رضوی که تنها 20میلی‌متر بارندگی بوده، وضعیت کمی سخت‌تر است.  اسفندیاری‌پور پیش‌بینی کرد، با وجود تمام موارد میزان برداشت گندم درسال جدید همانند سال 96 یعنی حدود بین 8.5 تا 9میلیون تن باشد، اگر چه برآوردهای نهایی تا 22 اسفند ماه مشخص می‌شود و اکنون برای تخمین قطعی کمی زود است.

وی همچنین در مورد اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم با گذشت 6 ماه از موعد قانونی توسط دولت گفت: طبق اعلام بانک مرکزی، تورم منتهی به آخر بهمن ‌ماه در کشور 8 درصد و تورم روستایی نزدیک به 9درصد اعلام شده که قاعدتا هزینه‌های بیشتری را بر تولید و قیمت تمام‌شده تحمیل می‌کند که باید در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم لحاظ شود و گرنه فشار مضاعفی بر دوش کشاورزان می‌گذارد.  مجری طرح گندم همچنین در مورد فشار برخی واردکنندگان به بهانه‌های مختلف برای واردات گندم گفت: همچنان می‌گوییم که نیاز داخلی را می‌توانیم تامین کنیم و کیفیت گندم ما در حد استاندارد و مطلوب است سال 91، 2.6میلیارد دلار گندم وارد کشور کردند که تنها هدر دادن ارز بود که این رقم را در سال 96 به 17.5میلیون دلار رساندیم یعنی فقط 59 تا 60 هزار تن گندم وارد شد.

مهار آنفلوآنزای پرندگان در شهر ری

رییس دامپزشکی شهرستان ری گفت: بیماری آنفلوآنزا در شهرستان ری در حال حاضر مهار شده و در وضعیت سفید به سر می‌بریم.  محمد وحید تاویلی رییس دامپزشکی شهرستان ری در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص شیوع آنفلوآنزای پرندگان در واحدهای مرغداری این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان ری 6واحد مرغداری با بیماری آنفلوآنزا درگیر شدند و نزدیک به یک میلیون قطعه مرغ هم معدوم شده است.  وی افزود: این بیماری در حال حاضر در سطح شهرستان مهار شده و در شرایط سفید به سر می‌بریم. این یک مشکل بومی محسوب نمی‌شد بیشتر استان‌های کشور با این بیماری درگیر هستند.

تاویلی در رابطه با هشدار پیشگیری از ابتلا به این بیماری خاطرنشان کرد: یکی از کارهای اصلی سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه هشدار و تامین امکانات لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف واحدهای تولیدی دام، طیور و آبزیان است و این هشدارها ارائه شده است.  وی با اشاره به شیوع این بیماری در کشورهای پیشرفته دنیا گفت: واحدها مدام تحت نظارت و کنترل هستند و هشدارها به صورت مکتوب، حضوری، کلاس‌های آموزشی و بروشور به تولیدکنندگان ارائه می‌شود و این آگاهی بخشی‌ها انجام شده است. نمی‌توان ابتلا به این بیماری را سهل‌انگاری عنوان کرد، این بیماری در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم اتفاق می‌افتد، اما می‌توان با تدابیر لازم خسارت را به حداقل رساند.

 

 

ارسال نظر