ادامه افزایش قیمت سکه و دلار

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۰۹

تحولات جهانی دلیل رشد 30 تومانی نرخ دلار در بازار بین‌بانکی

 

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری

بازار آزاد روز شنبه شاهد افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم و همچنین دلار نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بود این در حالی است که قیمت یورو و پوند کاهش یافت.

به گزارش «تعادل»، صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۱۳ تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۴هزار و ۴۳ تومان می‌فروختند. همچنین قیمت داد و ستد هر یورو با ۴۸ تومان و هر پوند با ۲۸تومان کاهش به ترتیب ۴ هزار و ۷۸۰ و ۵ هزار و

 ۳۵۰ تومان تعیین شده بود.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با یک‌هزار ۵۰۰تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه یک‌میلیون و ۳۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با یک‌هزار و ۱۰۰ تومان رشد نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار و

 ۳۰۰ تومان معامله شد. نیم سکه با ۳۰۰تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه ۶۶۷ هزار و ۹۰۰ و هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با یک‌هزار و

۳۰۰ تومان افت، ۳۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با ۸۰۰ تومان افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۵۵ هزار و ۲۰۰تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۶۰۰تومان رشد ۱۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان تعیین شده بود.

 تحولات جهانی دلیل رشد ۳۰ تومانی نرخ دلار

در ارتباط با افزایش نرخ دلار بانکی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزایش ۳۰۰ ریالی دلار در بازار بین‌بانکی را ناشی از تحولات بین‌المللی در عرصه اقتصاد و سیاست خواند.

صمد کریمی در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره دلایل افزایش

۳۰۰ ریالی نرخ دلار بین‌بانکی، گفت: نرخ برابری یورو/دلار در پایان روز کاری جمعه نسبت به روز پنج‌شنبه هفته قبل در بازار ارز خارجی (forex)، با کاهش ۱.۸۷درصدی مواجه شد و این موضوع در تعیین قیمت دلار و یورو در بازار بین‌بانکی ایران موثر بوده است.  وی، تحولات موثر در برابری نرخ یورو/دلار را چنین تشریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی اروپا (ECB) برای افزایش زمان برنامه خرید اوراق قرضه تا سپتامبر ۲۰۱۸، تنش در بخش کاتالونیای کشور اسپانیا، انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد امریکا شامل رشد 3درصدی تولید ناخالص داخلی در 3ماهه سوم سال جاری میلادی و تقویت احتمال اجرای برنامه اصلاح مالیاتی و همچنین افزایش نرخ بهره کلیدی دلار امریکا سبب کاهش ۱.۸۷درصدی یورو در مقابل دلار امریکا شده است و برابری یورو/‌دلار را از سطح ۱.۱۸۲۶ به ۱.۱۶۰۹ کاهش داده است.  مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در پایان اظهار کرد: مجموعه این عوامل سبب شد، امروز نسبت به روز پنج‌شنبه هفته قبل، نرخ برابری یورو/‌ریال نیز به‌ترتیب به میزان ۳۹۷ ریال کاهش و نرخ برابری دلار امریکا/ریال به میزان ۳۰۰ ریال در بازار بین‌بانکی ارز کشور افزایش یابد.

 اختلاف‌نظر تحلیلگران درباره روند قیمت طلا

تازه‌ترین نظرسنجی کیتکونیوز نشان می‌دهد که کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی درباره روند قیمت جهانی طلا در هفته آینده اختلاف‌نظر دارند.  به گزارش کیتکونیوز، نظرسنجی جدید حاکی است، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش روبه‌رو خواهد شد ولی سرمایه‌گذاران بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا با افزایش همراه خواهد بود.  براساس این گزارش، قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر تحت‌فشار ناشی از افزایش ارزش دلار امریکا بوده است. گمانه‌زنی‌های مربوط به انتخاب رییس جدید فدرال رزرو امریکا نیز موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا شده است.  به نظر می‌رسد جان تیلور استاد دانشگاه استنفورد بیشترین شانس را برای احراز این سمت دارد. در نظرسنجی این هفته 16 کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کرده‌اند که از این تعداد 11 نفر معادل 69درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده کاهش خواهد یافت.  4 نفر معادل 25درصد به افزایش قیمت طلا رای داده‌اند و یک نفر معادل 6درصد نیز اعلام کرده است که قیمت طلا در این مدت تغییری نکرده است.

در نظرسنجی آنلاین نیز 599 نفر از سرمایه‌گذاران شرکت کرده‌اند که از این تعداد 264 نفر معادل 44درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. 250 نفر معادل 42درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا در هفته آتی با کاهش همراه خواهد شد و

85 نفر معادل 14درصد نیز تاکید کردند قیمت طلا بدون تغییر خواهد بود.  در نظرسنجی هفته گذشته 58درصد کارشناسان اقتصادی و 45درصد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به کاهش قیمت طلا رای داده بودند. از ابتدای امسال تاکنون 56درصد پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی و 63درصد پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران بین‌المللی درباره روند قیمت طلا درست بوده است. کوین گرادی تحلیلگر ارشد موسسه فونیکس فیوچرز در این باره گفت: بهبود اوضاع اقتصادی امریکا و تقویت ارزش دلار موجب خواهد شد تا قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش روبه‌رو شود.

برخی تحلیلگران بازارهای بین‌المللی بر این باورند که میانگین قیمت طلا در 200 روز گذشته 1267دلار بوده و اگر طلا بتواند این سطح حمایتی را حفظ کند، خواهد توانست طی روزهای آینده با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.  اما برخی کارشناسان بازار طلا نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا طی روزهای آینده تا سطح 1250دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

 پیشتازی صندوق طلا نسبت به سایر بازارها

207335 صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا به‌عنوان نخستین صندوق طلایی، در حالی معاملات ثانویه خود را در بورس کالا پیگیری می‌کند که بررسی آمار معاملات این صندوق از زمان پذیره‌نویسی واحدهای آن تاکنون، حاکی از پیشتازی بازدهی این صندوق نسبت به سایر بازارهاست.   صندوق طلای لوتوس از ابتدای زمان پذیره‌نویسی خود در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ از قیمت اسمی ۱۰ هزار ریال تا پایان مهرماه به قیمت ۱۰هزار و ۸۵۵ریال رسیده است؛ به‌طوری‌که با این افزایش قیمت به ازای هر واحد صندوق، بازدهی مثبت 55.8درصدی برای آن به ثبت رسیده که به نسبت سایر موارد ازجمله شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن، سکه بهار آزادی، دلار و اونس طلا بالاترین میزان بازدهی مثبت بوده است.  این در حالی است که در همین بازه زمانی شاخص کل بورس با 3.8 بازدهی مثبت در جایگاه دوم قرار گرفت. گرچه به‌دلیل فرمول و نحوه محاسبه این شاخص که مورد انتقاد برخی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه است، شاخص کل هم‌وزن معیار دقیق‌تری از میزان بازدهی واقعی بازار سهام محسوب می‌شود که میزان بازدهی آن تنها 95.1درصد بوده است.  اگر از این نماگر بازار سهام بگذریم، بیشترین بازدهی بعد از صندوق مذکور به سکه بهار آزادی تعلق دارد.

 

 

ارسال نظر