توافق مجلس و دولت برای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۰۴
توافق مجلس و دولت برای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد

گروه اقتصاد کلان

بررسی گزارش عمکرد سال ۹۶ و بررسی چارچوب بودجه سال ۹۷ محور جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس با محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه بود. موضوع بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد چندی پیش برای نخستین‌بار از سوی نوبخت مطرح شد و رییس سازمان برنامه و بودجه صراحتا اعلام کرد که بودجه سال آینده بر مبنای عملکرد خواهد بود.

در این میان البته انتقاداتی هم بر این موضوع عنوان شد و عدم امکان عملیاتی کردن همه اجزای بودجه مورد ارزیابی قرار گرفت. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بودجه سال آینده با تغییرات مهمی در مقایسه با سال‌های پیش مواجه خواهد شد که یکی از مهم‌ترین انها عملیاتی شدن بودجه است.

در این رابطه اسدالله عباسی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با بیان اینکه نوبخت توضیحاتی درباره عملکرد بودجه‌یی کشور در سال 96 و وضعیت اعتبارات ارائه داد، تصریح کرد: همچنین نوبخت درباره چارچوب بودجه‌ریزی سال 97 و برنامه‌ریزی‌ها برای سال 97 با نمایندگان مشورت می‌کند. در این بین، شنیده‌ها از جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس حاکی از آن است که مجلس بر عملیاتی شدن بودجه سال آینده تاکید دارد. در این خصوص، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس تاکید کردیم که بودجه سال 97 باید بر اساس عملکرد باشد همچنین اختیارات بودجه‌یی بیشتری باید به استان‌ها بیشتر تفویض شود.

به گزارش «ایرنا»، نعمتی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به دغدغه‌هایی که در کشور وجود دارد تصمیم گرفتیم وضعیت بودجه‌ریزی را با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه بررسی کنیم. وی افزود: بر اساس پیمانی که در این جلسه بین مجلس و دولت بسته شد، قرار شد بودجه‌ریزی 97 بر اساس عملکرد باشد.

تاکید بر عملیاتی شدن بودجه سال آینده با توجه به تنگناهای مالی که دولت با آن مواجه است، امروز به عنوان راهکاری برای برون‌رفت از بحران بودجه متورم و هزینه‌های جاری سنگین پیشنهاد شده است. نقدی که به این مساله وارد می‌شود این است که نمی‌توان کل بودجه را به صورت عملیاتی نوشت و تجربه‌های جهانی هم حاکی از آن است که بودجه عملیاتی در مورد برخی دستگاه‌ها قابلیت اجرا دارد و نه تمام بودجه. با این حال، گرچه دولت و مجلس در اجرای بودجه عملیاتی مصمم به نظر می‌رسد اما باید دید تعریف سازمان برنامه و بودجه از بودجه عملیاتی چیست و چنین بودجه‌یی چگونه اجرا خواهد شد.

مساله مهم دیگر در مورد بودجه، ناتوانی دولت در تخصیص اعتبارات عمرانی است. بطوری که با بالا رفتن حجم هزینه‌های جاری دولت، پرداخت‌های عمرانی رفته رفته کمرنگ‌تر شد و در حال حاضر بودجه عمرانی تنها به عنوان رقمی روی کاغذ نوشته می‌شود که بخش اعظم آن از تخصیص باز می‌ماند. در این زمینه هم نعمتی از راهکار مجلس و دولت خبر داده و گفته است که در جلسه روز گذشته تصمیم گرفتیم پروژه‌های عمرانی مختلف نیمه تمام را به بخش خصوصی و عمومی در بحث بودجه واگذار کنیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس اضافه کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد ردیف‌های غیرضرور در بودجه سال آینده در موضوعاتی همچون هدفمندی یارانه‌ها، سهام عدالت و نرخ ارز و غیره حذف شود و تفویض اختیار به استان‌ها در موضوعاتی همچون سرمایه‌گذاری‌ها و هدفمندی بیشتر شود.

نعمتی افزود: ما باید تلاش کنیم از بودجه‌ریزی فرسوده پرهیز کنیم و نظام بودجه‌ریزی جدیدی را داشته باشیم. وی گفت: در این جلسه چهار نماینده به قید قرعه سخنرانی کردند، همچنین قاسمی معاون مرکز پژوهش‌های مجلس توضیحاتی در مورد وضعیت بودجه کشور ارائه کرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس افزود: همچنین قرار شد نشست‌های مشترک میان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سازمان برنامه و بودجه بیشتر شود تا بر عملکرد دستگاه‌ها در موضوع بودجه نظارت بیشتری صورت گیرد.

 

 

ارسال نظر