تولد سهمیه نوروزی بنزین

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۷۹
تولد سهمیه نوروزی بنزین

گروه انرژی|

هفته‌هاست که رسانه‌ها هر فرصتی را مغتنم می‌شمارند تا پیگیر مساله اختصاص سهمیه بنزین نوروزی از وزیر نفت و سایر اشخاص و سازمان‌های تصمیم‌گیر باشند. پاسخ‌های بیژن زنگنه، وزیر نفت از همان ابتدا با عباراتی مثل «دیده نشدن این سهمیه در لایحه بودجه» مزین بود که بیانگر تمایل نداشتن او و وزارتخانه متبوعش به چنین سهمیه‌ای بود، هر چند او اخیرأ با اتخاذ موضعی بی‌طرفانه و خنثی در این باره، خبرنگاران را به صبوری تا زمان اتخاذ تصمیم در دولت دعوت می‌کرد. در جانب دیگر، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نمایندگانی از مجلس دهم قرار داشتند که به فراخور حوزه مسوولیت‌هایشان موافق تخصیص این سهمیه بودند. مونسان معتقد است که با اختصاص این سهمیه، سفرهای نوروزی و بازدید از مناطق گردشگری تقویت می‌شود و چندین برابر هزینه صرف شده برای بنزین نوروزی از طریق بخش گردشگری به دولت باز خواهد گشت. نمایندگان مجلس هم از همان روزهای نخستین سهمیه‌بندی و سه برابر شدن قیمت بنزین در آبان‌ماه، تلاش‌هایی را برای تعدیل طرح اجرا شده که هزینه‌های اجتماعی زیادی به همراه داشت انجام دهند که یکی از این تلاش‌ها اختصاص سهمیه نوروزی به خودروها بود. سرانجام دیروز مصوبه‌ای در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که بر اساس آن مقرر شد 60 لیتر بنزین به هر خودرو جدای از سهمیه ماهانه و به منظور انجام سفر در نوروز داده شود. بدین‌ترتیب این مصوبه در حال طی مسیر ابلاغ به دولت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

دیروز علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نایب‌رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به ایسنا گفت که بر اساس مصوبه دیروز صبح این کمیسیون مقرر شد برای تعطیلات نوروزی ۶۰ لیتر بنزین به سهمیه کارت‌های سوخت اضافه شود. به گفته او کارگروه کمیسیون تلفیق روز سه‌شنبه برای اعمال اصلاحاتی در بودجه سال ۱۳۹۹ تشکیل جلسه داده بود و کمیسیون تلفیق در جلسه دیروز این اصلاحات را مورد بررسی و تصویب قرار داد.

به دنبال اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین و رشد 200 درصدی قیمت آن در آبان‌ماه امسال که به تصمیم سران سه قوه انجام شد، اعتراضات خیابانی گسترده‌ای در بسیاری از شهرهای ایران صورت گرفت و برخی از معترضان عصبانی از این تصمیم به اموال عمومی خسارت وارد کردند. در این اعتراضات تعداد از هم‌میهنانمان هم کشته شدند که البته هنوز آماری رسمی از تعداد آنان اعلام نشده است. نمایندگان مجلس که نسبت به کنار گذاشته شدن مجلس شورای اسلامی از تصمیم‌گیری در این باره نیز ناراضی بودند، از همان روزهای نخست تلاش کردند طرح بنزینی اجرا شده را تعدیل کنند و بدین منظور طرح‌هایی برای تک‌نرخی کردن و کاهش قیمت بنزین را مورد بررسی قرار دادند. این تلاش‌ها به جایی نرسید.از طرف دیگر، بخشی از تعهد دولت برای بازتوزیع سود حاصل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در میان 60 میلیون ایرانی که به گفته محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه حدود 31 میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود، تا به امروز به‌طور کامل اجرایی نشده است. پاسخ‌گویی دولت به مجلس نیز در این رابطه ضعیف بوده و تا اواخر بهمن‌ماه دولت هیچ گزارشی از درآمد حاصل از سهمیه‌بندی بنزین به مجلس ارایه نکرد. پیش از این چندتن از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با «تعادل» از پیگیری تخصیص بنزین نوروزی توسط مجلس خبر داده بودند. در این خصوص، معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به «تعادل» گفته بود که دولت هیچ گزارشی از درآمد حاصل از سهمیه‌بندی بنزین به مجلس ارایه نکرده است و مجلسیان از جزییات اجرای این طرح بی‌خبر هستند.

 تلاش  مجلس  برای  مشارکت

در تصمیم‌گیری  بنزینی

با نزدیک شدن به نوروز سال 99، رسانه‌ها بحث اختصاص سهمیه نوروزی بنزین را پیش کشیدند و نمایندگان مجلس نیز پی آن را گرفتند. 28 بهمن‌ماه، نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تخصیص سهمیه نوروزی اظهار کرد: موضوع سهمیه بنزین نوروزی پیش از اقدام دولت، توسط مجلس در کمیسیون تلفیق مطرح شد، با توجه به فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت بنزین، سه سهمیه فوق‌العاده در نظر گرفته شد، بخش اول مربوط به سهمیه عید نوروز، بخش دیگر مربوط به سهمیه تابستان و بخش دیگری به صورت شناور است تا طی ۶ ماه دوم سال به مردم ارایه شود. البته سرنوشت طرح سه‌مرحله‌ای بیان شده از سوی پژمان‌فر هنوز مشخص نیست.

او با اشاره به میزان سهمیه در نظر گرفته شده در کمیسیون تلفیق عنوان کرد: در خصوص رقم بنزین تخصیص یافته، جمع‌بندی کامل صورت نگرفت، اما کمیسیون تلفیق به‌دنبال ارایه ۶۰ لیتر بنزین نوروزی به مردم است.

در همین راستا، معصومه آقاپور‌علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به «تعادل» گفته بود که این پیشنهاد برای رفاه حال مردم در ایام عید و همچنین ایجاد رونق در حوزه گردشگری داده شده است و هر گونه هزینه‌ای هم که دولت برای ارایه سهمیه بنزین نوروزی متقبل شود، مطمئنا در گردش مالی و توسعه بخش گردشگری چند برابر جبران خواهد شد.

پژمان‌فر گفته بود که وزارت نفت با این پیشنهاد به دلیل بار مالی این طرح و عدم توانایی دولت، با این موضوع مخالفت کرده است. این مخالفت در لحن بیژن زنگنه، وزیر نفت، زمانی که رسانه‌ها درباره سهمیه نوروزی از او سوال می‌کردند نیز طی دو ماه گذشته هویدا بود. او ابتدا دیده نشدن هزینه‌های این طرح در لایحه بودجه 99 را دلیل بر ضعیف بودن احتمال اختصاص چنین سهمیه‌ای عنوان کرد. اما با پیگیری‌های «تعادل» از نمایندگان مجلس مشخص شد که چنین الزامی وجود ندارد. اوایل بهمن‌ماه احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به «تعادل» گفت که سهمیه سفر نوروزی بنزین نیازی به درج در لایحه بودجه ندارد و دولت می‌تواند به صورت مستقل و صرفا با یک ابلاغیه نسبت به اجرای آن اقدام کند. سنت سال‌های گذشته تخصیص این سهمیه نیز موید سخنان صفری است.

بعدها علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نسبت به اختصاص این سهمیه ابراز تمایل کرد و متعاقبا لحن زنگنه هم معتدل‌تر شد و صرفا به این نکته بسنده کرد که او نیز منتظر است تا تصمیمات در خصوص سهمیه بنزین نوروزی اتخاذ و به وزارت نفت ابلاغ شود. اتفاقی که دیروز در کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی افتاد.بر اساس آخرین اخبار رسیده در روز گذشته، مصوبه کمیسیون تلفیق در حال پیمودن راه ابلاغ به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود. دیروز فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن اینکه گفت هنوز ابلاغیه‌ای به دست این شرکت نرسیده، اعلام کرد که هر زمان که این ابلاغیه صادر شود، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن را اجرا خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، او افزود که از نظر فنی مشکلی برای اختصاص سهمیه بنزین سفر به مالکان خودرو‌ها وجود ندارد و هر زمان که دولت در این زمینه تصمیم بگیرد این سهمیه در کارت سوخت مالکان خودرو اعمال خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها دیشب قرار بود که تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود. با توجه به تصویب در مجلس شورای اسلامی، احتمال می‌رود که دولت این مصوبه را تصویب و به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کند.

 

ارسال نظر