کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۵۷

دولت سبد مصرفی سوخت را متنوع کند

ایلنا|معاون اسبق ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: سهمیه‌بندی فعلی هیچ تاثیری در کاهش قاچاق سوخت نداشته است در حالی که در دولت نهم ما شاهد کاهش بیش از 50 درصدی قاچاق سوخت بودیم. حسین هاشمی در خصوص اثرگذاری نظام فعلی سهمیه‌بندی بنزین در جلوگیری از قاچاق سوخت اظهار داشت: به نظر می‌رسد این سهمیه‌بندی صورت گرفته هیچ تاثیری در کاهش قاچاق سوخت نخواهد گذاشت که دلیل اصلی آن تفاوت قیمت دلار است در حالی که در نظام قبلی سهمیه‌بندی در زمان دولت نهم، ما شاهد کاهش بیش از 50 درصدی قاچاق سوخت بودیم. وی ادامه داد: در آن زمان قیمت دلار 950 تومان بود و قیمت بنزین فوب خلیج فارس حدود 60 سنت که تقریبا 600 تومان می‌شد در حالی که قیمت عرضه بنزین در ایران 400 تومان بود و اختلاف زیادی با قیمت جهانی نداشت.هاشمی افزود: اما اکنون دلار 12 هزار تومان است و 60 سنت حدود 7 هزار تومان می‌شود در حالی که حداکثر قیمت بنزین در ایران سه هزار تومان است پس این نظام سهمیه‌بندی نمی‌تواند بر قاچاق سوخت تاثیر داشته باشد و به نظر می‌رسد موضوع فقط بحث درآمدی دولت است که آن هم به نوعی از این جیب به آن جیب کردن است.

جهش ارزی به سود تجدیدپذیرها

ایرنا| محمدتقی زعفرانچی‌زاده، معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در نشست ملی هم‌اندیشی توسعه نیروگاه‌های برق آبی کوچک در ساری گفت: با افزایش نرخ ارز، قیمت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت نیروگاه‌های تولید‌کننده انرژی تجدیدپذیر که بیشترشان تولید داخل کشور است، افزایش چندانی نداشته است در نتیجه هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش به‌شدت کم شده است.وی توضیح داد: طی یک سال اخیر نرخ ارز تا سه برابر افزایش یافت در حالی که در محاسبه با نرخ جدید ارز، ما شاهد ارزان شدن دستکم ۲.۵ برابری هزینه سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر نسبت به گذشته هستیم و این وضعیت سرمایه‌گذاری را به صرفه کرده است.

زعفرانچی‌زاده یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر را خرید تضمینی برق تولیدی آنها از سوی دولت با ضمانت ۲۰ ساله دانست. وی پیشنهاد کرد که هزینه خرید تضمینی انرژی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید از مشترکان پرمصرف در قالب عوارض و مالیات دریافت شود. زعفرانچی‌زاده توضیح داد: دلیل اصلی ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت مطالبات مالکان نیروگاه‌های تجدیدپذیر طبق قرارداد خرید تضمینی ارزان بودن قیمت برق بوده است که در صورت دریافت آن از مشترکان پرمصرف این مشکل هم رفع می‌شود.وی افزود: در 3 سال اخیر با اجرای خرید تضمینی شاهد جهش بسیار مناسبی در مشارکت بخش خصوصی به منظور راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستیم.

واردات نفت چین رکورد زد

چین در ماه نوامبر ۱۱.۱۸ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که بی‌سابقه بود و از ۱۰.۷۷ میلیون بشکه‌ای که امریکا در ژوئن ۲۰۰۵ ثبت کرده بود، پیشی گرفت.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، چین در حال شکستن رکورد واردات نفت خام است. به نظر نمی‌رسد این روند رو به افزایش به زودی متوقف شود چون پالایشگاه‌های جدید در چین تولید خود را افزایش داده‌اند و این امیدواری وجود دارد که آرام شدن درگیری‌های تجاری با امریکا اقتصاد این کشور را تقویت کند.حتی با وجود کند شدن توسعه اقتصادی، سرعت رشد هنوز هم نیاز به نفت بیشتری دارد. چین در ماه نوامبر 11.18 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که بی‌سابقه بود و از 10.77 میلیون بشکه‌ای که امریکا در ژوئن2005 ثبت کرده بود، پیشی گرفت. خرید نفت چین احتمالاً در سال جدید میلادی هم همچنان افزایش خواهد داشت چون پالایشگاه‌های جدید در ژیجیانگ و پالایشگاه 5.7 میلیارد دلاری چاینا ریفاینری فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهند و کاهش گسترده مالیاتی تولید داخلی سوخت دریایی را تقویت می‌کند.

واسطه‌گری امارات در مذاکرات محرمانه سعودی‌- روسی

ایسنا| عربستان سعودی پیش از دیدار رسمی ماه جاری اوپک از امارات متحده عربی برای متقاعد کردن روسیه به منظور موافقت با کاهش بیشتر تولید نفت کمک گرفت. چند منبع آگاه از این مذاکرات به رویترز گفتند که شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی میزبان مذاکرات حساس میان عربستان سعودی و روسیه در ابوظبی بود که طی این مذاکرات، 3 کشور با یکی از بزرگ‌ترین کاهش تولید صورت گرفته به صورت داوطلبانه در یک دهه اخیر موافقت کردند.

نقش امارات متحده عربی در این مذاکرات، تغییراتی که طی سال‌های گذشته روی داده است را نشان می‌دهد و رشد نفوذ روسیه در منطقه را بارز می‌کند. از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۶ همکاری با اوپک را در توافق کاهش تولید نفت آغاز کرد، ریاض و مسکو تصمیمات عرضه نفت را پیش از دیدارهای اوپک و بدون حضور سایر تولیدکنندگان گرفته‌اند.

به گفته این منبع آگاه، این‌بار هم ریاض از ابوظبی درخواست کرد برای تحت فشار قرار دادن مسکو به کاهش بیشتر تولید نفت کمک کند. پیامی که روسیه می‌خواست ارسال کند این بود که در یک برهه زمانی حساس از عربستان سعودی حمایت می‌کند و این اتحاد محکم است. نقش امارات متحده عربی نباید مایه تعجب شود.

 

ارسال نظر