افزایش حاشیه ضرر و زیان جایگاهداران سوخت

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۷۶
افزایش حاشیه ضرر و زیان جایگاهداران سوخت

ناصر رییسی‌فرد

 رییس اسبق کانون صنفی جایگاه‌داران

جایگاه‌های عرضه بنزین اصولا در سال‌های اخیر در روند فعالیت خود با ضرر و زیان مالی همراه بوده‌اند و با همین روند به فعالیت خود ادامه می‌هند. این در حالی است که با اجرای سیاست اخیر اعمال شده از سوی دولت در خصوص سهمیه‌بندی و همچنین افزایش قیمت بنزین، پیش بینی می‌شود که میزان فروش بنزین از سوی جایگاه‌داران با کاهش همراه شود. در عین حال باتوجه به اینکه تاکنون هیچ تصمیم جدیدی در مورد هزینه خدمات و کارمزدهای جایگاه‌های بنزین نیز گرفته نشده و گویا قرار هم نیست در این زمینه تغییراتی اعمال شود، قابل پیش بینی است که وضعیت برای جایگاه‌داران سخت‌تر شده و ادامه کار در این حوزه با ضرر و زیان مالی بیشتری همراه باشد.

پیش از این و در سال‌های اخیر نیز جایگاه‌های عرضه بنزین و فرآورده‌های مایع عمدتا با ضرر و زیان در حال فعالیت بودند. طبق سازوکار واقعی، باید هزینه خدمات و کارمزدی که به جایگاه‌ها داده می‌شود از قیمت فرآورده‌ها کسر شده و از مصرف‌کنندگان اخذ شود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

موضوع دیگر آنکه؛ جایگاه‌داران آخرین حلقه زنجیره توزیع فراورده‌های سوختی کشور هستند و در واقع این بخش است که به‌طور مستقیم با مردم و جامعه در ارتباط است. برهمین اساس تمام دلخوری‌ها و ناراحتی‌های مردم بابت انجام هر طرحی از سوی دولت به شکل مستقیم به جایگاه‌داران ابراز می‌شود. برهمین اساس لازم است که جایگاه‌داران از قبل در جریان تمامی تصمیمات اجرایی دولت درباره موضوع سوخت قرار گیرند اما

متاسفانه در خصوص طرح اخیر مربوط به افزایش قیمت سوخت این اتفاق نیفتاد که تبعات ناشی از آن هم دامنگیر جایگاهداران شد. این در حالی بود که تا یک هفته پیش از اجرایی شدن این سیاست، مسوولان دولتی هر گونه تصمیمی درباره بنزین را تکذیب می‌کردند. نهادهای رسمی تصمیمی

را اتخاذ می‌کنند و جایگاه‌داران بلافاصله ملزم به اجرای آن تصمیم می‌شوند. آیا همکاران بنده در حوزه توزیع سوخت، که هیچ نقشی در تصمیمات سوختی دولت ندارند، مستحق شنیدن ناسزاهای مردم هستند؟

 

ارسال نظر