کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۵۵

شکایت زنگنه از ادعاسازان موضوع هپکو

ایلنا| وزیر نفت از شکایت خود در رابطه با شایعه دریافت حق مشاوره ۱.۵ میلیارد تومانی از شرکت هپکو خبر داد. بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده شما حق مشاوره ۱.۵ میلیارد تومانی از شرکت هپکو دریافت کرده‌اید، گفت: هر چه آقای کریمی تا الان گفته است دروغ است فقط تنها سخن درست وی این است که من یک سال هیات‌مدیره هپکو بودم و ما بقی مسائل دروغ است و امروز هم بیانیه‌ای در این مورد خواهیم داد. وی ادامه داد: روز گذشته رسما از کسانی که مساله هپکو را مطرح کردند هم از موضع شخصی هم وزارت خانه به دادگاه شکایت کردیم و در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان موضوع مطرح شده است.  زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آیا با توجه به حملات اخیر به آرامکو، احتمال دارد که عربستان نیاز خود را از طریق ایران برطرف کند، این احتمال را رد کرد. وزیر نفت در ادامه درباره کارت‌های سوخت شناور گفت: تصمیم گرفته شده تا امکان استفاده از این کارت‌ها سلب شود.

فرارسیدن پیک تولید نفت امریکا در 2031

شانا| اداره اطلاعات انرژی امریکا روز سه‌شنبه در گزارش دورنمای بلندمدت انرژی اعلام کرد که تولید نفت این کشور در سال ۲۰۳۱ میلادی به ۱۴میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و سپس تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد. به گزارش موسسه خبری پلاتس از واشنگتن، فرض اصلی اداره اطلاعات انرژی امریکا این است که قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ۲۰۵۰ میلادی ۱۰۰ دلار برای هر بشکه و رشد اقتصاد جهانی تا آن زمان سه درصد در سال خواهد بود. این اداره همچنین پیش‌بینی کرد تولید نفت جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۲۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد که ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر است و در آن زمان، رشد تولید نفت اعضایی اوپک ۳۷ درصد و رشد تولید نفت کشورهای غیرعضو این سازمان ۲۳ درصد خواهد بود. گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهد تولید نفت منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۵۰ میلادی ۳۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۴۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ میلادی است. اداره یاد شده اعلام کرد که تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۵۰ میلادی ۵۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود و این کشورها ۵۵ درصد از تولید نفت جهان را به خود اختصاص خواهند داد.

تحریم نفتی امریکا علیه ونزوئلا و کوبا

ایسنا| وزارت خزانه داری امریکا چهار شرکت کشتیرانی نفت و چهار نفتکش را به دلیل حمل نفت و محصولات نفتی ونزوئلا به کوبا تحریم کرد. وزارت خزانه داری امریکا شرکت قبرسی کاراویل ترانسپورت که نفتکش‌های کارلوتا و ساندینو را اداره می‌کند و همچنین شرکت پانامایی تروکانا ورلد که مالک نفتکش پشن است و شرکت توواز دولوپمنت که مالک کشتی ساندینو است را هدف تحریم قرار داد. نفتکش جیرالت و شرکت پانامایی بلولین که مالک آن است نیز در این فهرست دیده می‌شوند. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید نفت ونزوئلا در آگوست به ۷۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۱.۶ میلیون بشکه در روز در ژانویه سال ۲۰۱۸ رسید. انتظار می‌رود تولید ونزوئلا تا دسامبر سال ۲۰۲۰ به ۶۵۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. طبق یک گزارش فنی که از سوی «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» مشاهده شده، تولید نفت منطقه «اورینوکو بلت» ونزوئلا به ۲۴۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده که معادل ۱۸.۹ درصد حداکثر ظرفیت تولید ۱.۳ میلیون بشکه در روز این منطقه است. سطح تولید شرکت نفتی PDVSA ونزوئلا و شرکایش در منطقه «اورینوکو بلت» به دلیل عدم وجود نفتکش‌ها برای صادرات نفت خام و مازاد ذخایر نفت در پایانه‌های نفتی دریایی، کاهش پیدا کرده است.

رشد صادرات نفت امریکا  به هند

تسنیم| نفت خام کالایی است که می‌تواند سیاست جهانی و داخلی و تعادل قدرت را تغییر دهد. از زمان اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، هند واردات نفت خام از این کشور را از ماه مه ‌سال جاری میلادی متوقف کرده است. در همین حین، عرضه نفت خام امریکا به هند طی یک سال 96 درصد افزایش یافته است. به گزارش ایندیا تودی، یک هیات نمایندگی به رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در روز شنبه با شرکت‌های نفتی بزرگ امریکا در پایتخت نفت این کشور، هوستون، دیدار کرد تا در مورد عرضه نفت خام و گاز با قیمت‌های پایین‌تر مذاکره کنند. پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، هند به دنبال یک عرضه‌کننده ثابت نفت خام است. عربستان سعودی دومین عرضه‌کننده بزرگ نفت خام به هند پس از عراق است. اطلاعات نشان می‌دهد پس از توقف واردات نفت از ایران، محموله‌های نفتی از سایر کشورها افزایش یافته است. واردات از کشوری مانند ونزوئلا 26 درصد بالا رفته است.

 

ارسال نظر