کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۴۵۱۴۹

7 خرداد، دومین عرضه بورسی نفت سنگین

شانا| ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران، هفتم خردادماه امسال در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود. قیمت پایه در این عرضه ۶۴ دلار و ۲۹ سنت برای هر بشکه و حداقل حجم خرید نیز ۳۵ هزار بشکه تعیین شده است. خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است. این دومین عرضه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی و نخستین عرضه نفت خام سنگین بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی وزیر نفت در سال ۹۸ به شمار می‌رود. در عرضه نخست که دهم اردیبهشت ماه امسال انجام شد، ۷۰ هزار بشکه نفت خام سنگین معامله شد. گفتنی است روز گذشته (۳۱ اردیبهشت‌ماه) ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران نیز در بورس انرژی عرضه شد که این عرضه بدون معامله پایان یافت.

کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه

ایسنا| قیمت نفت روز چهارشنبه پس از انتشار آماری که رشد ذخایر نفت امریکا را نشان داد و همچنین تحت تاثیر وعده عربستان سعودی برای متعادل نگه داشتن بازارها، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۸ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۷۱.۸۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه ۲۱ سنت افزایش قیمت پیدا کرده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۵۸ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۶۲.۵۵ دلار در هر بشکه رسید. موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت امریکا هفته گذشته ۲.۴ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۸۰.۲ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۵۹۹ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. آمار رسمی تولید و ذخایر بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر می‌شود. از سوی دیگر عربستان سعودی اعلام کرد به حفظ ثبات و تعادل بازار متعهد مانده است. عربستان سعودی به همراه روسیه از سردمداران توافق کاهش عرضه میان کشورهای اوپک و غیراوپک هستند که دور جدید آن با هدف کاهش مازاد ذخایر جهانی از ژانویه آغاز شد.

عربستان مشتری گاز امریکا شد

ایسنا|  شرکت آرامکو سعودی برای خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از پروژه پورت آرتور شرکت «سمپرا انرژی» در تگزاس توافق کرد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه خبر از این توافق داد و نوشت: شرایط این قرارداد مشخص نیست و معلوم نیست که آیا شرکت آرامکو قرار است سهمی در این پروژه داشته باشد یا خیر. همچنین مشخص نیست که LNG خریداری شده در اقتصاد عربستان سعودی مصرف خواهد شد یا به خریداران بین‌المللی فروخته می‌شود. آرامکو سرگرم توسعه برنامه تولید و اکتشاف گاز مرسوم و غیرمرسوم برای تأمین خوراک صنایع رو به رشد خود است و این شرکت قصد دارد با افزایش تولید گاز، به یک صادرکننده بزرگ در این بخش تبدیل شود. براساس گزارش رویترز، آرامکو در ماه‌های اخیر به دنبال خرید دارایی‌های گازی در روسیه، استرالیا و آفریقا بوده است.

جایگزینی نفت روسیه به جای ونزوئلا در امریکا

تسنیم|   امریکا واردات نفت خود از روسیه را برای جبران صفر شدن خرید نفت از ونزوئلا افزایش داد. رأس دالن از شرکت کاراکاس کپیتال مارکتس به بلومبرگ گفت: میزان نفتی که از ابتدای ماه مه تاکنون از روسیه به امریکا جریان پیدا کرده است بیشتر بوده است. امریکا از ابتدای ماه جاری تاکنون مجموعاً پنج میلیون بشکه نفت روسیه را دریافت کرده و نفت بیشتری در راه است. امریکا در ژانویه و فوریه نفت کمتری از روسیه خریداری کرده بود. اما انتظار می‌رود ماه میلادی جاری خرید نفت امریکا از روسیه سه برابر شود زیرا پالایشگاه‌های امریکایی دیگر نمی‌توانند نفت ونزوئلا را وارد کنند. ونزوئلا در ژانویه و فوریه ۲۷.۶۷ میلیون بشکه نفت به امریکا صادر کرده بود که در مقایسه با ۲۹.۵۸۹ میلیون بشکه در ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت. صادرات نفت این کشور به امریکا در ماه مه به صفر رسید. این آمار نشان می‌دهد روسیه از اینکه جای ونزوئلا را بگیرد و از آن سود ببرد کاملاً خوشحال است درست مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از گرفتن جای نفت ایران خوشحال هستند. برای روسیه تحولات اخیر می‌تواند به عنوان فرصتی برای جبران پولی که به ونزوئلا وام داده و امید کمتری برای پس گرفتن آن دارد دیده شود.

 

ارسال نظر