تمایل ریاض به تمدید توافق اوپک پلاس

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۴۹:۵۳
کد خبر: ۱۴۳۵۶۱
تمایل ریاض به تمدید توافق اوپک پلاس

گروه انرژی|

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه‌شنبه به خبرگزاری «ریا» روسیه گفت توافق جهانی تولید نفت که توسط روسیه و عربستان سعودی رهبری می‌شود ممکن است تا پایان سال 2019 تمدید شود. وی مشخص نکرد که سطح تولید نفت توافقی چقدر ممکن است تغییر کند. وی همچنین مدعی شد که عربستان سعودی برای جایگزینی نفت ایران نیازی به تخطی از توافق اوپک پلاس ندارد و به آن متعهد خواهد ماند.

به گزارش رویترز، سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک)، روسیه و دیگر تولیدکنندگان در توافق‌نامه‌ای که به اوپک پلاس مشهور شده است، اواخر سال میلادی گذشته توافق کردند که به منظور افزایش قیمت نفت، تولید نفت خام خود را به اندازه یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

اعضای این گروه در 25 و 26 ژوئیه با هم ملاقات خواهند کرد تا درباره تمدید یا عدم تمدید این توافق‌نامه تصمیم‌گیری کنند.

اوایل ماه آوریل، مسکو اعلام کرد که به دلیل بهبود شرایط بازار و کاهش ذخایر نفتی، اوپک و متحدانش ممکن است از ماه ژوئیه سطح تولید نفت خود را افزایش دهند.خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی به خبرگزاری «ریا» روسیه گفت: «ما به موجودی نفت جهان نگاه می‌کنیم که آیا بالاتر یا پایین‌تر از سطح عادی است؟ سپس سطح تولید نفت خود را با آن تنظیم خواهیم کرد. بر اساس آنچه اکنون به نظر می‌رسد... من مشتاقانه می‌گویم که توافقی در کار خواهد بود.»

وی ادامه داد: «من اطلاع ندارم که این به همان صورت قبلی باقی می‌ماند یا در راستای کاهش تولید نفت بیشتر یا کمتر تغییر می‌کند.»به گزارش رویترز، یکی از بازیگران کلیدی در سیاست مسکو در قبال اوپک «ایگور سچین»، رییس شرکت نفتی «روس‌نفت» است. سچین که یکی از متحدان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز هست، می‌گوید روسیه در حال از دست دادن سهم بازار نفت به ایالات متحده است که عضو توافق کاهش تولید نفت نیست. امریکا تولید نفت خود را به رکورد 12 میلیون بشکه در روز رسانده است. هفته گذشته سچین این سیگنال را صادر کرد که پس از پایان مهلت اعطای معافیت نفتی امریکا به مشتریان ایران، روسیه برای جایگزین کردن نفت این کشور در بازار کمکی نخواهد کرد.

همچنین هفته گذشته، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به خبرنگاران گفت که با اوپک تماس گرفته و به آنها گفته است که قیمت‌های نفت را پایین بیاورند. ترامپ مشخص نکرد که با چه کسی صحبت کرده و آیا به تماس‌های قبلی خود با مقامات اوپک اشاره دارد یا صحبت تازه‌ای صورت گرفته است.الفالح با اشاره به بیانات ترامپ، به خبرگزاری روسی «ریا» گفت که عربستان سعودی آمادگی پر کردن کمبود عرضه نفت در بازار را دارد که شامل جایگزینی نفت ایران نیز می‌شود.وی افزود: «اما ریاض داوطلبانه از سطح تولید نفت تعیین شده توسط توافق اوپک پلاس فراتر نخواد رفت.» الفالح گفت: «من تعهد خود برای پاسخگویی به تمامی درخواست‌ها (برای جایگزینی نفت ایران) را تأیید می‌کنم. اما در عین حال، ما بخش باقی مانده از توافق اوپک پلاس را انجام می‌دهیم و آن را رها نخواهیم کرد. نیازی نیست که داوطلبانه از حدود تعیین شده تجاوز کنیم. »

الفالح با بیان اینکه صادرات ایران قابل توجه نبوده است، افزود: «تنها شاخصی که من دارم تقاضای مصرف‌کنندگان برای نفت عربستان است... در حال حاضر این رقم‌ها متعادل هستند، تقاضا سالم است و جای نگرانی نیست... در بازار جهانی نفت هیچ کمبودی وجود ندارد.»وی با اشاره به اینکه تولید نفت عربستان سعودی تا پایان ماه می‌میلادی پایین‌تر از میزان تعیین شده در توافقنامه جهانی نفت (اوپک پلاس) خواهد ماند، گفت: تولید نفت « «بطور قابل ملاحظه‌ای کمتر از» 10 میلیون بشکه در روز و صادرات کمتر از 7 میلیون بشکه در روز در ماه آینده.»

فالح به خبرگزاری «ریا» گفت: «ما با وضعیت کلی بازار جهانی نفت مشکلی نداریم. بازار سالم است، عرضه مناسب است و جای نگرانی نیست.»همزمان با بیان این اظهارات از سوی وزیر انرژی عربستان، بهای نفت خام که در معاملات روزهای جمعه و دوشنبه روند کاهشی در پیش گرفته بود دیروز با افزایش قابل توجهی روبرو شد و با 1.01 درصد افزایش به 73 دلار و 05 سنت در هر بشکه رسید.

 

ارسال نظر