نوسان قیمت نفت در کانال 66 دلار

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۹۵

گروه انرژی|

در حالی که به دلیل کاهش تولید اوپک شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش یافته است، قیمت نفت دیروز با افزایش مواجه بود اما افزایش عرضه نفت امریکا و نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهان مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شد.بر اساس گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت روز جمعه با 54 سنت معادل 0.81 درصد افزایش به 66 دلار و 85 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز با 44 سنت معادل 0.77 درصد افزایش به 57 دلار و 66 سنت رسید. معامله‌گران اعلام کردند که شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار در حال کاهش یافتن است. میانگین قیمت نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است در فوریه پایین‌تر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی بود که قیمت پایه نفت خاورمیانه است. نفت برنت دارای سولفور اندک یا شیرین و نفت عمان و دوبی نفت دارای سولفور بالا یا ترش است. کاهش تولید داوطلبانه از سوی اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا باعث کمبود عرضه نفت سنگین در بازار جهانی شده است.

ایسنا گزارش داد که چهار منبع بازرگانی با استناد به قیمت‌های منتشره از سوی آژانس «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» به رویترز گفتند: میانگین قیمت معاملات آتی نفت برنت در فوریه ۶۴.۰۳۲ دلار در مقایسه با قیمت ۶۴.۶۸۱ دلار در هر بشکه نفت دوبی و عمان بود.

تسنیم نیز به نقل از رویترز گزارش داد که صادرات نفت ونزوئلا از زمان آغاز تحریم‌های امریکا در 28 ژانویه با 40 درصد کاهش به 920 هزار بشکه در روز رسیده است. کاهش صادرات نفت ونزوئلا در حالی اتفاق می‌افتد که اوپک که ونزوئلا یکی از اعضای آن است؛ از ابتدای امسال تلاش‌هایی را برای کاهش عرضه نفت و برقراری توازن در بازار آغاز کرده است. موسسه آر بی‌سی کپیتال مارکتس در یادداشتی نوشت: «به نظر می‌رسد که شکاف بین عرضه و تقاضا در این موقع از سال در بازارهای جهانی نفت کمتر از حدی است که بسیاری انتظارش را داشتند، اما میزان نفت فروخته نشده می‌تواند به سرعت افزایش یابد و بازار نفت در مناطق مختلف جهان را اشباع کند.»

با وجود این وضعیت، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در ماه‌های آینده عرضه نفت افزایش خواهد یافت. وزارت انرژی امریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که 6 میلیون بشکه از ذخایر نفتی اضطراری خود را به فروش خواهد رساند. هدف از این اقدام تامین اعتبار نوسازی ذخایر نفتی استراتژیک این کشور اعلام شده است. در بخش عرضه نیز نظرسنجی رویترز نشان داد تحلیلگران انتظار دارند رشد تقاضای جهانی برای سوخت امسال در بحبوحه کندی رشد اقتصادی، نسبت به رشد سال پیش کمتر باشد. جنگ تجاری میان چین و امریکا روی رشد اقتصاد جهانی تأثیر منفی داشته و در پی آن میزان رشد تقاضای نفت را با تهدید مواجه کرده است. در این راستا، در حالی که بازارها از اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه توافق تجاری با چین بسیار بسیار نزدیک است دلگرم شده‌اند، اما آمار مربوط به واردات نفت، گاز طبیعی مایع و زغال سنگ امریکا از سوی چین نشان می‌دهد زمانی که یک جریان تجاری مختل می‌شود برگرداندن آن به وضعیت سابق به این راحتی نخواهد بود. به گزارش ایسنا، آمار گمرکی چین نشان داد صادرات نفت خام امریکا به چین در ژانویه برای دومین ماه متوالی صفر بود. این کشور در کل سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۴۵ هزار و ۳۱۶ بشکه در روز نفت از امریکا وارد کرده بود که ۲۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ افزایش داشت.  این آمار نشان می‌دهد نفت خام می‌تواند به کاهش مازاد تجاری چین با امریکا کمک کند اما تعرفه‌های تجاری ترامپ با وجود اینکه نفت مشمول اقدامات تلافی‌جویانه پکن قرار نگرفت، منجر به توقف واردات چین شد. همچنان با وجود لحن آشتی‌جویانه ترامپ و تمدید مهلت مذاکرات میان مقامات عالیرتبه دو اقتصاد بزرگ جهان، نشانه‌های محدودی در خصوص از سرگیری این تجارت به چشم می‌خورد.

طبق آمار بندر و کشتیرانی که از سوی رفینیتیو آیکان گردآوری شده است، انتظار نمی‌رود نفت امریکا در فوریه یا مارس به چین وارد شود. یک کشتی حامل دو میلیون بشکه نفت امریکا قرار است اواسط آوریل به چین برسد. با توجه به سفر شش تا هشت هفته‌ای کشتی‌ها از منطقه گلف کاست امریکا به چین، اوج‌گیری واردات از امریکا تا ماه مه یا ژوئن اتفاق نخواهد افتاد. همین وضعیت برای صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) نیز صدق می‌کند. آمار رفینیتیو آیکان نشان می‌دهد یک محموله در ژانویه تخلیه شده و قرار نیست در ماه‌های آینده محموله‌ای به چین وارد شود. در حالی که در ژانویه سال ۲۰۱۸ هفت محموله و در کل سال گذشته ۳۳ محموله در چین تخلیه شده بودند که به ۲.۳ میلیون تن بالغ شدند.

زغال سنگ نیز یک صادرات انرژی موفق دیگر امریکاست که به دلیل اختلافات تجاری میان دو کشور محدود شده است و طبق آمار رفینیتیو آیکان، هیچ محموله‌ای در ژانویه تخلیه نشده است. تاکنون تنها یک محموله در فوریه تخلیه شده و قرار است یک محموله دیگر نیز پیش از پایان ماه میلادی جاری تخلیه شود در حالی که دو محموله دیگر برای مارس برنامه‌ریزی شده‌اند. چین در سال میلادی گذشته ۳.۶ میلیون تن زغال سنگ از امریکا وارد کرد و بالاترین شمار ارسال محموله، هفت محموله‌ای بود که در آوریل تخلیه شدند. افت چشمگیر صادرات انرژی امریکا به چین از زمان اختلافات تجاری که اواسط سال گذشته میان دو کشور در گرفت، در صورت حصول یک توافق مناسب میان پکن و واشنگتن، احتمالاً معکوس خواهد شد. اما با توجه به اینکه برقراری مجدد روابط تجاری، سفارش محموله و تحویل آنها زمان می‌برد احتمالاً این اتفاق طولانی‌تر از آنچه ترامپ در نظر داشت طول خواهد کشید.

 

ارسال نظر