مخالفت مجلس با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۱۸۱

گروه انرژی| نمایندگان مجلس با پیشنهادی مخالفت کردند که بر اساس آن قرار بود به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود. همچنین مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس و در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی وارد بررسی تبصره ۱۴ مربوط به یارانه‌ها شدند که در زمان بررسی این بند، امیرآبادی فراهانی نماینده قم پیشنهادی را مطرح کرد که بر اساس آن در روز به هر ایرانی یک لیتر بنزین داده شود.

این پیشنهاد ۵۳ رأی موافق، ۱۴۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس را کسب کرد که این رأی نشان‌دهنده مخالفت مجلس با این پیشنهاد است.

در توضیح این پیشنهاد، امیرآبادی گفت: اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین داده شود یعنی در روز ۸۰ میلیون لیتر بنزین به قیمت ۱,۰۰۰ تومان داده می‌شود که تورم زا نخواهد بود و دولت می‌تواند مابه التفاوت ۸۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر تولیدی در روز را به قیمت آزاد یعنی ۳,۰۰۰ تومان بفروشد.

مخالفان این پیشنهاد نیز استدلال کردند که نباید در شب عید چنین مشکلاتی را به مردم تحمیل کنیم کما اینکه این موضوع باعث افزایش قاچاق بنزین خواهد شد و منجر به بی‌انضباطی در کشور می‌شود.

 این کار یعنی سیاست‌گذاری در سال آینده که درست نیست. چون بودجه برای یک سال است و اگر سال ۹۹ این موضوع تصویب نشود پیامدهایی خواهد داشت. از طرف دیگر زیرساخت‌ها برای شناسایی افراد درست نشده است.

در همین حال خبرگزاری فارس نیز روز گذشته خبر داد که شش نماینده از جمله علی مطهری نایب‌رییس مجلس و کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌ها، 8 پیشنهاد برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و توزیع بنزین در سال آینده مطرح کرده‌اند که برخی از آنها در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مطرح می‌شوند.

برخی از نمایندگان از جمله علی مطهری در پیشنهاد خود بر عرضه سهمیه‌بندی‌شده بنزین به صورت ماهانه و اختصاص آن به خودروها تأکید کرده‌ و برخی نیز سهمیه‌بندی روزانه بنزین و اختصاص آن به هر ایرانی را پیشنهاد داده‌ بودند.

یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین موضوعات مرتبط با لایحه بودجه ۹۸ تصمیم‌گیری درباره قیمت و نحوه توزیع بنزین در سال آینده بود.

 

ارسال نظر