کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۳۶

سرمایه‌گذاری کلان  نفتی ابوظبی

ایسنا| شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در میدان نفتی بوحصا بیش از ۵.۱ میلیارد درهم سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت ملی نفت ابوظبی با شرکت تکنکاس اسپانیا قرارداد توسعه و گسترش میدان نفتی بوحصا در ابوظبی را منعقد کرد. ارزش این قرارداد بالغ بر ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون درهم است که طی ۳۹ ماه این میدان توسعه و تکمیل شده و توسعه این میدان به افزایش تولید نفت از ۵۵۰ هزار بشکه در روز به ۶۵۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ برسد. این قرارداد پس از تصویب شورای عالی نفت ابوظبی برای افزایش ظرفیت تولید نفت خود به ۴ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ و ۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ خواهد بود. طبق این قرارداد توسعه و گسترش میدان نفتی بوحصا شامل احداث تاسیسات جدید خط لوله و شبکه‌ها و مراکز تولید، تبدیل سه خط تولید به یک کارخانه جداسازی گاز مرکزی و سایر امکانات مرتبط خواهد بود، علاوه بر افزایش تولید نفت در میدان نفتی بوحصا پروژه آب‌رسانی را نیز پوشش خواهد داد.

همکاری عراق و عربستان در حوزه انرژی

ایلنا|برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق طی یک پیام توئیتری در رابطه با سفر رسمی خود به عربستان سعودی اعلام کرد که مقام‌های بغداد و ریاض سرمایه‌گذاری در زمینه‌های انرژی و پروژه‌های ثمربخش دیگری را دنبال خواهند کرد. به گزارش آناتولی، وی همچنین با اشاره به پایان موفقیت‌آمیز مبارزه عراق با تروریسم، بر عزم این کشور مبنی بر تعمیق روابط با همسایگان عرب و مسلمان خود نیز تاکید کرد. گفته می‌شود مقام‌های ریاض نیز به برهم صالح پیشنهاد جایگزینی عربستان برای تامین برق عراق از ایران را داده‌‌اند. قبل از سفر رسمی رییس‌جمهور عراق به ریاض، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی به بغداد رفته و با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و «ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق دیدار کرده بود. امریکا می‌خواهد عراق نیز در چارچوب دومین بسته تحریمی علیه ایران واردات برق و گاز طبیعی از این کشور را متوقف کند. عراق نیز به دلیل فشارهای امریکا به دنبال منابع انرژی جایگزین است.

رکوردزنی صادرات  نفت عربستان

ایسنا| صادرات نفت عربستان سعودی در سپتامبر که این کشور به برداشت از ذخائر خود ادامه داد به ۷.۴۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد که بالاترین رکورد در ۲۰ ماه گذشته بود. آمار صادرات سپتامبر بالاترین میزان از رکورد ۷.۷۱۳ میلیون بشکه در روز در ژانویه سال ۲۰۱۷ بود که کاهش تولید اوپک به رهبری این کشور آغاز شده بود. فعالیت پالایشگاهی در عربستان سعودی در اکتبر به ۲.۶۲۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۷۲ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر کاهش داشت، در حالی که طی همین مدت، سوخت مستقیم نفت برای تولید نیرو به ۵۳۶ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۴۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این میزان بالاتر از تولید ۱۰.۵۰۲ میلیون بشکه در روز بود که برداشت ۹۳ هزار بشکه در روز نفت از ذخایر را الزامی کرد. این برداشت از ذخایر برای نهمین ماه در ۱۰ ماه گذشته انجام گرفت و ذخایر عربستان سعودی با ۱۱.۶ درصد کاهش، به ۲۲۳.۸۰۴ میلیون بشکه رسید. بر اساس گزارش پلاتس، صادرات محصولات نفتی عربستان سعودی در سپتامبر به ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که ۱۶۲ هزار بشکه در روز کمتر از ۲.۱۳۸ میلیون بشکه در روز در اوت بود.

 

ارسال نظر