کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۳۰۹۴۹

افزایش 25 دلاری نفت ایران

ایسنا|  قیمت نفت خام سنگین ایران در 28 سپتامبر 2018 (6 مهر) نسبت به مدت مشابه پارسال، 25 دلار و 14 سنت در هر بشکه افزایش یافت. به گزارش وزارت نفت، قیمت نفت خام سنگین ایران در 28 سپتامبر 2018 بشکه‌ای 79 دلار و 42 سنت معامله شد که نسبت به هفته قبل از آن (21 سپتامبر- 30 شهریور) رشد چهار دلار و 36 سنتی را نشان می‌دهد. قیمت نفت در روزهای گذشته به بیش از 85 دلار برای هر بشکه رسید و رکورد جدیدی را پس از سال 2014 ثبت کرد. بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، قیمت نفت خام سبک عربستان نیز در 28 سپتامبر، نسبت به مدت مشابه پارسال 27 دلار و 22 سنت برای هر بشکه افزایش یافته است. به گزارش ایرنا، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در بهار امسال روزانه 2.6 میلیون بشکه بود که 60 درصد به آسیا و بقیه به اروپا صادر می‌شود. چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه خریداران اصلی نفت خام ایران هستند.

مصر واحد پلی پروپیلن می‌سازد

نیپنا| شرکت پتروشیمی سیدی کریر مصر یک مجتمع 450 هزار تنی در اسکندریه را با هدف تولید پلی پروپیلن خواهد ساخت.به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی‌ای سی‌ای اس (ICIS)، شرکت امریکایی دبلیو-آر گریس (WR Grace)، فعال در حوزه فناوری صنایع شیمیایی و کاتالیست‌ها، قرار است فناوری تولید پلی پروپیلن (PP) خود را برای ساخت یک مجتمع 450 هزار تنی در اسکندریه مصر، در اختیار شرکت پتروشیمی سیدی کریر (SIDPEC) این کشور قرار دهد. اگر چه هنوز اطالاعاتی درباره جزئیات مالی پروژه یادشده منتشر نشده است.اما این شرکت یادآور شد: قرارداد جدید شرکت سیدی کریر را قادر می‌سازد تا به کمک روزآمدترین فناوری موجود، به زودی محصولات پلی پروپیلنی دارای ارزش افزوده بالایی را برای عرضه به مشتریان خود تولید کند. این شرکت در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان پیشگام پلی اتیلن (PE) در مصر به شمار می‌رود. این شرکت جزئیاتی درباره زمان راه‌اندازی مجتمع تولید پلی پروپیلن جدید اعلام نکرد. دبلیو- آر گریس، یک شرکت خوشه‌ای امریکایی مستقر در مریلند ایالات متحده است.

240 خودرو گازسوز می‌شود

ایرنا|  مدیر طرح سی.‌ان‌.جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ارایه طرحی برای تبدیل سیستم سوخت 240 هزار خودروی دیزلی کشور به گاز مایع فشرده شده خبر داد. حمید قاسمی دهچشمه روز چهارشنبه گفت: با اجرای این طرح سهم سوخت سی.‌ان‌.جی در سبد سوخت خودروها 13 درصد افزایش می‌یابد و از 20.5 میلیون مترمکعب کنونی به 23.1 میلیون مترمکعب می‎رسد. وی از جمله مزایای این طرح را کاهش مصرف گازوئیل در کشور، به‎صرفه ‌بودن سوخت سی.‌ان‌.جی و کاهش هزینه‌های کامیون‎داران و آثار زیست‎محیطی جایگزین سوخت پاک با فرآورده گازوئیل دانست. قاسمی با اشاره به مدت زمان 2 ساله اجرای این طرح گفت: مصرف سوخت خودروهای دیزلی براساس فناوری متفاوت است، اما میانگین صرفه‌جویی حاصل از این طرح در انواع خودروهای دیزلی 50 درصد خواهد بود. وی با یادآوری کاهش 6 درصدی مصرف گازوئیل کشور با جایگزینی سوخت پاک در این خودروها افزود: در صورت تصویب این طرح که با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد، از شیوه تبدیل سوخت خودروها به سی.‌ان‌.جی استفاده خواهیم کرد.

 

ارسال نظر