کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۸۱

کیفیت بنزین در مجلس بررسی می‌شود

خانه‌ملت  اسدالله قره‌خانی با اشاره به اعلام سازمان استاندارد مبنی بر غیراستاندارد بودن بنزین تهران، گفت: سازمان استاندارد عنوان کرده که میزان گوگرد بنزین تهران بیش از حد مجاز یا حد ادعایی شرکت ملی پالایش و پخش است در حالی که سازمان ملی شرکت پالایش و پخش مدعی است که حداقل در سطح تهران بنزین یورو 4 را عرضه می‌کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: باید بررسی شود که باتوجه به اینکه استاندارد یورو 4 در حال حاضر مدنظر است، استاندارد بنزین تهران از یورو 4 کمتر است یا خیر که بنابر اظهارات سازمان ملی استاندارد از این استاندارد پایین‌تر است.

نماینده علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید مشخص شود که دستگاه‌های سنجشی که شرکت ملی نفت دارد چگونه است، ادامه داد: برای این سنجش باید از سازمان محیط‌زیست کمک گرفته و مشخص شود که محیط‌زیست نظر پالایش و پخش را تایید می‌کند یا نظر سازمان استاندارد را.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کیفیت بنزین پس از تصویب بودجه در صحن علنی مجلس در کمیسیون متبوعش بررسی می‌شود، تصریح کرد: باید در این بخش راستی‌آزمایی داشته باشیم، لذا سه دستگاه سازمان استاندارد، شرکت پالایش و پخش و سازمان محیط‌زیست برای این بررسی کیفیت بنزین به کمیسیون انرژی دعوت می‌شوند.

آبگیری سد بزرگ ترکیه آغاز می‌شود

ایرنا   سد ایلیسو ترکیه که با هدف دو منظوره تولید انرژی برق و ذخیره و مدیریت آب در حال ساخت است، در مرحله نهایی عملیات احداث و نصب تجهیزات تولید برق قرار دارد و به‌زودی آبگیری می‌شود.  

سد ایلیسو به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم پروژه گاپ و دومین سد بزرگ ترکیه روی رودخانه دجله و در حد فاصل استان ماردین و شیرناک در حال ساخت بوده و این روزها مراحل نهایی ساخت را طی می‌کند. این سد، از نظر ذخیره دومین و از نظر ظرفیت نیروگاهی چهارمین سد بزرگ ترکیه به شمار می‌رود. مرحله ساختمانی احداث این سد به اتمام رسیده و در مرحله نهایی نصب تجهیزات نیروگاهی و ژنراتورهای تولید برق قرار دارد.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که نصب ژنراتورهای واحد 6 این سد تا 2 ماه آینده پایان یافته و پس از آن آبگیری سد آغاز می‌شود.  احداث این سد که از سال 2006 آغاز شده و ظرفیتی معادل 10.6 میلیارد مترمکعب گنجایش (سه‌برابر بزرگ‌ترین سد ایرانی یعنی کرخه) دارد، سبب خواهد شد تا از ورود 56درصد حجم آبی که از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شود، جلوگیری شده و فرآیندهایی نظیر بیابان‌زایی و خشکسالی در عراق شدت یابد.

بانک‌های روسی هم مشتری سهام آرامکو شدند

تسنیم   رییس صندوق سرمایه‌گذاری حاکمیتی روسیه اعلام کرد: بانک‌های روسی و یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک روسی- چینی علاقه‌مند به مشارکت در عرضه اولیه سهام شرکت آرامکوی عربستان هستند.

به گزارش بلومبرگ، کریل دیمیتریف مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در ریاض، گفت: چند بانک و گروه سرمایه‌گذاری در روسیه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت آرامکو هستند. عربستان قصد دارد حدود 5درصد از سهام این شرکت نفتی را در سال جاری میلادی در بورس عرضه کند.

دیمیتریف افزود: «علاوه بر این، ما یک صندوق سرمایه‌گذاری روسی-چینی داریم که از این صندوق نیز علاقه‌مندی زیادی از سوی چند موسسه برجسته چینی برای خرید سهام شرکت آرامکو مشاهده می‌کنیم. ما شاهد علاقه‌مندی قابل‌توجه روسیه و چین برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت آرامکو هستیم و معتقدیم این مساله برای همفکری مشترک در مورد نفت بسیار خوب است.»

روسیه و عربستان، به‌عنوان 2 کشور بزرگ تولید‌کننده نفت جهان، با کنار گذاشتن رقابت دیرینه خود اتحادی را جهت افزایش قیمت نفت و مقابله با رشد تولید نفت شیل امریکا ترتیب داده‌اند. این 2 کشور از سازمان‌دهندگان اصلی توافق کاهش تولید بوده‌اند. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و خالد الفالح همتای سعودی‌اش در کنفرانسی در ریاض با هم دیدار کردند.

اروپا آماده مذاکره برای واردات گاز ایران است

تسنیم   معاون امور انرژی کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا درخصوص امکان اتصال ایران به کریدور گازی جنوبی مذاکره کند.

به گزارش پایگاه خبری ترند، ماروس سفکوویچ معاون امور انرژی کمیسیون اروپا، پس از چهارمین نشست وزرای عضو شورای مشورتی کریدور گازی جنوبی در کنفرانسی خبری در باکو گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا درخصوص امکان اتصال ایران به کریدور گازی جنوبی مذاکره کند.

وی گفت: این به استراتژی ایران بستگی خواهد داشت، زیرا این کشور عمدتا روی افزایش صادرات نفت خود متمرکز شده است.

این مقام اروپایی افزود: ابراز علاقه‌مندی کشورهای مختلف به کریدور گازی جنوبی بار دیگر نشان‌دهنده اهمیت این کریدور به‌عنوان یک زیرساخت استراتژیک است. سفکوویچ گفت: به لطف این پروژه، اروپا به یک منطقه غنی از نظر منابع انرژی دسترسی خواهد یافت. وی افزود: طرف اروپایی آماده بحث درخصوص تمام فرصت‌های بیشتر مرتبط با کریدور گازی جنوبی است.

به گفته سفکوویچ، این مساله چندین نوبت با نمایندگان ایران مورد بحث قرار گرفته است.

کریدور گازی جنوبی یکی از پروژه‌های اولویت‌دار برای اتحادیه اروپاست که از طریق آن 10میلیارد مترمکعب گاز آذربایجان از منطقه خزر از طریق گرجستان و ترکیه به اروپا منتقل می‌شود.

 

 

ارسال نظر