نشانه‌های بازگشت غول اتریشی به میدان بند کرخه

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۶:۰۱
کد خبر: ۱۱۵۳۹۳
نشانه‌های بازگشت غول اتریشی به میدان بند کرخه

گروه انرژی| نادی صبوری |

شرکت‌های مهم حوزه انرژی در جهان به دنبال جذب نیروی کار در ایران هستند. بررسی «تعادل» از وب‌سایت کاریابی ایران تلنت که مکانیسم آن مطابقت جویندگان و صاحبان کار با یکدیگر است، نشان می‌دهد که در چند وقت اخیر دو شرکت مهم او‌ام‌وی اتریش و زیمنس آلمان برای جذب چند نیروی کار در این وب‌سایت اعلام نیاز کرده‌اند.

او ‌ام وی یکی از شرکت‌های مهم حوزه نفت و گاز است که مقر آن در وین بوده و در پروژه‌های بالادست و پایین‌دست این صنعت فعالیت می‌کند این شرکت با 22هزار و 500 نفر کارمند یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌ها در اتریش محسوب می‌شود. درآمد این شرکت در سال 2016 معادل 19میلیارد و 26میلیون یورو بوده است.

شرکت او‌ ام وی سال گذشته برای توسعه میدان نفتی بند کرخه اظهار تمایل کرد و پس از آن در قالب همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و اتریشی در وین تفاهمنامه همکاری با شرکت دانا انرژی منعقد کرد.

نکته جالب توجه این است که این دو شرکت در چند وقت اخیر همزمان اقدام به اعلام نیاز به نیروی کار در وب‌سایت کاریابی ایران تلنت کرده‌اند، نکته‌یی که نشان می‌دهد فعالیت مشترک او ‌ام وی و دانا انرژی وارد فاز جدی و عملیاتی شده است.  شرکت اتریشی او ‌ام وی برای چند موقعیت شغلی اعلام نیاز کرده است. «بازرس اسناد»، «کارشناس ارشد ابزار دقیق و کنترل»، «کارشناس ارشد مهندس برق»، «کارشناس ارشد مهندسی مکانیک»، «کارشناس ارشد مهندسی عمران»، «کارشناس ارشد فرآیند»، «کارشناس ارشد مهندسی هزینه»، «کارشناس ارشد مهندسی برنامه‌ریزی» و «کارشناس ارشد مهندسی پروژه» این موارد را شامل می‌شوند.

شرکت دانا انرژی نیز همگام با او ‌ام وی موقعیت‌های شغلی خود را در ایران تلنت اعلام کرده است. این شرکت ازجمله تنها شرکت‌های خصوصی حاضر در لیست 11شرکت متقاضی فعالیتE&P در ایران است. محمد ایروانی، برادر عباس ایرانی از مشهورترین ثروتمندان ایران است.

دانا انرژی که از سال 1378 تاکنون در حوزه انرژی فعالیت کرده برای چند موقعیت شغلی اعلام نیاز کرده است. «مدیر مالی»، «سرپرست حسابداری»، «حسابدار ارشد»، «مدیر منابع انسانی» و «حسابدار بودجه‌بندی» این موارد را شامل می‌شوند.  پیش از این برخی شنیده‌ها از این حکایت داشت که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های ایرانی در زمینه همکاری با شرکت‌های بین‌المللی«شفاف» نبودن صورت‌های مالی و به طور کلی وضعیت مالی آنهاست. فهرست نیاز شغلی دانا انرژی نیز که فقط مربوط به حوزه مالی است، نشان می‌دهد که این شرکت برای همکاری جدی خود با او ‌ام وی دست به ترمیم قسمت مالی فعالیت‌های خود زده است.

آمار بیکاری در ایران نگران‌کننده است و وزارت نفت نیز دیگر مانند گذشته فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را به استخدام خود درنمی‌آورد به این ترتیب احتمالا افراد بسیار زیادی برای کسب موقعیت شغلی شرکت او ‌ام وی اتریش که شرکتی در کلاس و استاندارد بین‌المللی محسوب می‌شود، رقابت خواهند کرد.

ورود شرکت‌های بین‌المللی حوزه انرژی به ایران همچنین احتمالا از آمار مهاجرت مهندسان ایرانی به قطر خواهد کاست. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در سال 1393 در سخنرانی‌ای در دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد که قلبش از آمار مهندسان نفت و گاز ایران که جلای وطن کرده و عازم قطر شده‌اند، درد می‌گیرد.  آمار و اطلاعات نشان می‌دهند که فاصله قابل توجهی میان دستمزد مهندسان شاغل در پارس جنوبی با دستمزد همچنین مزایای این مهندسان در سوی قطری یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی جهان وجود دارد.  ورود شرکت‌هایی همچون او ‌ام وی به ایران و فراخوان آن‌ها برای استخدام احتمالا، تحولی را در شرکت‌های ایرانی حوزه انرژی نیز ایجاد خواهد کرد چراکه آن‌ها در غیر این صورت نیروهای حرفه‌یی خود را از دست خواهند داد.

از سوی دیگر آگهی درج شده از سوی این شرکت اتریشی در وب‌سایت کاریابی ایران تلنت می‌تواند نگرانی بسیاری را از تاثیر مواضع رییس‌جمهور امریکا دونالد ترامپ درخصوص برجام بکاهد. او ‌ام وی که از مدت‌ها پیش به مطالعه میدان‌های نفتی و گازی ایران اظهار علاقه کرده بود، می‌تواند در این زمینه صف‌شکن باشد.

پیش از این اروین کارول، معاون ارشد مدیرعامل شرکت او ‌ام وی اتریش ضمن خبر دادن از مطالعه چندین میدان نفتی در ایران گفته بود:«این شرکت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران است.»

وی در ادامه با بیان اینکه ایران و اتریش می‌توانند در مقیاس گسترده‌یی در مورد بهره‌وری انرژی با یکدیگر همکاری داشته باشند، عنوان کرده بود: ما تاکنون در اتریش و کل اروپا به برنامه‌های مبتنی بر بهره‌وری انرژی پرداخته‌ایم. در واقع می‌توانیم این برنامه‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاری در ایران اجرایی کنیم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

شرکت ملی نفت و او‌ ام وی اردیبهشت‌ ماه امسال قرارداد پروژه مطالعه مشترک«توان هیدروکربوری تله‌های مرتبط با گنبدهای نمکی در نواحی شرق زاگرس و خلیج فارس» را امضا کردند؛ مطالعه‌یی که سیدصالح هندی، مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت، زمان اجرای آن را 2سال اعلام کرده بود.

تفاهمنامه همکاری میان دو شرکت او‌ ام وی و دانا انرژی که اکنون همزمان در وب‌سایت کاریابی ایران تلنت اعلام نیاز به نیروی کار کرده‌اند نیز بهمن ماه سال گذشته منعقد شد ولی جزئیاتی درباره اینکه این همکاری در چه قالبی خواهد بود، عنوان نشد.  او‌ ام وی اتریش پیش از این و در اوایل دهه 80 شمسی نیز در ایران فعالیت داشته و چاه میدان نفتی بند کرخه را حفر کرده بود. میدانی که احتمالا همکاری او ‌ام وی و دانا انرژی در آن رقم خواهد خورد. پیش از این علیرضا زمانی، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه در خرداد ماه امسال گفته بود که فعالیت او ‌ام وی در این میدان دوباره شروع شده و بند کرخه در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه خواهد یافت.

البته در آن زمان صحبتی مبتنی بر اینکه آیا شرکت ملی نفت به نفع شرکت او ‌ام وی اتریش ترک تشریفات خواهد کرد یا نه مطرح نشده بود. حالا اما شواهد از این حاکی است که احتمالا

او‌ ام وی برنده مناقصه طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه خواهد بود.

زمانی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران توافقنامه همکاری با شرکت ساتا برای توسعه میدان بند کرخه را در 20 اسفند ماه سال 1392 مختومه اعلام کرد، گفته بود: بالاخره در سال 1395 با گشایش‌های حاصل شده از دوران پسابرجام، شرکت او‌ ام وی به بازگشت مجدد به میدان و سرمایه‌گذاری در روند توسعه آن ابراز تمایل و با شرکت متن تفاهمنامه همکاری امضا کرد.  او در آن زمان با اشاره به تاکید خاص وزیر نفت برای توسعه میدان مستقل بند کرخه و تسریع روند آن اظهار امیدواری کرده بود که در 6 تا 8 ماه آینده قرارداد توسعه‌یی این میدان به شیوه مدل جدید قراردادهای نفتی امضا و عملیات توسعه‌یی آغاز شود.  

اکنون به نظر می‌رسد از نظر زمانی نیز تقارن با وعده زمانی درخصوص قرارداد توسعه بند کرخه وجود دارد. قرارداد توسعه بند کرخه وزارت نفت ایران را نیز به انجام تکلیف خود از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی درخصوص انعقاد قراردادهای خارجی و جذب سرمایه پیش خواهد برد.  

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه پیش از این عنوان کرده بود که داده‌های لرزه‌نگاری دو بعدی، حجم نفت درجا سازند ایلام را 2.2میلیارد بشکه برآورد کرده که پردازش اولیه اطلاعات لرزه‌نگاری سه بعدی نشان می‌دهد که نه تنها میزان حجم نفت درجا سازند ایلام بیشتر از این میزان است بلکه در سازند سروک هم به حجم قابل توجهی از نفت درجا برخورد خواهیم کرد ضمن اینکه ابعاد مخزن هم به احتمال زیاد افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر