کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۰۹

تلاش وزارت نیرو برای تامین پایدار آب

پاون   معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا مطالبه آب سالم منطبق بر استانداردهای بالا را جزو حقوق شهروندان دانست. رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه دایره حقوق شهروندی بسیار وسیع است، افزود: بخشی از این حقوق که لازم بود در فاز اول اجرایی شود امتیاز‌بندی شده و در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است و وزارت نیرو تلاش دارد تا همچون گذشته، بندبند حقوق شهروندان در بخش آب و برق در سراسر کشور به اجرا درآید. وی یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندان را داشتن آب مطمئن، پایدار و منطبق بر استانداردهای بالا دانست و افزود: حق مسلم همه هموطنان است که آب مطمئن، سالم و پایدار با استانداردهای بالا را از وزارت نیرو مطالبه کنند و یکی از آرزوهای وزارت نیرو عملی کردن مطالبات مردم است و تلاش می‌کند تا به بهترین شکل ممکن این خواسته‌ها را برآورده کند. میدانی رسیدن در کوتاه‌مدت به این هدف بزرگ را باتوجه به محدودیت‌های منابع مالی کاری دشوار دانست و بیان داشت: وزارت نیرو شرایطی را در کشور ایجاد کرده که در زمان کنونی همه آحاد جامعه به آب سالم دسترسی داشته باشند، ولی مرتب در پی ارتقای تولید و کیفیت بالای آب است و در این تلاش لحظه‌یی کوتاهی نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه در استانداردهای بین‌المللی حتی توزیع آب با تانکر در روستاهای دور افتاده یا کم‌خانوار نیز تامین آب محسوب می‌شد، گفت: وزارت نیرو ضمن ارج نهادن به شخصیت مردم ایران، توزیع آب با تانکر را جز در مواقع اضطراری، در شأن هموطنان نمی‌داند زیرا ممکن است باعث افت کیفیت شود.

افزایش پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید

ایرنا   بررسی‌های رویترز انگلیس نشان داد، در ماه دسامبر (آذر-دی) به‌دلیل کاهش تولید نفت در ونزوئلا و کشورهای خلیج‌فارس، میزان پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید افزایش یافت. رویترز این امر را نشانه تعهد جدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق کاهش تولید باوجود افزایش قیمت‌های نفت دانست. براساس مطالعات، پایبندی کشورهای اوپک به توافق یاد شده از 125درصد در ماه نوامبر (آبان-آذر) به 128درصد در ماه دسامبر افزایش یافته است. تولید نفت در ونزوئلا در ماه دسامبر باوجود بحران اقتصادی در این کشور کاهش پیدا کرد. از آنجا که صنعت نفت این کشور از کمبود سرمایه رنج می‌برد، تولید آن در ماه دسامبر کاهش بیشتری پیدا کرد و به کمتر از سهمیه آن در اوپک رسید. ماه گذشته هم صادرات و هم فعالیت پالایشگاه‌ها در این کشور کمتر شد.  امارات‌متحده‌عربی برای نخستین‌بار از زمان اجرای توافق کاهش تولید در ژانویه 2017 (دی-بهمن 1395) کمتر از سهمیه‌یی که اوپک برای این کشور تعیین کرده است، نفت تولید کرد.

گرانی بی‌سابقه گاز در امریکا

شانا  توفان گسترده زمستانی سبب شد قیمت گاز در شمال‌شرقی امریکا به رقمی بی‌سابقه برسد.

به گزارش رویترز، وقوع توفانی گسترده در سواحل شرقی امریکا سبب شد قیمت خرده‌فروشی گاز طبیعی در این منطقه جمعه، ۱۵ دی‌ماه به رقمی بی‌سابقه برسد.  این درحالی بود که قیمت قراردادهای آتی گاز در بورس کالای امریکا به اندازه قیمت‌های خرده‌فروشی افزایش نداشت، زیرا پیش‌بینی کاهش شدت سرما از یک سو و رشد فزاینده تولید گاز امریکا از سوی دیگر، دورنمای رشد قیمت این سوخت را تیره کرده ‌است.  سرمای شدید از روز پنج‌شنبه ۱۴ دی‌ماه وارد مناطق شمال‌شرقی امریکا شد و پیش‌بینی شد دمای هوای شهر نیویورک شنبه، ۱۶ دی‌ماه به منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد برسد.  طبق اطلاعات موسسه معاملاتی اس‌ان‌ال، قیمت گاز طبیعی تحویل روز بعد در شهر نیویورک به رقم بی‌سابقه ۱۴۰ دلار و ۲۵ سنت برای یک‌میلیون بی‌تی‌یو رسید که بالاترین رقم از آغاز ثبت آمار این موسسه از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون است.

 

ارسال نظر