نگرانی آرامکو از افزایش طرفداران اوبر

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۴۶
نگرانی آرامکو از افزایش طرفداران اوبر

گروه انرژی   

آرامکو سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت‌خام جهان نگرانی بیشتری در مورد تاثیر سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی همچون اوبر بر تقاضای نفت‌خام نسبت به اتومبیل‌های برقی دارد.

در حالی که فروش اتومبیل‌های برقی با رشد قابل توجه و فزاینده‌یی همراه است، غول دولتی نفتی اعتقاد دارد که اتومبیل‌های هیبریدی تنها صاحب بخشی از بازار در سال‌های آینده شده و تا سال 2040 در خوش‌بینانه‌ترین حالت 10 الی 20درصد از بازار را در دست خواهند گرفت.  امین ناصر مدیر اجرایی ارشد آرامکو به فایننشال تایمز می‌گوید: «مصرف خودروهای برقی قطعا افزایش خواهد یافت، ما در آن شکی نداریم. اما نیاز است که واقع‌بین باشیم.»  آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که آمار خودروهای برقی در جاده‌ها از نزدیک به 2 میلیون در حال حاضر به 50میلیون تا سال 2025 و 300 میلیون تا سال 2040 برسد. طبق برآوردIEA این امر 2 درصد از تقاضای جهانی نفت خام را کاهش خواهد داد. واقعیتی که ارقام آرامکو را تایید می‌کند.  سرمایه‌گذاران به طرز فزاینده‌یی تمرکز خود را بر تهدید بلندمدت خودروهای برقی برای تقاضای نفت خام و به خصوص برای شرکت نفتی آرامکو که قصد عرضه عمومی سهام خود در سال آینده را دارد، افزایش داده‌اند. اما یاسر مفتی یکی از سخنگویان برنامه واگذاری و از مدیران ارشد شرکت آرامکو می‌گوید که حمل و نقل اشتراکی و شرکت‌هایی همچون اوبر نسبت به خودروهای برقی یا خودران، منبع فوری‌تری برای اختلال در تقاضای نفت خام به حساب می‌آیند. او عنوان می‌کند: «من حاضرم برای شما استدلال کنم که روش‌های حمل و نقل اشتراکی خطری مهم‌تر از خودروهای برقی یا خودران هستند.» اوبر و رقبایش در حال حاضر نیز موجب وارد شدن آسیب به تاکسیران‌های سنتی شده‌اند. در آینده این شرکت‌ها خواهند توانست با کاهش مالکیت خصوصی و افزایش کارآمدی حمل و نقل جاده‌یی، تهدیدی بلندمدت برای خودروسازان و شرکت‌های نفتی باشند.

آقای مفتی می‌گوید که آرامکو دنبال جست‌وجو در کل زنجیره ارزش است تا دریابد در کدام نقطه سرمایه‌گذاری کرده و کدام نقاط را بر اساس تغییرات الگوی مصرف تغییر دهد. او عنوان می‌کند که همه‌چیز در دسترس است.

صندوق رفاه ملی عربستان سعودی اعلام کرد که سال گذشته رقمی معادل 3.5میلیارد دلار را صرف خرید 5درصد از سهام شرکت امریکایی اوبر کرده است. شرکتی که خدمات حمل و نقل را در 84  کشور و 7000 شهر ارائه می‌دهد. مفتی می‌گوید: «انتقال مصرف‌کننده‌ها به استفاده از خودروهای اشتراکی پرسش‌ها در مورد افزایش خرده‌فروشی سوخت‌های فسیلی را افزایش داده است. او عنوان می‌کند که ممکن است در آینده شرکت‌های حوزه انرژی فرآورده‌های نفتی و برقی را بیش از آنکه طبق مدل‌های سنتی به صورت مستقیم به مصرف‌کننده بفروشند به صورت عمده به اپراتورهای خودروهای اشتراکی خواهند فروخت. او اعتقاد دارد که در طول این زنجیره اشکال مختلفی از خرید و فروش اجاره‌یی به شکل جالب توجهی وجود خواهد داشت و به همین دلیل به شرکت‌های انرژی پیشنهاد می‌کند که برشی از فروش سوخت به اپراتورهای خودروهای اشتراکی را به عنوان درآمد خود از فروش سوخت در نظر بگیرند.

عربستان‌سعودی هنوز به کسب سود از رشد تقاضا برای سوخت‌های سنتی فسیلی در کشورهای در حال توسعه، جایی که جمعیت رو به رشد و رو به پولدار شدن است، امید دارد.  مدیر اجرایی ارشد آرامکو در این مورد می‌گوید: «طبق متوسط در حال افزایش است و آنها متقاضی سبک زندگی مدرن خواهند بود. تقاضا و نیاز به انرژی به این ترتیب افزایش خواهد یافت.»  مفتی می‌گوید که شرکت آرامکو سعودی کاملا اطمینان دارد که رشد تقاضا برای نفت خام فقط در حوزه حمل و نقل حداقل در دو دهه پیش‌رو ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر