لغزش نیم‌دلاری نفت

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۱۲
لغزش نیم‌دلاری نفت

ترجمه:  مهدی نیکوئی

قیمت‌های نفت‌خام در واپسین ساعات کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته اندکی کاهش یافت. این کاهش ناشی از انتشار خبر افزوده شدن به تعداد دکل‌های حفاری نفت امریکا بود که باعث شد اثر مثبت انتظارات بازار برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک کمرنگ‌تر شود. تعداد دکل‌های حفاری امریکا بیشترین افزایش هفتگی را از ماه ژوئن تاکنون داشته و این موضوع به معنای آن است که تولیدات جهانی نفت‌خام همچنان رشد خواهد داشت.

شرکت‌های حوزه انرژی امریکا در هفته‌یی که گذشت، 9دکل حفاری نفت جدید به مجموع دکل‌های نفت ایالات متحده اضافه کردند. این دومین افزایش هفتگی تعداد دکل‌های حفاری امریکا در 3 هفته اخیر بود که باعث شد تعداد کل دکل‌های حفاری به 738 مورد برسد. این آمار را گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هاگز وابسته به شرکت جنرال الکتریک منتشر کرد.

در ساعات پایانی جمعه (آخرین روز کاری هفته گذشته) بهای هر بشکه نفت‌خام برنت در معاملات آتی، 41سنت برابر با 0.6درصد سقوط کرد و به 63.52 دلار رسید. نفت‌خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت هم با 43سنت کاهش، 56.74 دلار برای هر بشکه مبادله شد.

پیش‌تر در همین هفته برنت به بشکه‌یی 64.65 دلار رسید که بالاترین قیمت آن از ژوئن 2015 به حساب می‌آمد و وست‌تگزاس‌اینترمدییت هم با ثبت رکورد 57.92دلار در هر بشکه بالاترین سطح از جولای 2015 به بعد را رقم زد.

قراردادهای معاملاتی هر دو این شاخص‌های نفتی طی هفته گذشته بیش از 2درصد رشد کرد تا برای پنجمین هفته پیاپی نیز روند صعودی قیمت‌ها حفظ شود.

فعالان بازار عنوان کردند که قیمت‌های افزایشی هفته‌های اخیر ناشی از تلاش‌ کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه برای محدودسازی بازار از طریق کاهش تولید، تقاضای قوی نفت‌خام و اوج‌گیری تنش‌های سیاسی بوده است.

علاوه بر این موارد گمانه‌زنی‌هایی در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه اوپک در نشست آتی 30 نوامبر خود، توافق کاهش تولید را تمدید خواهد کرد و آن را در تاریخ انقضای کنونی‌اش یعنی مارس 2018 به پایان نخواهد برد.  

تحلیلگران شرکت خدمات مالی کامرزبانک عنوان کردند: «مشارکت‌کنندگان در بازار انتظار دارند که اوپک توافق تولید خود را به فراتر از مارس 2018 تمدید کرده و ذخایر تجاری بازار بیش از پیش کاهش یابند. با این حال قیمت‌های بالاتر نفت با احتمال قریب به یقین منجر به افزایش بیشتر تولید نفت‌خام شیل امریکا می‌شود.»

در گزارش رسمی انرژی این هفته ایالات متحده (گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا) پیش‌بینی شد که تولید نفت‌خام این کشور در سال 2017 به 9.2 میلیون بشکه در روز رسیده و در سال 2018 نیز رکورد 10میلیون بشکه در روز را ثبت کند. تولید نفت این کشور در سال 2016 روزانه 8.9میلیون بشکه بود. بالاترین سطح تولید نفت‌خام ثبت شده در تاریخ امریکا نیز مربوط به سال 1970 با 9.6میلیون بشکه در روز است.

گلدمن ساکس نیز در مورد نوسان‌های قیمتی شدیدتر هشدار داد. این بانک سرمایه‌گذاری، دلیل نوسان‌های مورد پیش‌بینی خود را اوج‌گیری تنش‌ها در خاورمیانه و به وی‍ژه بین اعضای اوپک یعنی عربستان سعودی و ایران و همچنین افزایش چشمگیر تولید نفت‌خام امریکا می‌داند.

رهبر حزب‌الله، اقدام عربستان در مورد بازداشت سعدالحریری و مجبور کردن او به استعفا از مقام نخست‌وزیری لبنان و بی‌ثبات کردن این کشور را محکوم کرد و آن را اعلام جنگ به لبنان و گروه حزب‌الله که مورد حمایت ایران است، دانست.

جیم ریترباش رییس شرکت مشاوره انرژی «ریترباش و همکاران» که دفتر آن در شیکاگو است، در تحلیل اوضاع خاورمیانه عنوان کرد: «شرایط سیاسی عربستان‌سعودی همچنان [برای اثرگذاری بر بازار] به قدر کافی پرنوسان است و می‌تواند در هر زمانی دست‌کم 50سنت به ارزش هر بشکه نفت بیفزاید؛ همان‌طور که این اتفاق در مورد اخیر (پنج‌شنبه) رخ داد. » وی همچنین اظهار کرد که انتظار ندارد گزارش روز جمعه در مورد افزایش شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا اثر چندانی بر قیمت‌ها داشته باشد.

عامل دیگر پشتیبان قیمت‌ها، تقاضای قوی در جنوب‌شرق آسیاست؛ جایی که تعداد تانکرهای ذخیره‌سازی حاوی نفت‌خام در اطراف سنگاپور و مالزی از ماه ژوئن تاکنون نصف شده‌اند.

منبع: رویترز

 

ارسال نظر