زمزمه افزایش تعرفه‌های آب و برق

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۱۵
زمزمه افزایش تعرفه‌های آب و برق

گروه انرژی  مهدی نیکوئی

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق روز گذشته با حضور قائم‌مقام وزیر نیرو و مدیران صنعت برق آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه 770شرکت داخلی و خارجی از حوزه‌های مختلف صنعت برق حاضر شده‌اند تا آخرین یافته‌ها و دستاوردهای خود را به مدت 4روز در معرض دید فعالان این صنعت قرار دهند. بر اساس گزارش‌ها، در نمایشگاه امسال 458 شرکت داخلی و بیش از 310 شرکت خارجی از 30 کشور مختلف آلمان، چین، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، فنلاند، لهستان، انگلستان، سوئد، امارات، روسیه و... حضور دارند که البته حضور پررنگ چینی‌ها بیش از بقیه نظرها را به خود جلب می‌کند. در این نمایشگاه نیز طبق روال سال‌های گذشته قرار است دو نشست تخصصی در حوزه اقتصاد برق و چالش‌های صنعت در حوزه صادرات مورد بحث و تحلیل کارشناسان در این حوزه قرار گیرد. در غیاب رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه که تنها چند روز از حضورش در این وزارتخانه می‌گذرد، ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو یکی از اهداف اساسی این نمایشگاه را انتقال فناوری و جذب سرمایه برای توسعه صنعت برق و نوسازی‌های مورد نیاز در آن دانست و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های ایرانی بتوانند شرکای خارجی توانمندی در این نمایشگاه پیدا کنند. وی همچنین وعده داد برای شرکت‌هایی که بتوانند سرمایه‌گذاران خارجی جدیدی به کشور بیاورند، تسهیلات مختلفی مانند مزایای گمرکی و مزایای قابل لحاظ در قراردادها ارائه خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: البته جریان همکاری‌ها و اهداف تعیین شده تنها به صورت یک‌سویه نیست و همان‌طور که به دنبال وارد کردن دانش، فناوری و سرمایه‌های خارجی به بخش برق کشور هستیم، به دنبال آنیم تا با این‌گونه نمایشگاه‌ها، امکان مشارکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازارهای جدید در منطقه را هم فراهم کنیم. وی ورود به بازارهای جدید منطقه را هم از نظر حجم آن که شامل 400 میلیون نفر مشتری بالقوه است و هم از نظر توانمندی شرکت‌های ایرانی و اعتبار آنها در محیط بین‌المللی، شدنی دانست.

محمودی توان شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت برق را بسیار بالا ارزیابی کرد و مصداق آن را تولید داخلی 95درصد تجهیزات و دستگاه‌های مختلف تولید، توزیع و روشنایی کشور دانست. وی عنوان کرد که با اتکا به همین توان بالاست که فعالان صنعت توانسته‌اند در کشورهای مختلفی مانند سریلانکا و تاجیکستان و نزدیک به 30کشور دیگر به صدور دانش فنی خود یا اجرای پروژه‌های برقی بپردازند. با وجود این گام‌های مستحکمی که تاکنون برداشته شده، نیاز به برداشته شدن گام‌های مستحکم‌تری است؛ چرا که جهان رشد و پیشرفت شتابانی در صنعت برق داشته و ایران هم نباید از این قافله عقب بیفتد. برای این منظور نیاز به تحقیق و توسعه و یادگیری از دیگران و آموزش همزمان به آنهاست تا بتوانیم از هر دو طرف توسعه صنعت را شاهد باشیم.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در جمع خبرنگاران از نمایشگاه کنونی ابراز رضایت کرد و افزایش 30درصدی تعداد شرکت‌کنندگان خارجی و حضور برندهای برجسته در نمایشگاه را فرصتی دانست که باعث می‌شود، صنعت برق کشور بیش از پیش با فناوری‌های نوین جهانی آشنا شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با شکل گرفتن همکاری‌های مختلف بین شرکت‌های ایرانی و شرکای خارجی بتوان سال به سال بر میزان صادرات دانش فنی و محصولات این صنعت افزود.

 برق زیر سایه آب؟

نمایشگاه صنعت برق در حالی آغاز به کار کرد که نخستین نمایشگاه دوران وزارت اردکانیان به حساب می‌آید؛ وزیری که اسمش با «آب» پیوند خورده است. در همین اثنا وزیر برای افتتاحیه نمایشگاه حضور نیافت و تنها قائم‌مقام و معاونان امور برق خود را به این مراسم فرستاد. ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر در امور برق و انرژی، آرش کردی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر و چند مسوول دیگر از برجسته‌ترین افرادی بودند که در این مراسم حضور یافتند. این اقدام وزیر نیرو را علاوه بر آنکه ممکن است ناشی از برنامه کاری شلوغ وی باشد، می‌توان به دو شکل دیگر تفسیر کرد.

نخست آنکه واقعا از نگاه او، برق و مشکلات آن کم‌اهمیت هستند و تنها باید بر آب تمرکز کرد. دوم آنکه شاید دانش وزیر نیرو در حوزه برق زیاد نباشد لذا وی قصد دارد تا اختیارات بیشتری به مسوولان صنعت برق تفویض کرده و از توانمندی‌های آنها برای عبور از بحران‌های این حوزه استفاده کند. محمودی و فلاحتیان، ادعای نخست را با شدت رد می‌کنند و معتقدند که قرار نیست در 4سال پیش‌رو، صنعت برق نادیده گرفته شود.

ستار محمودی در پاسخ به ارزیابی خود از برنامه اردکانیان وزیر نیرو برای دوره وزارت خود عنوان کرد: در برنامه وزیر مسائل مختلف وزارتخانه مانند منابع انسانی، صنعت آب و صنعت برق در نظر گرفته شده و برنامه‌هایی کمی و کیفی برای هر یک از آنها تدوین شده است. از طرف دیگر آب و برق پیوستگی و همپوشانی زیادی با یکدیگر داشته و در برخی موارد مانند نیروگاه‌های برقابی باید به صورت واحد به آنها نگاه شود. قائم‌مقام وزیر نیرو ادامه داد: خوشبختانه اردکانیان حساسیت زیادی نسبت به صنعت برق داشته و اهمیت خوبی برای آن قائل است. در نخستین جلسه‌یی هم که در وزارتخانه برگزار شد، وزیر به بررسی وضعیت صنعت برق و مشکلات و چالش‌های مختلف آن پرداختند. در هر صورت هر دو صنعت آب و برق باید همزمان مدیریت شده و به پیش بروند و هیچ نگرانی از اینکه برق در سایه آب قرار بگیرد یا آب در سایه برق وجود ندارد.

فلاحتیان هم برنامه‌های اجرایی وزیر را بسیار جامع و مفصل توصیف کرد و آن را شامل هر دو صنعت آب و برق دانست که بر اساس همین برنامه‌ها مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بالایی به وزیر پیشنهادی نیرو دادند. وی همچنین برنامه‌ها را مورد تایید رییس‌جمهور دانست و اطمینان داد که قرار نیست نیمی از مسائل وزارت نیرو نادیده گرفته شوند.

 افزایش تعرفه قیمتی برق؟

نمایشگاه صنعت برق و حضور مسوولان رده بالای وزارت نیرو فرصتی بود تا خبرنگاران جویای بدهی‌های انباشته صنعت برق که بزرگ‌ترین مشکل کنونی آن است و همچنین راه‌حل اساسی آن یعنی افزایش تعرفه‌های قیمتی برق شوند. لزوم افزایش قیمت‌های برق و رساندن آن به سطح هزینه‌های تمام شده موضوعی است که در چند سال اخیر تبدیل به مهم‌ترین موضوع مباحث هر رویداد برقی شده است. در آخرین خبری که از وضعیت این خواسته فعالان خصوصی و دولتی صنعت برق انتشار یافته، فلاحتیان اعلام کرد که دولت و مجلس در حال بررسی موضوع تغییر تعرفه‌ها بوده و به زودی به نتیجه‌یی در مورد آن دست خواهند یافت. وی این سخن را 20 روز پیش و در کنگره راهبری نفت و نیرو بیان کرده بود.

با این حال فلاحتیان دیروز حاضر نشد درباره وضعیت بررسی‌های دولت و مجلس درباره موضوع تعرفه‌ها سخن بگوید و با لبخندی که حاکی از محرمانه بودن اطلاعات بود از کنار سوال خبرنگاران رد شد. وی البته در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌های وزیر نیرو برای صنعت آب و برق در 4 سال پیش‌رو اشاره کرد و محور اصلی آنها را مدیریت تقاضا دانست.

اگر همان‌طور که معاون وزیر خبر می‌دهد، مدیریت تقاضا در بخش آب و برق، محور برنامه‌های وزیر نیرو باشد، احتمالا مهم‌ترین ابزار آن افزایش تعرفه‌های قیمتی خواهد بود و باید در ماه‌های آینده منتظر شنیدن خبری در این باره باشیم.

 

 

ارسال نظر