باید خودرو گازسوز با کیفیت بسازیم

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۵۶

گروه انرژی  

دیروز هفتمین همایش و نمایشگاه بین‎المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه(آنگوا) آغاز به کار کرد تا علاوه بر معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای ایران در عرصه سی‌ان‌جی و خودروهای گازسوز، زمینه همکاری‌های بیشتر بین کشورهای شرکت‌کننده در این همایش پدید ‌آید.

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشور در افتتاحیه این مراسم که تا 11 آبان ادامه خواهد یافت با بیان اینکه ایران پس از چین گسترده‌ترین ناوگان حمل ونقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از ۱۶درصد خودروهای گازسوز جهان متعلق به کشور ماست، سیاست‌های وزارتخانه تحت تصدی خود را افزایش جایگاه‌های سی‌ان‌جی معرفی کرد.

وی همچنین خواستار ساخت خودروهای با کیفیتی در کشور شد که پایه سوختی آنها، گاز طبیعی باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه ضرورت مدیریت انرژی در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان را بر آن داشت تا از سوخت‌های جایگزین در بخش‌های مختلف صنعت به ‌ویژه حمل و نقل استفاده کنند، تصریح کرد: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران هم از اوایل دهه ۸۰ تلاش کرد تا با اتخاذ سیاست‌هایی، سهم سوخت‌های جایگزین بنزین و سوخت‌های مایع ازجمله سی‌ان‌جی را در سبد سوخت کشور اضافه کند.

وزیر نفت یادآور شد: به همین دلیل هم از حدود ۱۵سال پیش راهبرد جایگزینی گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت پاک به جای بنزین در خودروهای کشور به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۴میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو گازسوز در سراسر جهان تردد می‌کنند که بیش از ۱۷میلیون آن در آسیا و اقیانوسیه قرار دارد، افزود: از سال ۱۹۹۴تا ۲۰۱۶ با توجه به تمرکز بیشتر منابع گازی و فعالیت بیش از ۶۰ درصد کاربران صنعت حمل و نقل گازسوز در آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد این صنعت در این منطقه رقم زده شده است. وزیر نفت با تاکید بر اینکه وجود ۳۴تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در کنار زیرساخت‌ها و شبکه گسترده توزیع گاز نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در سراسر کشور زمینه مناسبی برای توسعه مصرف گاز در داخل کشور و جایگزینی آن با سایر فراورده‌های نفتی مایع فراهم کرده است، افزود: این موضوع سبب شده که توسعه صنعت سی‌ان‌جی به راحتی امکان‌پذیر شود و مد نظر برنامه‌ریزان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مطابق با سند چشم‌انداز توسعه ایران در سال ۱۴۰۴ بهینه‌سازی سبد انرژی کشور با تعیین سهم هر یک از حامل‌های انرژی، افزایش سهم منابع کم کربن و اولویت‌بندی پروژه‌های کاهش آلاینده‌ها از سیاست‌های ابلاغی به وزارت نفت است، گفت: تاکید بر استفاده از سی‌ان‌جی و دیگر سوخت‌های جایگزین با آلایندگی پایین و صرفه‌جویی انرژی در وسایل حمل و نقل ازجمله موارد تکلیف شده است.

به گفته زنگنه، ایران پس از چین گسترده‌ترین ناوگان حمل و نقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از ۱۶درصد خودروهای گازسوز جهان در ایران است.وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی در جایگاه سوختگیری ایران به ۴۵میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: البته عرضه آن حدود ۲۰تا ۲۱میلیون مترمکعب در روز است.  زنگنه ادامه داد: با توجه به مزیت رقابتی گاز طبیعی و شبکه گسترده توزیع گاز همچنین در جهت تحقق بند 7 سیاست‌های کلی نظام درباره الگوی مصرف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ادامه این روند یعنی افزایش جایگاه‌های سی ان جی، بهبود اقتصاد سی‌ان‌جی و تولید خودروهای پایه گازسوز در ایران جزو سیاست‌های ماست.

وی اظهار امیدواری کرد که با رفع مشکلات، سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی حمل‌و‌نقل افزایش یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه تجربه موفقیت‌آمیزی که ایران در توسعه مصرف سی‌ان‌جی داشته است، طلب می‌کند که توسعه موتور گازسوز در قالب خودروهای با کیفیت به انجام برسد، افزود: امکان متنوع‌سازی مصرف و جایگزینی سوخت در خودروهای شهری به ویژه با هدف جلوگیری از آلودگی و کاهش آن وجود دارد.

زنگنه در پایان گفت: امیدوارم این همایش افزون بر معرفی توانمندی‌ها و قوت صنعت سی‌ان‌جی ایران، فرصت مناسبی برای مشارکت، تجارب و دانشی که در این حوزه بین کشورهای عضو وجود دارد، فراهم بیاورد و امیدواریم ما هم بتوانیم همکار خوبی برای ارتقای صنعت سی‌ان‌جی در مجموعه کشورهای عضو آنگوا باشیم.

 

ارسال نظر