یورش طبیعت به نفت امریکا؛ دور دوم

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۰۲

گروه انرژی|

صنعت نفت امریکا که هنوز نتوانسته از آسیب‌هایی که توفان هاروی به آن وارد کرده کمر راست کند، توفان دیگری این‌بار با نام ایرما را انتظار می‌کشد. توفانی که مقصد آن سواحل آفتابی و آرام فلوریدا و جورجیاست و سبب شده تا میلیون‌ها نفر از ساکنان شهرهای این ایالات، خانه و کاشانه خود را ترک کنند.

روز جمعه و همزمان با آغاز این توفان، قیمت نفت خام ایالات‌متحده با بیش از 3درصد کاهش مواجه شد. این کاهش قیمت ناشی از نگرانی‌ها در رابطه با کاهش تقاضای نفت خام در ایالت فلوریدا و جنوب شرقی امریکا در پی وقوع توفان ایرما به‌عنوان یکی از قدرتمندترین توفان‌های یک قرن اخیر است.

ایرما پس از هاروی، دومین توفان عظیمی است که در دو هفته اخیر به ایالات‌متحده رسیده است. این توفان در مسیر خود آسیب‌های جدی به جزایر کاراییب وارد کرده و تاکنون 14 کشته بر جای گذاشته است. توفان ایرما پس از عبور از جمهوری دومینیکن و هاییتی در مسیر رسیدن به کوبا و باهاماس قرار دارد و انتظار می‌رود که امروز به سواحل فلوریدا برسد.

 ایرما؛ قدرتمندتر از هاروی

توفان‌ها براساس قدرت خود به پنج دسته تقسیم می‌شوند. مرکز ملی توفان‌های ایالات‌متحده، ابتدا توفان ایرما را در دسته‌بندی پنجم توفان‌ها که شدیدترین به حساب می‌آید، قرار داده بود اما در ادامه این توفان را در دسته‌بندی چهارم قرار داد و پیش‌بینی کرد که سرعت بادهای آن حداکثر به  250 کیلومتر در ساعت خواهد رسید که تنها

 3 کیلومتر در ساعت کمتر از توفان‌های دسته پنجم است. از این رو به نظر می‌رسد توفان ایرما، شدتی بیش از توفان هاروی خواهد داشت.

با وقوع توفان هاروی در ایالت تگزاس، حدود یک‌چهارم از ظرفیت پالایشگاهی امریکا و 8درصد تولید نفت خام این کشور تعطیل شد. به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، داده‌های اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهد که بر اثر توفان هاروی، تولید نفت این کشور از 9 میلیون و 500 هزار به 8میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسیده است.

اما از سوی دیگر توقف گسترده در فعالیت‌های پالایشگاهی امریکا منجر به کاهش قابل‌توجه تقاضا برای نفت خام شد و در نتیجه قیمت نفت وست‌تگزاس‌ اینترمدیت را پایین آورده است. کارشناسان صنعت نفت اعلام کردند که هفته‌ها طول خواهد کشید تا آسیب‌های وارده از توفان هاروی به زیرساخت‌های صنعت نفت امریکا جبران شده و این صنعت به ظرفیت کامل خود بازگردد.

حال نوبت به توفان ایرما رسیده که نگرانی‌ها در این رابطه را دو چندان کند. تحلیلگران نگرانند خرابی‌هایی که در این توفان به بار خواهد آمد، شیب کاهش تقاضا برای انرژی را بیشتر کند. تا همین جا نیز شرکت‌های انرژی امریکا، در واکنش به افت قیمت نفت خام، برای سومین هفته متوالی شمار ریگ‌های حفاری خود را کاهش داده‌اند. براساس تازه‌ترین گزارش موسسه بیکر هیوز که روز جمعه منتشر شد، در هفته منتهی به 8 سپتامبر، شمار ریگ‌های حفاری امریکا به میزان 3 واحد کاهش یافت و به سطح 756 واحد رسید.

 سقوط نفت و گاز در بازارهای امریکا

سایه وحشت از توفان ایرما، روز جمعه و پیش از تعطیلی بازارهای امریکا خود را نشان داده و قیمت نفت دبلیوتی‌آی را قریب به 3.5درصد کاهش داد. در این روز هر بشکه نفت خام امریکا با افت یک‌دلار و   61 سنتی مواجه شده و بشکه‌یی 47 دلار و 48 سنت معامله شد. نفت خام برنت دریای شمال نیز متاثر از این وضعیت 71 سنت در هر بشکه کاهش یافت و به سطح 53 دلار و 78 سنت رسید. قیمت گاز طبیعی در بازار نیویورک نیز افت شدیدی مشابه نفت دبلیوتی‌آی داشت و با بیش از 3درصد کاهش، به سطح 2 دلار و 89 سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو رسید.

هرچند یوگن وینبرگ تحلیلگر کامرزبانک آلمان در گفت‌وگو با رویترز عنوان می‌کند که توفان‌ها، اثرات ماندگاری بر تقاضای صنعت نفت و پالایشگاه‌ها دارند اما مارک واتکینس کارشناس هلدینگ بانکی یو.اس معتقد است که نگرانی‌ها بیشتر در رابطه با تولید نفت شیل است. وی در این رابطه می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ایرما از مناطق کلیدی خلیج مکزیک عبور نخواهد کرد و ما بیشتر نگران شیل هستیم.» همچنین بانک استرالیا-نیوزیلند (ANZ) نیز اعلام کرده است که واردات نفت خام به سواحل خلیج ایالات‌متحده به پایین‌ترین سطح خود از سال 1990 رسیده‌ است.»

 

ارسال نظر