کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۲۲

هرمز در صدر گذرگاه‌های نفتی برای سال ششم

ایرنا| تارنمای اینترنتی شبکه «تی آر تی» ترکیه جمعه‌شب با انتشار داده نمایی اعلام کرد: تنگه هرمز در سال 2016، در جایگاه نخست مهم‌ترین گذرگاه‌های آبی انتقال نفت قرار داشته است. براساس این داده‌نما (اینفوگرافیک) و به نقل از آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، تنگه هرمز ششمین سالی است که به صورت متوالی، رتبه نخست گذرگاه نفتی را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش این سازمان امریکایی، روزانه 18میلیون و 500 میلیون بشکه از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی انتقال یافته است. در ادامه این گزارش آمده است: حدود 80 درصد از نفت عربستان، کویت، امارات‌متحده‌عربی و عراق از طریق این شاهراه جهانی به بازارهای آسیایی انتقال یافته است. پس از تنگه هرمز، تنگه «مالاکا» در نزدیکی مالزی با روزانه انتقال 16 میلیون بشکه، دومین آبراه جهان است که برای انتقال نفت مورد استفاده قرار گرفت.

گذرگاه سوئز با میانگین 5 میلیون و 500 هزار بشکه روزانه و تنگه باب‌المندب با میانگین روزانه 4میلیون و 800 هزار بشکه در رده‌های سوم و چهار مهم‌ترین گذرگاه‌های انتقال نفت در سال 2016 لقب گرفتند. تنگه هرمز، گذرگاه استراتژیک جهانی است که قدرت‌های بزرگ اقتصادی از جمله اروپا، امریکا، ژاپن و چین از این تنگه ارتزاق می‌کنند.

هندوستان پترولیوم خریدار نفت امریکا

ایسنا| شرکت هندوستان پترولیوم قصد دارد در چند ماه آینده برای پالایشگاه ویزاگ خود در جنوب هند، نفت حاوی سولفور اندک را از امریکا خریداری کند.  ام کی سورانا رییس هیات‌مدیره این شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: ما در کوتاه‌مدت نفت خریداری خواهیم کرد و گریدهایی هستند که ما مناسب استفاده یافته‌ایم. وی در ادامه افزود: ما باید سبد گسترده‌تر و گزینه‌های بیشتری داشته باشیم و نفت خام امریکا یک گزینه بیشتر برای ما به‌شمار می‌رود.  به گزارش رویترز، هند جدیدترین کشور آسیایی پس از کره‌جنوبی، ژاپن، چین، استرالیا، تایوان و تایلند است که نفت امریکا را خریداری می‌کند. اقدام اوپک در کاهش عرضه، قیمت‌های نفت سنگین ترش خاورمیانه که گریدهای حاوی سولفور بالا هستند را افزایش داده و نفت عرضه شده از مناطق دیگر ازجمله امریکای شمالی را رقابتی‌تر کرده است.  پالایشگاه‌های هندی پس از سفر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به امریکا در ژوئن، خرید نفت از امریکا را افزایش داده‌اند. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در دیدار با نخست‌وزیر هند اظهار کرده بود امریکا تصمیم دارد فرآورده‌های نفتی بیشتری به هند صادر کند.

از آن زمان شرکت ایندین اویل و بهارات پترولیوم در راستای متنوع کردن منابع واردات‌شان، نفت امریکا را خریداری کرده‌اند.

وام یک میلیارددلاری رزنفت به ونزوئلا

ایسنا|غول نفتی رزنفت روسیه در گزارش مالی 3 ماهه خود اعلام کرد تحت توافق خرید نفت، در آوریل سال جاری 1.015 میلیارد دلار پیش‌پرداخت به شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا پرداخت کرده است. شرکت PDVSA با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند و به سختی تلاش می‌کند بدهی خود به دارندگان اوراق قرضه را پرداخت کند. منابع آگاه اوایل سال جاری به رویترز گفته بودند این شرکت درباره کمک مالی برای پرداخت حدود ۳ میلیارد دلار از دیون خود در آوریل با رز‌نفت مذاکره کرده است.  روسیه یکی از متحدان سیاسی نزدیک رهبران ونزوئلا به‌شمار می‌رود. ایگور سچین مدیرعامل رزنفت در ژوئن اظهار کرده بود شرکتش به همکاری با ونزوئلا ادامه می‌دهد و هرگز این کشور را ترک نخواهد کرد.

براساس محاسبات رویترز، رزنفت پیش از توافق اخیر، 4 تا 5 میلیارد دلار به شرکت PDVSA وام داده بود.

با این همه قانونگذاران ونزوئلا اعلام کرده‌اند که هرگونه توافق وام بدون موافقت کنگره غیرقانونی خواهد بود.  براساس گزارش رویترز، در ماه‌های اخیر ونزوئلا در قبال بدهی‌های معوق، نفت بیشتری به روسیه فروخته است.

 

ارسال نظر