سرخط انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۵۰

 گروه انرژی| فاز دوم تصفیه‌خانه و سامانه فاضلاب خوی و ۷۵ کیلومتر شبکه انتقال فاضلاب دیروز توسط وزیر نیرو در استان آذربایجان غربی افتتاح شد. برای احداث فاز دوم سامانه فاضلاب شهر خوی 400میلیارد ریال هزینه شده و این سامانه با ظرفیت تصفیه 15هزار متر مکعب در شبانه‌روز، 75 هزار نفر را تحت پوشش خدمات خود قرار داده و فرآیند تصفیه آن از نوع SBR است. این طرح در سال 87 به اجرا درآمده و سال افق آن 1415 است و در اجرای این سامانه 74 کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خط انتقال ایجاد شده و 18 هزار و 750 فقره انشعاب آب واگذار شده است. اهداف اجرای این سد، مهار آب رودخانه آغ‌چای و تنظیم آن برای تامین آب شرب شهرستان خوی به میزان 35میلیون مترمکعب در سال، تامین آب کشاورزی و جلوگیری از برداشت آب زیرزمینی در منطقه و همچنین کنترل سیلاب و تنظیم آب در زمان طغیان رودخانه آغ‌چای بوده است.

  ایرنا| مقامات شرکت نفت هند (IOC) روز جمعه اعلام کردند که این شرکت قرارداد یک‌ساله برای واردات روزانه 80 هزار بشکه نفت خام در روز را با ایران امضا کرده است. این درحالی است که «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند ماه گذشته اعلام کرد: پالایشگاه‌های هند در نظر دارند در سال 2018-2017 نسبت به سال پیش از آن نفت کمتری از ایران وارد کند. وی کاهش مهلت ایران از 90 روز به 60 روز را یکی از دلایل تصمیم این کشور به کاهش واردات نفت از ایران عنوان کرده بود. وزیر نفت هند پیش از این به دنبال اختلاف ایران با این کشور در خصوص توسعه میدان گازی فرزادB گفته بود درصورتی‌که دو کشور بر سر توسعه میدان گازی

فرزادB به توافق نرسند این کشور واردات نفت از ایران را تا یک‌پنجم کاهش می‌دهد. هند پس از چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است و سال میلادی گذشته حدود 510 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد.

  خانه‌ملت| غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به انعقاد قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی بین ایران و توتال گفت: برای انعقاد قراردادهای نفتی یک قانون کلی و یک مقررات در اختیار وزارت نفت است، چراکه پس از آنکه الگوی قراردادهای جدید نفتی در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین تایید شد شرایط و مقرراتی برای انعقاد قراردادهای نفتی تعیین و با تعیین مقررات کمیته‌هایی گوناگونی از جمله کمیته‌یی برای نظارت بر این قراردادها مشخص شد.  تاجگردون با بیان اینکه سوالات کمیته ١٠ نفره فراقوه‌یی و ابهامات نمایندگان مجلس برای بررسی این قرارداد مدنظر قرار گرفته شد، ادامه داد: سوالات کمیته ١٠نفره فراقوه‌یی شامل ٦٠سوال کلیدی حقوقی، فنی، مالی، اجرایی و صیانت از ذخایر نفتی و مصالح ملی بود که با متن قرارداد ایران و توتال تطبیق داده شده بود، در جلسات بررسی قرارداد ایران و توتال مطرح شد و همچنین سوالات و ابهامات نمایندگان نیز برای طرح در جلسات و تطبیق با قرارداد بررسی شد.

 

 

ارسال نظر