توقف فروش بلیت دلاری پرواز به خارجی ها

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۰۲:۴۷:۳۴
کد خبر: ۱۹۰۵۵۳
توقف فروش بلیت دلاری پرواز به خارجی ها

گروه راه و شهرسازی|

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از ابطال مصوبه فروش دلاری بلیت هواپیما به اتباع خارجی خبر داد. او همچنین اعلام کرد که ارایه خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی به کسانی که در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت نام نکرده باشند، ممنوع است. بر اساس قانون حدود 20 نوع خدمات متفاوت از سوی دستگاه‌های اجرایی به کسانی که اطلاعات خود را در سامانه اسکان و املاک وارد نکرده‌اند، ممنوع است. قاسمی در خصوص به سرانجام رسیدن راه آهن رشت- انزلی که کریدور شمال – جنوب کشور را کامل می‌کند، نیز گفته است، «لازم باشد برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا ساختمان وزارتخانه را می‌فروشیم».  به گزارش «تعادل» در شرایطی که وضعیت مالی برخی از دستگاه‌های دولتی نامساعد است، فروش برخی دارایی‌ها در دستور کار قرار گرفته است. در تازه‌ترین مورد شرکت اتوبوسرانی تهران برای پرداخت حقوق کارکنان این شرکت اقدام به فروش ساختمان خود کرده است. این مساله اما روز یکشنبه هفته جاری در جلسه علنی شورای شهر تهران از سوی یکی از اعضای این شورا مورد انتقاد وارد شد. بی‌گمان فروش دارایی‌ها برای جبران هزینه‌های جاری می‌تواند امری نکوهیده باشد، اما فروش دارایی برای تکمیل  راه آهن رشت- انزلی که به نوعی سرمایه‌گذاری ماندگار و البته سودمندی خواهد بود، به احتمال بسیار زیاد با استقبال ناظران مستقل مواجه خواهد شد.

    ابلاغ منع فروش دلاری بلیت

 قاسمی در یک برنامه خبری صدا و سیما اعلام کرد، فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی بر اساس نرخ دلار ممنوع است و این موضوع به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد. وی با اشاره به اینکه فروش دلاری بلیت هواپیما برای مسافران به خصوص در فرودگاه‌های آبادان و اهواز مشکلاتی را ایجاد کرده بود، گفت: رییس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه‌ای که با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داشت این موضوع را ابلاغ کرد که تصویر آن نیز منتشر خواهد شد.وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه طی هفته گذشته برخی شرکت‌ها و دفاتر هواپیمایی به بهانه ارایه خدمات سی‌ای پی و غذای گرم اقدام به گران فروشی بلیت کردند، گفت: این اقدام خلاف قوانین و بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.وی با بیان اینکه سقف قیمتی همه مسیرهای داخلی کشور در سامانه هواپیمایی کشوری اعلام شده است، افزود: هیچ شرکت هواپیمایی یا دفتر مسافرتی حق فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های تعیین شده را ندارد.قاسمی با اعلام اینکه با متخلفان احتمالی برخورد قانونی خواهد شد، گفت: به همین منظور در فرودگاه‌های کشور میز بازرسی مستقر می‌شود تا مسافران بتوانند تخلفات احتمالی شرکت‌های هواپیمایی را گزارش دهند.محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی هم در این باره گفت: فروش ارزی و دلاری بلیت هواپیما به اتباع خارجی، متوقف شد و دستورالعمل جدید فروش بلیت به اتباع خارجی هفته آینده ابلاغ می‌شود.محمدی بخش افزود: چارتر‌کننده و آژانس‌ها هم اجازه فروش دلاری بلیت را به اتباع خارجی ندارند. تمهیداتی برای فروش بلیت به اتباع خارجی در نظر گرفته شده است که دستورالعمل آن بزودی آماده و ابلاغ می‌شود.به این ترتیب، پس از یک هفته مخالفت و اعتراض به عرضه بلیت دلاری پروازهای داخلی به اتباع غیرایرانی، این ماجرا هم به روال عادی خود بازگشت. اما از آنجا که بخش قابل توجهی از سفرهای داخلی از سوی مسافران خارجی انجام می‌شود، مساله پرداخت یارانه پنهان یا آنچه که روزنامه «تعادل» در یادداشتی در صفحه نخست خود از آن به عنوان «صادرات سوبسید» یاد کرد، همچنان وجود دارد و از همین رو، ضروری است دولتمردان با انجام اصلاحات سیاست‌های اقتصادی از اینگونه هدر رفت منابع آن هم در شرایط عسرت و تنگدستی ممانعت به عمل آورند.به گزارش ایسنا، بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی از پنجم تیرماه به مسافران غیرایرانی به نرخ دلار محاسبه شده بود. طبق تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بلیت پروازها در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار تعیین شد که مخالفت فعالان گردشگری را به دنبال داشت و وزارتخانه‌های گردشگری و امور خارجه نیز در نامه‌های جداگانه به سازمان هواپیمایی کشور، مخالفت خود را با ادامه اجرای این طرح، به دلیل تبعات منفی آن در بازار گردشگری کشور و همچنین تردد اتباع کشورهای همسایه به ایران، اعلام کردند. جمعی از نمایندگان نیز در واکنش‌هایی از وزیر راه خواستند که این طرح را متوقف کند.در این حال، آنگونه که حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به ایسنا خبر داده است، نرخ‌های کلاس بیزنس و عنوان اتباع غیرایرانی از سامانه‌های فروش بلیت حذف شده و نرخ‌ها به حالت قبل برگشته و برای اتباع خارجی نیز به ریال محاسبه می‌شود.

    ممنوعیت ارایه خدمات بانکی 

در تحولی دیگر، وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در سامانه املاک و اسکان تاکنون 2 میلیون نفر خوداظهاری کرده‌اند، اضافه کرد: سال گذشته این سامانه هک و مشکلاتی در این بخش ایجاد شد. طبق قانون باید تمامی مردم در این سامانه ثبت‌نام کنند و در صورتی که ثبت‌نام انجام نشود طبق قانون، خدمات بانکی نباید ارایه شود و تمامی ثبت‌نام مدارس هم از طریق ثبت اطلاعات این سامانه باید انجام شود. این سامانه زیرساخت بنیادی و اساسی است که تاکنون کمتر دستگاه‌ها برای اتصال به آن توجه کرده‌اند.وی ابراز کرد: اطلاعات 62 میلیون نفر را تاکنون در سامانه املاک و اسکان داریم و برای تمامی این متقاضیان پیامک ارسال می‌شود. طی چند ماه گذشته 600 هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده‌ایم و این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که از این تعداد تنها 60 نفر اعتراض کرده‌اند.به گزارش تسنیم، بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رییس‌جمهور، مطابق تبصره 1 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، خدمات قابل ارایه زیر مشمول الزام به داشتن کد رهگیری یا همان کد یکتای سامانه املاک و اسکان است و بدون ثبت وضعیت ملکی ـ سکونتی متقاضی در سامانه املاک و اسکان کشور، ارایه این خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی ممنوع است: افتتاح حساب بانکی، صدور دسته‌چک، خدمات مشمول سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای، خدمات کمک‌معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، گاز و تلفن، دریافت گواهینامه، دریافت گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، دریافت خوابگاه دانشجویی، صدور قبوض آب، برق، گاز و تلفن.

     سامانه کد رهگیری به وزارت راه منتقل شد

قاسمی همچنین با اشاره به بسته حمایتی بازار اجاره مسکن گفت: موجران و مستاجران تا حد زیادی در مصوبه سران قوا تعیین تکلیف شده‌اند و همه در سراسر کشور موظف به اجرای این قانون هستند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تسهیلات ودیعه مسکن گفت: مصوب کردیم ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران در نظر گرفته شود که می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند. قاسمی ادامه داد: سامانه کد رهگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت راه و شهرسازی انتقال پیدا کرده و می‌توانیم این اطمینان را بدهیم در سال‌های آتی دیگر شاهد تخلف بنگاه‌های معاملات املاک نخواهیم بود.عضو کابینه دولت سیزدهم در بیان اینکه سامانه در حال حاضر تکمیل نشده و آمارهای خانه‌های خالی متفاوت است گفت: تاکنون ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در سامانه ملی املاک و اسکان شناسایی شده و سازمان امور مالیاتی برای آن تعرفه مالیاتی صادر کرده است.ما از دستگاه‌های دیگر خواهش می‌کنیم تا اطلاعات را در این سامانه ثبت کنند.

     لازم باشد ساختمان وزارتخانه را می‌فروشیم

وزیر راه و شهرسازی همچنین دیروز در مراسم ورود ٣١٩ ناوگان ریلی بازسازی و بهسازی شده با بیان اینکه ایران در جایگاه ژئوپولیتیکی قرار دارد که اگر هوشمندانه برخورد کنیم از این جایگاه فرصت‌هایی برای حمل و نقل وجود دارد، اظهار داشت: حمل و نقل می‌تواند در GDP و اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار باشد. با توجه به جایگاه ایران و با همین کریدورهای موجود و کریدورهایی تکمیل نشده، می‌توانیم مسیر ترانزیتی کشورها شویم.وی ادامه داد: با رونق یافتن مسیرهای کریدوری علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، این موضوع از لحاظ مسائل سیاسی در منطقه بسیار حائز اهمیت است. البته برخی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم که بازگشت به آن ممکن نیست یا بازگشت به آنها بسیار سخت است.وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه اگر فرصت‌های ترانزیتی را غنیمت نشماریم، بازگشت به آنها قابل برگشت نیست، ادامه داد: اگر نتوانیم خدمات ترانزیتی به کشورهایی که مسیر ایران قرار دارند، ارایه دهیم مسیرهای ترانزیتی دیگری جایگزین ایران می‌شوند و بازگشت به این فرصت برای ما شدنی نیست.قاسمی گفت: این در حالی است که آمار درآمدهای ترانزیتی کشورهایی که ایران می‌توانست جای آنها را بگیرد و در مسیر ترانزیتی ایران قرار دارند بسیار بالا است و ما به تحول بزرگ و اساسی در حوزه حمل و نقل ریلی نیاز داریم و این روش فعلی ما را به جایی نمی‌رساند و ما به جهش تاریخی در حمل و نقل کشور نیاز داریم .وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با روش فعلی اگر بخواهیم عملکرد بهتری داشته باشیم در نهایت ساخت سالانه ٨٠ کیلومتر راه‌آهن و آزادراه را به ١٠٠ کیلومتر می‌رسانیم اما این اقدامات، جهش مورد انتظار دولت نیست و ما نیازمند تغییر و تحول جدی در حمل و نقل هستیم و با اعتبارات دولتی هم به این تحول دست پیدا نمی‌کنیم.وی با اشاره به حمل کانتینر از مبدا هند از مسیر ایران به فنلاند، اظهارداشت: کالای کانتینری از هند وارد بندر شهید رجایی می‌شود و از شبکه ریلی از این بندر به رشت می‌رسد و از رشت از طریق حمل و نقل زمینی به آذربایجان تحویل می‌دهیم و کالا از آنجا به فنلاند می‌رسد.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با همین روند حمل و نقل در ایران این کالا ١٨ روزه از هند به فنلاند می‌رسد اما همین بار از مسیر دریای سیاه و سرخ که مسیر عادی این مبدا و مقصد است تا ۴۵ روز و دو ماه در تردد قرار می‌گیرد. بنابراین این برای ایران یک فرصت محسوب می‌شود. قاسمی با تاکید بر ضرورت ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اظهار کرد: بارها گفته‌ام که اگر لازم باشد ساختمان وزارت راه و شهرسازی را می‌فروشیم تا هزینه‌های مورد نیاز ساخت راه‌آهن رشت-آستارا به طول ١۶٢ کیلومتر به دست آید. درحال حاضر بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی هم کفاف ساخت این پروژه ریلی را نمی‌دهد.

 

ارسال نظر