دستور انتقال سریع ایرانیان مقیم اوکراین

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۳:۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۲۶۶

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که اغلب کشورها از حدود دو هفته قبل، به اتباع خود در کشور اوکراین اطلاع و هشدار دادند که این کشور ترک کنند، اما مسوولان دولت ایران هیچ گونه هشداری به شهروندان ایرانی حاضر در اوکراین ندادند. علت اطلاع‌رسانی نکردن در این باره مشخص نیست. برخی از ناظران بر این باورند که دولت ایران اطلاعی از حمله روسیه به اوکراین نداشته و نتوانسته این رویداد را پیش بینی کند و به همین دلیل نیز به اتباع خود هشدار نداده است. در هر حال، مقام‌های ایرانی از عصر پنجشنبه، و به فاصله چند ساعت از آغاز حمله روسیه به اوکراین بر لزوم کمک به خروج اتباع ایرانی تاکید کردند.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از تمهیدات لازم دولت برای انتقال ایرانیان مقیم اوکراین از طریق پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی طی پیامی در توئیتر در واکنش به اتفاقات اخیر اوکراین نوشت: در سریع‌ترین زمان ممکن برای حفظ امنیت و انتقال هموطنان عزیز مقیم اوکراین از طریق پرواز هما اقدام خواهیم کرد.با همکاری وزارت امور خارجه در حال رایزنی با همتایان خود در کشورهای روسیه و اوکراین هستیم.وی تأکید کرد: صیانت از جان و امنیت ایرانیان عزیز در اولویت دولت مردمی است.

    ۱۶۸ ایرانی

 درخواست بازگشت  به کشور را دارند

در تحولی دیگر، حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه پس از سانحه هواپیمایی اوکراین پرواز مستقیم تهران- کی‌یف لغو شد، گفت: 168 ایرانی مقیم اوکراین برگشت خواستار برگشت به کشور هستند اما هنوز تاریخی برای برقراری پرواز اعلام نشده است.

خوشخو در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تصمیمات درباره برقراری پرواز به کی‌یف برای بازگرداندن ایرانی‌های مقیم اوکراین اظهار داشت: تصمیم در این باره بستگی به ارزیابی‌های وزارت امور خارجه و سفرای ایران در اوکراین و روسیه دارد. 

وی با بیان اینکه روز گذشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برقراری پرواز به اوکراین جهت بازگرداندن ایرانی‌های مقیم آن کشور اعلام کرد، ادامه داد: برای برقراری پرواز تهران- کی‌یف منتظر تصمیم و ارزیابی وزارت امور خارجه هستیم.  معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه هنوز تاریخی برای انجام این پرواز اعلام نشده است، افزود: طبق آخرین اطلاعات از وزارت امور خارجه 168 ایرانی مقیم در اوکراین درخواست بازگشت به کشور را دارند. 

خوشخو گفت: از آنجایی که شرایط جنگی در این کشور حاکم است باید فضای امنی برای پرواز به کی‌یف ایجاد شود تا امکان برقراری پرواز بازگشت ایرانی‌ها را داشته باشیم. 

و ی در پاسخ به اینکه چرا از یک هفته قبل از اعلام جنگ و در روزهایی که روسیه هشدار جنگ را می‌داد این پرواز برقرار نشد، تاکید کرد: پس از وقوع سانحه هواپیمایی اوکراین بین ایران و اوکراین دیگر پرواز مستقیمی برقرار نبود و از آنجایی که پرواز مستقیم بین تهران- کی‌یف برقرار نبود امکان انجام پرواز بازگشت ایرانی‌ها را نداشتیم. 

معاون سازمان هواپیمایی کشوری درباره آخرین وضعیت پروازهای ایران و روسیه گفت: پروازهای مستقیم ایران به روسیه برقرار است و روز گذشته هم پرواز از تهران به مسکو انجام شد اما از طرف روسیه به دلیل رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا در آن کشور فعلا برقراری پرواز مستقیم به ایران به حالت تعلیق درامده است. 

    انجام پرواز بازگشت به محض صدور مجوزها

حسین جهانی، مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اما گفت: به محض صدور مجوزهای لازم، پرواز بازگشت انجام خواهد شد. او تاکید کرد که ناوگان هما آماده بازگرداندن ایرانی‌های مقیم اوکراین است.جهانی درباره آخرین تصمیمات جهت بازگرداندن ایرانی‌های مقیم اوکراین اظهار داشت: ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) آماده انجام پرواز به کی‌یف برای بازگرداندن ایرانی‌های مقیم اوکراین است. وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه آسمان شرایط جنگی آسمان کشور اوکراین (CLEAR) است و هیچ پروازی در فضای عبوری آسمان این کشور انجام نمی‌شود و نه تنها ایرلاین‌های ایرانی، بلکه شرکت هواپیمایی هیچ کشوری اجازه پرواز به سمت اوکراین را ندارد. مدیرکل روابط عمومی هما گفت: از سوی دیگر هموطنان مان در اوکراین درخواست بازگشت به ایران را دارند از این رو هماهنگی‌های بین دستگاهی در حال انجام است تا اولین پرواز برای برگشت ایرانی‌های مقیم اوکراین انجام شود. جهانی با بیان اینکه ناوگان هما آمادگی انجام پرواز کی‌یف را دارد گفت: به محض صدور مجوز اولین پرواز به اوکراین را برای بازگرداندن ایرانی‌ها انجام می‌دهیم. 

 

ارسال نظر