نبض کُند بازار ملک در مناطق تهران

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۲:۵۷:۴۶
کد خبر: ۱۸۶۴۱۶
نبض کُند بازار ملک در مناطق تهران

گروه راه و شهرسازی |

بررسی گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر مترمربع در منطقه یک تهران از مرز ۷۰ میلیون تومان عبور کرده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی از معاملات واحدهای مسکونی انجام شده در مناطق 22 گانه شهر تهران طی دی‌ماه امسال متوسط هر مترمربع مسکن در منطقه یک 70 میلیون و 218 هزار تومان بوده که همچنان بیشترین قیمت شهر تهران است. در آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن در این منطقه حدود 69 میلیون تومان بود. تعداد معاملات در این منطقه در دی‌ماه نسبت به ماه پیش از آن حدود 16 درصد کاهش یافته است که نشانه‌ای از تعمیق رکود تورمی در این منطقه «لیدر» بازار مسکن به شمار می‌رود.

در منطقه 3 نیز متوسط قیمت مسکن از 61 میلیون تومان با رشد حدود 2 میلیون تومانی به 63 میلیون تومان افزایش یافته است. تعداد معاملات دی‌ماه در این منطقه 313 فقره بوده که در مقایسه با 338 فقره آذرماه 7.3 درصد رشد منفی داشته است و نشانه‌ای از تعمیق رکود تورمی در این منطقه ارزیابی می‌شود.

     قیمت در کدام مناطق کاهشی شد؟

قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه 2 طی ماه گذشته 48 میلیون و 857 هزار تومان بود. این قیمت در مقایسه با آذرماه حدود 3.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ در آخرین ماه پاییز متوسط قیمت در منطقه 2 بالغ بر 50 میلیون و 430 هزار تومان بود.

کمترین متوسط قیمت مسکن با 15 میلیون و 647 هزار تومان برای منطقه 18 بوده است. در آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن در این منطقه 1.08 درصد کاهش یافته است. در منطقه 22 نیز متوسط قیمت حدود یک میلیون تومان کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، در مجموع بررسی روند قیمت و معاملات بازار مسکن طی دی‌ماه نشان می‌دهد ترمز افزایش قیمت در مناطق شمالی تهران کشیده شده اما در مقابل به متوسط قیمت مسکن در مناطق جنوبی و حاشیه پایتخت افزوده شده است.

     قیمت در 8  منطقه کاهشی  و در 14 منطقه افزایشی شد

با توجه به اینکه تازه‌ترین آمار حاکی از تداوم افزایش قیمت و تعداد معاملات مسکن در تهران طی دی ماه است، در این ماه قیمت خانه در ۸ منطقه تهران کاهشی و در ۱۴ منطقه دیگر افزایشی بوده است. 

براساس آخرین آمارها متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران طی دی ماه به ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است. همچنین، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۹.۸ هزار فقره بوده که در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ درصد زیاد شده است که در این بین، بررسی جزییات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد که بیشترین قیمت هر متر خانه ۷۰ میلیون و ۲۲۰هزار تومان در منطقه ١ و کمترین آن با ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است. 

علاوه براین، در دی ماه امسال در مناطق ۱ و ۱۸ تهران به ترتیب معادل ۳۴۷ و ۲۸۳ فقره خانه معامله شده است. 

 به گزارش ایسنا، بررسی تفاوت متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در دی نسبت به آذر ماه سال جاری بیانگر این است که ۱۴ منطقه از تهران با افزایش قیمت مسکن در ماه موردنظر مواجه شده‌اند که در این بین، به ترتیب مناطق ۳، ۱۶ و ۱۹ بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

 علاوه براین، مسکن در دی ماه سال جاری در 8 منطقه دیگر از تهران نسبت به آذرماه کاهش قیمت داشته‌ که شامل مناطق ۲، ۴، ۶، ۷، ۱۱، ۱۲، ۱۸، ۲۰ می‌شود. 

از سوی دیگر، تعداد معاملات مسکن در دی ماه سال جاری نسبت به آذرماه در ۱۵ مناطق تهران افزایشی بوده و در 7 منطقه دیگر کاهشی بوده که کم‌ترین تعداد معامله مسکن به منطقه ۱۹ با ۹۳ معامله و بیشترین تعداد معامله نیز به ترتیب به مناطق ۵، ۱۰، ۴ و ۲ مربوط می‌شود که هر یک به ترتیب ۱۴۵۴، ۹۸۰، ۸۶۴ و ۷۵۲ معامله مسکن داشته‌اند. مناطق ۸، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۹ و ۲۱ با کاهش تعداد معامله مسکن در این ماه مواجه شده‌اند.

     قدرت خرید متقاضیان مسکن  در حال افزایش است؟

ادامه روند باثبات بازار مسکن، رکود بازارهای موازی و رشد نسبی توان خرید متقاضیان، به شکل افزایش معاملات ملک در دو ماه گذشته بروز پیدا کرده است.

اختلاف شدید ایجاد شده بین قدرت خرید متقاضیان با قیمت مسکن در حال کاهش است. در سال جاری با توجه به دو مولفه تورم عمومی و افزایش سطح توان طرف تقاضای بازار مسکن، حباب مسکن به تدریج دارد تخلیه می‌شود. دی ماه امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ۳۲.۹ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به آذرماه امسال ۱.۱ درصد و در مقایسه با ماه دی‌ماه پارسال ۲۰ درصد بالا رفت.

این آمار گویای آن است که نرخ رشد سالانه قیمت مسکن به نصف رشد تورم رسیده است. در صورت تقویت توان متقاضیان خرید از طریق نظام پس‌انداز و دریافت تسهیلات متناسب با قیمت مسکن می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده متقاضیان واقعی به تدریج وارد بازار شوند.

دی ماه امسال قیمت خانه در مقایسه با ماه گذشته ۱.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافت؛ در حالی که تورم نقطه به نقطه در دی ماه به ۳۵.۹ درصد و تورم عمومی سالانه ۴۲.۴ درصد شده است. این بدان معناست که روند رشد قیمتها در بازار مسکن تقریبا نصف نرخ تورم عمومی بوده است.

از طرف دیگر سال گذشته سطح دستمزد کارگران و کارکنان از ۲۶ تا بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. امسال نیز رقم پیشنهادی افزایش دستمزد کارگران تا سقف ۶۰ درصد اعلام شده است. اگر روند رشد قدرت خرید کارگران و کارکنان ادامه پیدا کند به تدریج در سال‌های آینده توان متقاضیان خرید مسکن افزایش خواهد یافت.

گزارش‎ها حاکی از آن است که سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش یافته است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۱.۱ درصد بوده و رشد سالانه آن به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که نرخ افزایش سالانه قیمت در ماه‌های دی سه سال گذشته به ترتیب ۹۱، ۴۱ و ۹۹ درصد بود. البته با وجود آنکه میزان بازدهی بازار مسکن در یک سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده، این رقم برای بازار ارز ۸ درصد و برای سکه ۴.۲ درصد بوده است. همین مساله در ترغیب برخی افراد برای خرید ملک تاثیرگذار بود.

به گزارش ایسنا، میزان معاملات مسکن طی دو ماه گذشته تا حدودی افزایش یافته و از حدود ۵۰۰۰ فقره در تابستان به حدود ۱۰ هزار فقره در ماه‌های اخیر رسیده است. دی‌ماه امسال ۹۸۱۶ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران منعقد شد. آذرماه نیز تعداد معاملات ۹۷۷۲ فقره بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در عین حال که انتظارات کاهشی در بازار مسکن ناشی از روند مثبت مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده، به دلیل ثبات بازارهای موازی، گروهی از متقاضیان اقدام به خرید ملک کرده‌اند.

اگرچه متوسط قیمت مسکن در تهران متری ۳۲.۹ میلیون تومان اعلام شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در اکثر مناطق تهران با مبالغ پایین‌تر می‌توان خانه‌دار شد. در حال حاضر میانگین قیمت مسکن در ۱۶ منطقه از مناطق ۲۲گانه شهر تهران پایین‌تر از نرخ میانگین است.

Taadol-05-2

 

ارسال نظر