ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۸/۱۶ - ۰۱:۵۶:۰۵
کد خبر: ۱۸۳۷۱۴

فرونشست زمین در تمام دشت‌ها به جز مازندران و گیلان 

مطالعات سازمان زمین‌شناسی نشان می‌دهد، فرونشست در همه دشت‌های ایران که «دارای آب شیرین قابل برداشت هستند، وجود دارد» و دیگر دشتی در ایران وجود ندارد که از خطر فرونشست به دور باشد. فرونشست زمین، ته‌نشین شدن تدریجی یا فرو رفتن ناگهانی سطح زمین به دلیل حرکت زیرسطحی مواد زمین عمدتاً ناشی از تراکم سیستم آبخوان، زهکشی و تجزیه خاک‌‌های آلی، استخراج زیرزمینی، استخراج نفت و گاز، تراکم آبی، تراکم طبیعی است.دو عامل تغییر اقلیم و مداخله انسان از مهم‌ترین عوامل فرونشست زمین در کشور هستند. در طول دهه‌های گذشته، بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی به دلیل خشکسالی‌های دایمی به‌طور چشمگیری افزایش یافته و منجر به تخلیه آبخوان‌ها شده است. استخراج بیش از حد آب‌های زیرزمینی یکی از علل اصلی فرونشست زمین است. فشاری که در برداشت از منابع آب زیر زمینی وارد می‌کنیم و از سوی دیگر قابلیت نشست زمین در آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی، برهم‌‌کنشی را ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود نرخ نشست زمین، جابه‌جا و سال به سال متغیر شود. فرونشست زمین بر این اساس، عمدتا در زمین‌های کشاورزی واقع در حاشیه شهرها و روستاها رخ داده است که از رسوبات یا خاک ریزدانه تشکیل شده‌اند. به گزارش تسنیم، مطالعات سازمان زمین‌شناسی نشان می‌دهد فرونشست در همه دشت‌های ایران که «دارای آب شیرین قابل برداشت هستند، وجود دارد» و دیگر دشتی در ایران وجود ندارد که از خطر فرونشست به دور باشد. بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر حدود 29 استان در معرض خطر فرونشست هستند و حدود 18 استان پرجمعیت به‌طور گسترده در حال فرونشست هستند و در نتیجه، به‌طور فزاینده‌ای در برابر سیل و حوادث طبیعی آسیب پذیر 

می‌شوند و همچنین خسارت‌های زیرساختی زیادی را متحمل می‌شوند. به ترتیب استان‌های اصفهان، تهران، کرمان، خراسان رضوی، البرز، فارس، یزد، همدان، مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، آذربایجان شرقی، زنجان، قم، اردبیل، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه بیشترین نرخ فرونشست را گزارش کردند. همچنین تاکنون 110 نقطه و 44 منطقه در کشور از نظر فرونشست رصد شده است. مطالعات سازمان زمین‌شناسی ایران نشان می‌دهد در میان تمام شهرها, تهران با بیشترین خطر فرونشست زمین مواجه است به‌طوری که برخی نقاط اطراف تهران سالانه 25 سانتی‌متر فرونشست دارد؛ اما این فرونشست در تمام نقاط اطراف تهران یکدست نیست. بر اساس همین مطالعات، فرونشست زمین در حاشیه جنوب غرب تهران در 10 سال گذشته تقریبا دو تا سه برابر شده است. این کلانشهر، محل استقرار و اسکان حدود 15 میلیون نفر است و در صورت بی‌توجهی مسوولان به ادامه روند فرونشست زمین در تهران, خسارت‌های زیرساختی جبران‌ناپذیری به این شهر تحمیل می‌شود.

تعیین نرخ جدید بلیت هواپیما در هفته جاری

شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی از الحاق چند فروند هواپیما به ناوگان هما خبر داد و گفت: به زودی چند فروند هواپیمای کار کرده اما جوان وارد ناوگان هما خواهد شد. به گزارش ایلنا، آدم‌نژاد در جمع خبرنگاران درباره احتمال کاهش نرخ بلیت هواپیما پس از حذف پروتکل پذیرش مسافر با 60 درصد ظرفیت هواپیما اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال گذشته به دلیل اجرای پروتکل پذیرش مسافر با 60 درصد ظرفیت نبود. وقتی مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اجرای این پروتکل انجام شد ایرلاین‌ها بابت کاهش ظرفیت پذیرش مسافر هیچ افزایش قیمتی را ندادند پس از چهارماه افزایش قیمت بلیت بر اساس افزایش قیمت سالانه انجام شد اما امروز تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه با حذف پروتکل محدودیت در پذیرش مسافر قیمت بلیت هواپیما هم باید کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: هفته جاری شورای عالی هواپیمایی برگزار می‌شود که در این شورا تعیین نرخ حمل بررسی و مورد بحث قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر نرخ حمل چه عددی است و آیا تمام ایرلاین‌ها صورت‌های مالی خود را به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ارایه دادند گفت: در حال حاضر 11 شرکت هواپیمایی صورت‌های مالی خود را ارایه دادند که بحث زیان‌ده یا میزان سوددهی این شرکت‌ها در حال برسی است اما عمده شرکت‌های بزرگ صورت‌های مالی را تحویل دادند.

 

ارسال نظر