آغاز اجرای وعده مسکنی دولت در پاییز

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۱۱
آغاز اجرای وعده مسکنی دولت در پاییز

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که هنوز دو طرح مسکن مهر و مسکن ملی به‌طور کامل اجرا نشده و پایان نیافته‌اند، وزیر راه و شهرسازی از استارت عملی برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال تا دو هفته آینده خبر داده است. این در حالی است که هنوز قانون جهش تولید و تامین مسکن از سوی رییس‌جمهور یا از سوی رییس مجلس به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است. قانونی که پشتوانه و برنامه‌ای مدون برای وعده ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال پیش رو به شمار می‌رود.  اگر چه برای پایان طرح 12 ساله مسکن مهر تاکنون بارها و بارها زمان‌های متعددی تعیین شده است، اما در عمل هنوز حدود 300 هزار واحد مسکونی آن به متقاضیانی که حدود 10 سال پیش ثبت نام کرده و مشارکت مالی خود را آغاز کرده‌اند، تحویل نشده است. دولت دوازدهم در آخرین وعده‌ها قول داده بود که در پایان سال 99 پرونده مسکن مهر بسته شود که نشد و در وعده‌ای تازه، پایان مسکن مهر را به آخرین ماه فعالیت دولت خود موکول کرده بود که باز هم مجال تحقق نیافت. با این حال، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین وعده گفته است که تا پایان سال این واحدها (به گفته او 200 هزار آپارتمان) به متقاضیان تحویل داده خواهد شد. پایان مسکن مهر از آن جهت اهمیت دارد که این پروژه انبوه‌سازی مسکن دولتی برای دو طرح مسکن اقدام ملی و همچنین وعده دولت سیزدهم و مصوبه مجلس یازدهم مبنی بر ساخت سالی یک میلیون مسکن، به نوعی الگو تبدیل شده است. حال آنکه اجرای کامل طرح مسکن مهر با 2.2 میلیون واحد (تقریبا نصف وعده دولت و مصوبه مجلس) حدود دوازده سال طول کشیده است و در این مدت، به واسطه استفاده از منابع بانک مرکزی، منجر به ایجاد تورم قابل توجهی به جامعه شده است. همچنین اغلب واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر در خارج از محدوده شهرها ساخته شده و از این رو، فراهم آوردن سایر امکانات شهری و شهرسازی هزینه‌های بسیار زیادی را به دولت و وزارت راه و شهرسازی تحمیل کرده است و اساسا یکی از دلایل اصلی عدم تحویل واحدهای باقیمانده، نبود زیرساخت‌های شهری است. چرا که اغلب این واحدها طی سال‌های گذشته ساخته شده و هم‌اکنون برخی از آنها مشمول فرسودگی زمانی نیز شده‌اند، اما زیرساخت‌های شهری از جمله خیابان کشی، جدول بندی، ساخت مغازه، مدرسه، کلانتری، درمانگاه و ....هنوز احداث نشده‌اند. به نظر می‌رسد، بخش بزرگ یا کل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در شهر جدید پردیس واقع شده‌اند، شهری که روی دامنه کوه بنا شده و ایجاد زیر ساخت‌های یادشده در آن، بسیار مشکل‌تر و هزینه بر‌تر از سایت‌های دیگر مسکن مهر بوده است.

     خبر خوب مسکنی تا دو هفته دیگر

قاسمی با بیان اینکه طی دو هفته آینده، در بخش مسکن خبر خوبی اعلام می‌شود که شروع اقدام عملی ساخت برنامه مسکنی دولت است، ‌اظهار کرد: ایجاد بانک زمین یک اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی است که موجب می‌شود بخش زیادی از زمین مورد نظر ساخت مسکن در طول چهار سال تامین شود. وی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده درباره سیمان، شاهد کاهش قیمت سیمان در بازار به عدد منطقی خواهیم بود وعده رفع اختلال سامانه املاک و اسکان را داد و افزود: با توجه به قانون جهش مسکن به زودی در شورای عالی مسکن قیمت‌هایی برای مصالح ساختمانی پیشنهاد می‌دهیم. وی گفت: سرعت، قیمت و کیفیت، شاخص‌های نوینی است که امروز در دنیا به عنوان توسعه مسکن مطرح است که ما نیز باید در کشورمان از آنها استفاده کنیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: باید در بخش انبوه‌سازی و تولید مسکن از فناوری‌های جدید استفاده کنیم. به گزارش ایرنا قاسمی که در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: شاهد آن هستیم که محصولات خوبی از جمله فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.  وی ادامه داد: نکات مهمی که امروز به عنوان شاخصِ توسعه در صنعت ساختمان شناخته می‌شوند؛ کیفیت سرعت و قیمت هستند. وجود این سه شاخص می‌تواند ما را به هدفی که دنبال آن هستیم برساند و امروز شاهد بودیم که محصولات ارایه شده در این نمایشگاه بخشی از این شاخص را دارا هستند.  قاسمی افزود: در حوزه تولید مسکن باید فناوری‌های جدید را در انبوه‌سازی استفاده کنیم. این فناوری‌ها امروز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که می‌توانیم از آنها برای برنامه‌های آینده در حوزه مسکن استفاده کنیم.

     از منابع دولتی استفاده نمی‌کنیم

وزیر راه، مسکن و شهرسازی همچنین اظهار کرد: برخی می‌گویند ساخت یک میلیون مسکن در سال باعث ایجاد تورم می‌شود این طور نیست چرا که از منابع دولتی برای ساخت آن استفاده نمی‌شود و منابع دیگری برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

     زمین تامین شد

قاسمی همچنین گفت: بخش قابل توجهی از نیاز زمین برای ساخت مسکن تأمین شده است و با سازوکارهای جدید طی چند روز آینده اقدام خواهیم کرد. در همین رابطه، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌های اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن و هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد تهیه کرده‌ایم که در اولین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محترم جمهوری و دستگاه‌های ذی‌ربط ارایه می‌کنیم. وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اظهار کرد: ما برنامه‌های اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن تهیه کرده‌ایم که در شرف نهایی شدن است و در اولین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محترم جمهوری با شرکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این حوزه تشکیل می‌شود این برنامه به جمع‌بندی و تصویب نهایی می‌رسد. احتمالا این جلسه شهریورماه برگزار می‌شود.

     534 هزار مسکن ملی در دست احداث

محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بالغ بر ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در حال احداث داریم و ۴۰ هزار واحد بهره‌برداری شده است. پروژه‌های افتتاح شده بعضا بدون اتکا به منابع مصوب طرح اقدام ملی پیش رفت. به‌طور مثال حدود ۲۰۰۰ واحد توسط یک تعاونی در شهر سیرجان ساخته شد که از دولت زمین گرفتند و با خرید اوراق، تسهیلات دریافت کردند.  وی افزود: بخش دیگر، پروژه‌هایی است که در بافت فرسوده احداث شده که تسهیلات ۹ درصدی این مناطق را استفاده کردند و مابقی منابع از سوی مالکان تامین شد. این بخش سرفصل جداگانه‌ای با بانک مسکن دارد که حدود ۴۰ هزار واحد از طریق شرکت بازآفرینی معرفی شدند و برای ۲۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت شده است. مدل سوم کسانی هستند که زمین گرفتند و بدون دریافت وام ساختند. این گروه‌ها جلوتر از دیگر پروژه‌ها هستند و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند. محمودزاده تصریح کرد: برخی پروژه‌های اقدام ملی به صورت گروه‌های کوچک به مردم واگذار شده و ما فقط درخصوص مدیریت و بحث‌های فنی کمک می‌کنیم. این افراد بعضا تسهیلات می‌گیرند و اگر نیاز نداشته باشند تسهیلات دریافت نمی‌کنند. همچنین تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های دولتی نیز شرایط خوبی دارند و جلو می‌روند. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۳۴ هزار واحد اقدام ملی در مراحل مخلتف اجرا هستند گفت: امیدوارم با ابلاغ قانون جهش تولید که اخیرا به تایید نهایی شورای نگهبان رسیده گشایش‌های بیشتری در حوزه تسهیل‌گری در موضوعات مسکن ایجاد شود و همزمان با پروژه‌های نهضت ملی مسکن که جزو تعهدات دولت و طبیعتا وزارت راه و شهرسازی است به زودی شاهد جهش بزرگ‌تری در تولید و عرضه مسکن باشیم.


 

ارسال نظر