جو بایدن و ولادیمیر پوتین برای نخستین‌بار در ژنو دیدار کردند

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۵۶
جو بایدن و ولادیمیر پوتین برای نخستین‌بار در ژنو دیدار کردند

نخستین دیدار رسمی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و جو بایدن، همتای امریکایی‌اش، در ژنو سوییس برگزار شد.

دور نخست مذاکرات جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او، درباره مسائل مورد مناقشه دو کشور پس از تقریبا دو ساعت به پایان رسیده است. این نخستین دیدار روسای‌جمهوری دو کشور پس از روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید است.

در ابتدای این دیدار، ولادیمیر پوتین در مورد «ثمربخش» بودن گفت‌وگوی رو در رو میان سران دو کشور ابراز امیدواری کرد. او همچنین از جو بایدن به خاطر ابتکار عمل برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.

بایدن نیز با تاکید بر اینکه دیدار رو در رو همواره کارسازتر است، افزود سران امریکا و روسیه می‌کوشند تا در این گفت‌وگوها حوزه‌های همکاری و منافع مشترک خود را مشخص کنند.‌دیدار نخست دو رهبر روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در یک بنای تاریخی مشرف به دریاچه شهر ژنو با نام «ویلا لا گرانژ» برگزار شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، و سرگئی لاوروف همتای روس او نیز در نشست نخست حضور داشتند و هر دو طرف، با همراهی یک مترجم گفت‌وگوها را آغاز کردند.نشست روسای جمهوری امریکا و روسیه در شرایطی انجام می‌شود که روابط میان دو کشور به سطح بسیار نازلی افت کرده است؛ حمله هکرهای روس به تاسیسات امریکایی و همچنین برخورد کرملین با مخالفان پوتین از جمله مسائلی است که به تنش‌های موجود میان مقامات امریکایی و روسی دامن زده است.

رییس‌جمهوری امریکا پیش از این گفته بود که از روسیه می‌خواهد دست از تلاش برای مداخله در انتخابات امریکا، حملات سایبری و تهدید حق حاکمیت اوکراین بردارد و همچنین الکسی ناوالنی، چهره سرشناس مخالف کرملین، را آزاد کند.امریکا، روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی امریکا متهم می‌کند. روسیه این اتهامات را رد کرده و در مقابل می‌گوید نهادهای غیردولتی امریکا در امور داخلی این کشور مداخله می‌کنند.

کارشناسان از دیدار پوتین و بایدن که قرار است عصر امروز در ژنو سوییس برگزار شود ارزیابی‌های متفاوتی ارایه کرده‌اند، برخی آن را منجر به گرم شدن روابط می‌دانند، عده‌ای هم این دیدار را به دوئلی تشبیه می‌کنند که به بدتر شدن روابط می‌انجامد و افرادی هم آن را بی‌تاثیر می‌دانند.

دیدار روسای‌جمهوری امریکا و روسیه در ژنو پس از اتمام اجلاس «گروه ۷» در بریتانیا و نشست ناتو در بلژیک، انجام می‌شود.

رییس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری بعد از دیدار با «جو بایدن» از توافق با وی درباره بازگشت سفرای دو کشور به پست‌های خود خبر داد.وی در این خصوص گفت: درباره بازگشت سفرا به پست‌های خود توافق کردیم. این مساله حل شده است.

پوتین در این ارتباط که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت، این مساله «کاملاً فنی» است.

رییس‌جمهور روسیه در خصوص مسائلی که در این نشست با همتای امریکایی خود به آنها پرداخت نیز اظهار داشت: موضوعاتی مانند ثبات استراتژیک، امنیت منطقه‌ای و تهدیدهای سایبری مورد بحث قرار گرفت.

وی گفت: موضوعات این گفت‌وگو به احتمال بسیار برای همه شناخته شده است، ثبات استراتژیک، امنیت سایبری، درگیری‌های منطقه‌ای، روابط تجاری و ما همچنین درباره همکاری در قطب شمال صحبت کردیم. ایالات متحده و روسیه مسوولیت ویژه‌ای برای ثبات استراتژیک به عنوان قدرت‌های هسته‌ای دارند.پوتین در ادامه بیان داشت روسیه و امریکا قرار است رایزنی درباره امنیت سایبری را آغاز کنند و هر دو طرف باید در این خصوص تعهدات خاصی را بپذیرند.او در خصوص اوکراین هم توضیح داد، بایدن با حل مساله اوکراین از طریق توافق‌نامه مینسک موافقت کرده است. پوتین اظهار داشت: معتقدم رییس‌جمهور امریکا موافق است که توافق‌نامه‌های مینسک راه‌حل درگیری‌ها در شرق اوکراین است. تا جایی که من متوجه شدم، رییس‌جمهور بایدن موافق است که اساس حل و فصل در اوکراین باید توافقنامه مینسک باشد.  

 

ارسال نظر