اصلاح بودجه 99 پایتخت در دقیقه 90

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۰۹
اصلاح بودجه 99 پایتخت در دقیقه 90

گروه راه و شهرسازی|

در اقدامی نادر، یک هفته پس از تصویب بودجه 50 هزار میلیارد تومانی سال 1400 پایتخت، شهرداری تهران در حالی که تنها 12 روز به پایان سال باقی مانده است، اصلاحیه بودجه 99 تهران را در قالب لایحه‌ای دو فوریتی تقدیم شورای شهر کرد اما در نهایت اعضای این شورا با یک فوریت این لایحه موافقت کردند. آنگونه که دیروز پیروز حناچی، شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد و البته طی 11 ماهه گذشته همواره مسوولان و مدیران شهری اعلام کرده بودند، سه عامل کرونا، تحریم و تورم، نفس امور مالی شهرداری را به شمار انداخته و این سازمان را ناگزیر از ارایه لایحه جدید برای بودجه سال جاری آن هم 12 روز مانده به پایان سال کرده است. 

در جریان جلسه دویست و هفتاد و هشتم شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی اصلاحیه بودجه شهرداری تهران در سال ۹۹ مورد بررسی قرار گرفت. 

حناچی درباره دو فوریت این لایحه گفت: تورم و تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم و پاندمی کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی، از یک طرف و از طرف دیگر افزایش غیرمنتظره هزینه ارایه خدمات و اجرای پروژه‌ها باعث شد، بسیاری از درآمدها تحقق پیدا نکند و در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران با چالش‌های اساسی مواجه شویم. 

او ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های یاد شده شهرداری تهران در یک سال گذشته توانسته است خدمات‌رسانی را به شکل مناسبی در شرایط کرونا به شهروندان ارایه کند.  

حناچی افزود: اصلاحیه پیشنهادی بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران در راستای ایجاد انعطاف‌پذیری برای محدویت‌های یاد شده تعیین شده است که شامل 3 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب یک ماده واحده اصلاحیه به تبصره بودجه سال ۹۹ شهرداری در 6 جدول به شورای شهر تهران ارسال شده است. 

شهردار تهران درباره جزئیات این اصلاحیه گفت: بخش اول اصلاحیه شامل اصلاحات هزینه‌ای به مبلغ ۹۴۸ میلیارد تومان، اصلاحات تملک دارایی و سرمایه‌ای به مبلغ ۹۶۸ میلیارد تومان، اصلاحات تملک دارایی مالی به مبلغ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان است.  حناچی افزود: اصلاحات هزینه‌ای انجام شده با هدف فراهم کردن امکانات تامین هزینه‌های اجتناب ناپذیر و پرداخت هزینه‌های جبران خدمت کارکنان اتوبوسرانی، مترو، آتش نشانی، سازمان بوستان‌ها، شرکت شهربان حریم بان، سازمان ورزش، سازمان فرهنگی، هنری، شرکت‌های حوزه معاونت فنی و عمرانی است.  شهردار تهران ادامه داد: اصلاحیه سرمایه‌ای عمدتا بر احداث پارکینگ‌های محله‌ای و اجرای پروژه‌های خاص متمرکز شده است و اصلاحیه اعتبارات تملکات دارایی مالی نیز مربوط به بازپرداخت اصل و فرع وام‌ها و اوراق مشارکت شهرداری تهران است. 

بخش دوم اصلاحیه بودجه مربوط به اصلاح طبقه‌بندی و برخی از ردیف‌های بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران است که فاقد آثار مالی بر بودجه مصوب این سال است. 

حناچی تاکید کرد: بنای ما این بود که در چارچوب قانون و مصوبات شورا حرکت کنیم و این لایحه نیز بر همین اساس به شورای شهر تقدیم شد. 

سید حسن رسولی در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: ضمن قبول ضرورت محتوایی این لایحه اما با دو فوریت آن مخالف هستم. در گزارش درآمد و هزینه‌ها به‌شدت نگران تامین منابع مورد نیاز برای اداره شهر بودم. به ویژه اینکه کمترین توجه و کمک مالی را از سوی دولت نداریم و حتی پرداخت‌های امانتی نزد خزانه نیز به شهرداری داده نشده است. 

او ادامه داد: خوشبختانه با تلاش شهردار و معاونت مالی، پیش بینی می‌کنیم در پایان سال به مرز ۸۰ درصد تحقق درآمدها برسیم. اما با این اصلاحیه بناست در حدود 10 درصد از رقم بودجه جابه‌جا شود و به همین دلیل درخواست می‌کنم تقاضای دو فوریت به یک فوریت تغییر کند. 

سید ابراهیم امینی نیز با بیان اینکه شهردار تهران با پس گرفتن دو فوریت و مطرح کردن آن به صورت یک فوریت موافقت کردند، افزود: دلیل مخالفت با دو فوریت این است که اصلاح بودجه مربوط به اعداد و ارقام است و با توجه به اینکه در دو فوریت باید فورا به بررسی اقدام شود سخت است و بهتر است در کمیسیون‌ها بررسی شود و سپس درباره آن رای گرفته شود. 

بر اساس این گزارش، در نهایت اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت لایحه پیشنهادی شهرداری تهران مبنی بر اصلاح بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران رای مثبت دادند.

   2  معاونت شهرداری ادغام شدند

در رویدادی دیگر، دیروز با 15 رای موافق اعضای شورای شهر تهران، دو معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری ادغام شده و دفتر پایش برنامه‌ها ذیل این معاونت، به تصویب رسید. لایحه کمک ۵ میلیاردی شهرداری تهران به زلزله‌زدگان سی سخت، نیز دیروز رای مثبت کسب کرد. دیروز طرح «اعطای مجوز به شهرداری تهران در راستای کمک به آسیب دیدگان زلزله سی‌سخت» و کمک ۵ میلیارد تومانی به زلزله‌زدگان این منطقه در جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

ابراهیم امینی نایب رییس شورا در توضیح این طرح، با اشاره به شعر معروف بنی آدم اعضای یکدیگرند سعدی گفت: از کلانشهر تهران به عنوان رنگین‌کمان اقوام و مناطق مختلف کشور انتظار می‌رود در غم‌ها و محنت‌های مردم بزرگ ایران در هر گوشه و نقطه از کشور در کنار مردم بایستد و همواره در حوادث غیرمترقبه مختلفی نظیر سیل و زلزله‌های مختلف، علی‌رغم مشکلات و تضییقاتی که برای تامین بودجه اداره کلانشهر تهران وجود داشته است.

وی افزود: شورای شهر تهران در کمک‌رسانی به هموطنان پیشگام بوده و گوشه نظری به مناطق مختلف ایران داشته و کمک‌های خود را برای حل بخشی از مشکلات مردم آسیب دیده اختصاص داده است. امینی با اشاره به ارسال بخشی از کمک‌های مدیریت شهری تهران طی روزهای گذشته به مناطق زلزله زده افزود: باتوجه به زلزله 5.6 ریشتری شهرستان دنا به که منجر به ورود خسارت به قریب به ۴۰۰۰ واحد مسکونی شد که از این میان حدود ۱۰۰۰ واحد نیاز به بازسازی ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی دارند، همچنین ورود خسارات جدی به زیرساخت‌های آموزشی، ارتباطی و خسارت بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریالی به بخش‌های کشاورزی، شیلات، دامداری و باغات این شهرستان پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای کمک شهرداری تهران به قید دو فوریت مطرح با امضای اعضا شده است. در ادامه حجت نظری عضو شورای شهر به نمایندگی از تعدادی از اعضا گفت: با وجود همه تلاش‌ها اما متاسفانه همچنان در مسیر خدمت رسانی به این عزیزان کاستی‌هایی وجود دارد. در شورای شهر تلاش کردیم تا در شرایط بحران همه ایران را به یک چشم ببینیم و وظیفه ما رسیدگی به هموطنان آسیب دیده در سی سخت نیز هست. وی افزود: به‌رغم اینکه در تصویب لایحه بودجه تاخیر داشتیم، امیدوارم به زودی بتوانیم این طرح را به تصویب برسانیم. دو فوریت طرح کمک به آسیب دیدگان زلزله سی‌سخت با ۱۷ رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

   کسب ۳۵۰  میلیارد تومان 

بابت جریمه قطع درختان 

در تحولی دیگر، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان از محل جریمه قطع درختان و کمیسیون ماده ۷ دریافت شده که ماحصل آن، تملک و تبدیل ۱۷ باغ به بوستان عمومی بوده است. امینی با اشاره به روز درختکاری، افزود: نامگذاری این روز با هدف ایجاد نوعی تلنگر برای توجه به طبیعت و خطرات مخرب آن است. لذا نباید کاشت درخت را صرفاً محدود به این روز و هفته بدانیم. وی اظهار کرد: شورای پنجم از ابتدای کار خود دغدغه حفظ فضای سبز و ممانعت از قطع غیرقانونی درختان برای ساخت آسمانخراش در شهر را داشته است. این امر از طریق افزایش سرانه فضای سبز محلات انجام شده است. نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان از محل جریمه قطع درختان و کمیسیون ماده ۷ دریافت شده که ماحصل آن، تملک و تبدیل ۱۷ باغ به بوستان عمومی در مناطقی با سرانه فضای سبز کمتر از میانگین شهری پایتخت بود. وی تصریح کرد: چیزی در حدود همین تعداد نیز به زودی به فضای سبز عمومی در محلات کمتر برخوردار افزوده خواهد شد. جا دارد تا از تلاش‌های کمیسیون ماده ۷، سلامت، محیط زیست و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز تقدیر و تشکر کنیم. نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: جا دارد به مناسبت اینکه بخش قابل توجهی از مردم در نوروز امسال به دلیل شیوع کرونا سفر نخواهند کرد و امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی به شکل سابق وجود ندارد، نهادهای مسوول و معاونت امور اجرایی شهرداری با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، برای شناساندن تهران به شهروندان اقدامات لازم را انجام دهند. وی اظهار کرد: طی روزهای گذشته شاهد افتتاح ایستگاه میدان قیام و دولاب بودیم و امیدواریم با آزادسازی باقی اوراق مشارکت‌ها و وفای به عهد دولت به وعده خود برای پرداخت مطالبات شهرداری، شاهد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.

 

ارسال نظر