پیشتازی جنوب تهران در تخلیه حباب مسکن

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۶۴
پیشتازی جنوب تهران در تخلیه حباب مسکن

گروه راه و شهرسازی|

بررسی آمار تحولات مسکن مناطق 22 گانه تهران طی آذرماه سال جاری حاکی از این است که مناطق جنوبی تهران جوش و خروش بیشتری نسبت به مناطق میانی و شمالی پایتخت تجربه کرده‌اند. اگر قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه 12 با رشد منفی 37.66 درصد رکورددار بیشترین کاهش قیمت در میان مناطق 22 گانه تهران بوده است، مناطق ۸، ۱۹ و ۲۱ نیز طی آذرماه بیشترین افت معاملات واحدهای مسکونی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرده‌اند .

     رشد قیمت واقعی مسکن در 6 منطقه

در آذر ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران 26 میلیون و 910 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این ماه، از میان مناطق 22 گانه پایتخت تنها چند منطقه شاهد رشد اسمی و واقعی قیمت مسکن به‌طور همزمان بوده‌اند و سایر مناطق نیز به‌طور همزمان رشد منفی قیمت اسمی و واقعی مسکن را تجربه کرده‌اند.بررسی‌های آماری نشان می‌دهد 10 منطقه در تهران بیش از 1.1 درصد کاهش قیمت داشته و 6 منطقه نیز رشد قیمتی را در آذر ماه تجربه کرده‌اند. 6 منطقه نیز در محدوده میانه تغییر قیمت، کاهش قیمت داشته‌اند .در آذر ماه برخلاف ماه گذشته که قیمت‌ها در منطقه یک، کاهشی بود دوباره روند رو به رشد قیمت‌ها در این منطقه را با شیب ملایمی شاهد بودیم. در آبان‌ماه قیمت مسکن در منطقه یک پایتخت، نرخ رشد منفی 3.27 را تجربه کرد، اما در آذر ماه 3.59 درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم و این منطقه رکورد قیمت پاییزی خود را با این افزایش حفظ کرد. در این منطقه متوسط قیمت هر متر مربع، 57 میلیون و 100 هزار تومان بوده درحالی‌که این رقم آبان ماه 55 میلیون و 122 هزار تومان بوده است.بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به منطقه 12 تهران است که 37.66 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه طی آذرماه حدود 10 میلیون و 478 هزار تومان بوده است، این درحالی است که در آبان به حدود 16 میلیون و 808 هزار تومان رسیده بود.همچنین در آذرماه، تنها 6 منطقه رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. در این میان منطقه 3 رکورد بیشترین افزایش با 4.21 درصد و منطقه 9 با افزایش 4.15 درصد جایگاه دوم رشد قیمت را داشته‌اند. منطقه 7، با رشد قیمتی 3.98 درصدی، منطقه یک با رشد 3.59 درصدی و منطقه 14 با رشد قیمت 2.02 درصدی و منطقه 6 با رشد قیمتی 1.6 درصدی، دیگر مناطقی بودند که در ماه کم معامله آذر که قیمت مسکن در تهران اندکی کاهشی شد، شاهد رشد قیمت بوده‌اند.مناطق 12، 18، 15، 19، 21، 20، 16، 17، 22، 5 بیشترین کاهش قیمت را در آذر ماه تجربه کرده‌اند و مناطق 8، 2، 13، 4، 10، 11نیز در کانال متوسط کاهش قیمت قرار دارند. مناطق 6، 14، 1، 7، 9 و 3 هم در آذر ماه رشد قیمت داشته‌اند.همچنین توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که از مجموعه 2555 واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا 5 سال با سهم ۳۹.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال قبل ۳.۴ واحد درصد کاهش یافته است و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا یعنی در گروه‌های ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است همچنان منطقه پنج، ۱۲.۷ درصد سهم بیشتری از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و مناطق ۴ و ۱۰ با سهم مشابه ۷.۹ درصد به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

   افت دسته جمعی معاملات در مناطق 22 گانه

آمارهای رسمی انتشار یافته از وضعیت معاملات ملک در آذر ماه سال جاری حکایت از افت ۴۲.۸ درصدی این معاملات نسبت به ماه قبل و ۷۳.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل دارد. در آبان ماه سال جاری برای دومین ماه بعد از فروردین ماه، تعداد معاملات ملک کاهشی شد. به گونه‌ای که درآبان افت ۴۸.۴ درصدی معاملات ملک در تهران رقم خورد که بیشترین کاهش ماهانه تعداد معاملات پس از فروردین ماه محسوب می‌شد، اما آذرماه رکورد تازه‌ای در ریزش معاملات مسکن ثبت شد . به گونه‌ای که 4500 فقره معامله صورت گرفته در آبان ماه در آذر به 2555 فقره افت کرد.در آذرماه امسال در ۱۱ منطقه کمتر از ۱۰۰ معامله مسکن در آنها به ثبت رسیده و منطقه ۱۹ همچنان رکورددار کم‌ترین معامله مسکن با ثبت ۱۹ قرارداد است. در این منطقه در آبان‌ماه ۳۹ معامله مسکن ثبت شده بود. پس از آن منطقه ۲۲ که در ماه گذشته ۶۱ معامله در آن ثبت شده بود در این ماه تنها ۳۸ معامله مسکن انجام شده است .رتبه بعدی مناطق کم معامله به ترتیب به منطقه ۲۱ با ۴۰ معامله، منطقه ۹ با ۵۴ معامله و منطقه ۱۶ با ۵۷ معامله مسکن هستند.بالاترین ریزش معاملات مسکن مربوط به منطقه ۲۱ با ۵۵.۰۶ درصد ریزش معامله مسکن است .در این منطقه در آبان ماه ۸۹ ملک خرید و فروش شده بود که در آذر ماه به ۴۰ واحد رسیده است. منطقه ۸ نیز با افت ۵۲.۳۶درصدی در جایگاه دوم قرار دارد در این منطقه در آبان ۲۵۴ خرید و فروش ملک انجام شده که این رقم در آذرماه به ۱۲۱ می‌رسد.منطقه ۱۹ نیز جایگاه سوم را با کاهش ۵۱.۲۷ درصدی دارد.در منطقه دو معاملات به نصف کاهش پیدا کرده و از ۳۶۰ معامله مسکن در آبان به ۱۸۰ معامله در آذر ماه رسیده است.منطقه ۵ نیز که بالاترین سهم را از کل معاملات شهر تهران با سهم ۱۲.۷ درصدی به خودش اختصاص داده با ریزش ۴۰.۱۱ درصدی معاملات مواجه بوده در این منطقه ۳۲۴ معامله در آذر ماه انجام شده است که این رقم در ماه آبان ۵۴۱ معامله بود.در مناطق ۲۱، ۸، ۱۹، ۹، ۲معاملات نصف و یا از نصف بیشتر کاهش پیدا کرده است.منطقه یک کم‌ترین ریزش معاملات را داشته و مناطق ۲۰، ۶، ۲۲و ۱۵ در رتبه‌های بعدی قرار دارند و نسبت به سایر مناطق افت معامله کم‌تری را تجربه کرده‌اند.بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، منطقه ۴ با سهم ۷.۹ درصد و منطقه ۱۰ با همین سهم رتبه دوم و سوم تعداد معاملات مسکن را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع ۶۹.۴ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آذر ماه ۹۹ مربوط به ۱۰ منطقه ۵، ۴، ۱۰، ۲، ۱، ۱۵، ۱۴، ۷، ۱۱و۸بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۳۰.۶ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. 

Taadol-05-2

ارسال نظر