پادزهر رکود در اقتصاد شهر

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۳۷
پادزهر رکود  در اقتصاد شهر

گروه راه و شهرسازی|

در پی رکود حاکم بر اقتصاد شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه علنی دیروز شورای شهر یک لایحه دو فوریتی به عنوان بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا را به شورا ارایه کرد.

به گفته او، با توجه به شرایط خاص و بحرانی در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، درآمدهای شهرداری تهران و البته همه کلان‌شهرها از چند منظر با کاهش جدی مواجه شده است.

او در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در لایحه‌ای دو فوریتی موارد مغفول مانده ظرفیت‌های شهرداری در حوزه اقتصاد شهری را در شرایط کرونایی تهیه و تقدیم شورا کردیم، گفت: این لایحه ۱۷‌بندی طی دو فوریت به شورا تقدیم شده است تا بتوانیم چرخ‌های اقتصادی که در شرایط فعلی متوقف شده‌اند را به حرکت دربیاوریم. بیشتر این موضوعات حول صنعت ساختمانی است و در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت طرح جامع و تفصیلی و مصوبات شورای عالی شهرداری، کمیسیون ماده ۵ و بخشی از آن نیز مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ است. در برخی از پلاک‌ها به دلیل کوچک مقیاس بودن شاید امکان اجرایی شدن این دستورالعمل‌ها وجود نداشته باشد که با تجمیع پلاک‌ها قابل حل است، برخی موارد نیز با تجمیع قابل حل نیست که در این لایحه به آنها نیز پرداخته شده است.

  کاهش درآمدهای شهرداری کلان‌شهرها

حناچی در نشست دیروز شورای شهر نیز درباره این لایحه دو فوریتی گفت: شرایط جدید به گونه‌ای است که علاوه بر بحث درمان و سلامت مردم، تأثیرات دیگری هم از جمله تأثیرات جدی در شیوه اداره امور شهر و درآمدهای ما داشته است. در ایام نیمه دوم اسفند و نیمه اول فروردین ماه با ظرفیت ۸۰ درصد حوزه حمل‌ونقل عمومی بار کمتر از 10 درصد ظرفیت عادی را به دوش می‌کشیدیم.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه حمل و نقل عمومی در شرکت واحد بخش عمده‌ای از بار ما برعهده بخش خصوصی است و به همین دلیل پیشنهاداتی را در قالب یک لایحه دو فوریتی به شورای شهر ارایه کردیم چرا که به معنی اقدام عاجل و سریع است. اگر اعضای شورای شهر تشخیص دهند که به یک فوریت تغییر کند، از نظر ما در اولویت قرار گرفتن مطرح است.

وی در خصوص ارایه این لایحه دو فوریتی گفت: با توجه به شرایط خاص و بحرانی در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا درآمدهای شهرداری تهران و البته همه کلان‌شهرها کشور از چند منظر با کاهش جدی مواجه شده است. اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت تردد از یکسو و چشم‌انداز اقتصادی از طرف دیگر باعث شده که درآمد شهرداری در اسفندماه که زمان پرداخت عوارض از طرف مودیان در سال ۹۸ با کاهش مواجه شود.

حناچی ادامه داد: بر اساس برآوردها، اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی با ادامه شرایط فعلی با کاهش بیشتری نیز ممکن است مواجه شود. در کنار این امر بخشی از درآمدهای ناشی از فروش خدمات توسط واحدهای شهرداری اعم از بخش‌های ورزشی، تفریحی، فرهنگی که معمولاً در ایام نوروز اوج فعالیت‌ها را دارند، به‌طور کامل متوقف شد.

شهردار تهران گفت: بخش مهم دیگر منابع درآمدی ناشی از رکود سنگین فعالیت‌های اصناف و به تبع آن کاهش درآمدهای شهرداری از محل اخذ مالیات هم مطرح است. لغو طرح ترافیک نیز مشکلاتی برای تحقق بودجه در شهرداری تهران را زیاد کرد.

وی با اشاره به به اقداماتی که برای مقابله با شیوع کرونا توسط شهرداری تهران صورت گرفت، گفت: پاکسازی، ضدعفونی معابر و اماکن، واگن‌های مترو، افزایش حجم پسماند، بالا رفتن حجم کار، افزایش فعالیت در بهشت زهرا و غربالگری پرسنل باعث بالا رفتن هزینه‌های شهرداری در این مدت شده که حقوق و مزایا و دستمزد پرسنل را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حناچی بیان کرد: علاوه بر این موارد نیز مشکلات جدی برای اقشار مختلف شهروندان به وجود آمده است و مجموعه مدیریت شهری در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود موضوع کمک به شهروندان را مورد توجه قرار داده و با هدف برون رفت از بحران کمک به رونق کسب و کار در شهر در سال جدید نیز مد نظر قرار گرفته است. همچنین حمایت از آسیب‌دیدگان با کسب نظرات مشورتی متخصصین و نخبگان حوزه شهری لایحه‌ای را تقدیم شورای محترم کردیم که امیدواریم به تصویب برسد.

  نیازمند گردش سریع‌تر چرخ اقتصاد هستیم

شهردار تهران گفت: در ستاد ملی کرونا نیز بحث شد و رییس‌جمهور معتقد است که برای عبور از این شرایط بحرانی، نیازمند گردش سریع‌تر چرخ اقتصادی کشور هستیم و در تلاش هستیم تا بخش‌هایی را که می‌توانیم براساس ضوابط فعال کنیم. امیدواریم با ارایه این لایحه بتوانیم ظرفیت‌های مغفول واقع شده را به حرکت درآوریم. امیدوارم با تصویب این لایحه جهش ویژه‌ای در شرایط کرونایی داشته باشیم.

   واگذاری 70 درصد پادگان 06 به شهرداری

حناچی همچنین در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد: پیرو توافقات قبلی پادگان ۰۶ که بزرگ‌ترین و پادگان تهران بوده است، روز دوشنبه در شورای عالی شهرسازی مطرح خواهد شد و بر اساس توافقات ۷۰ درصد فضای پادگان در اختیار شهر تهران قرار خواهد گرفت و ۳۰ درصد به نیروهای مسلح واگذار خواهد شد. تعهداتی که برای این توافق انجام شده، نصف توافق اولیه‌ای است که در دوره قبل انجام شده است و تلاش کردیم از حدود یک و دویست به ۶۵۰ متر مربع کاهش دهیم و امیدوارم با همین شکل در شورای عالی شهرسازی به تصویب برسد.

شهردار تهران ادامه داد: از همکاری نیروهای مسلح و ارتش ایران در اینجا به دلیل سعه صدری که داشتند تشکر می‌کنم.

    معابر قفل شده است

شهردار تهران در حاشیه نشست دیروز شورای شهر، در خصوص اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص در حدود اختیارات ستاد ملی کرونا است که این موضوع در آن مطرح است و تنها نگرانی این است که آیا تأمین ماسک به صورت گسترده وجود دارد یا نه.

وی تاکید کرد: بعد از بخش درمانی حمل و نقل عمومی در اولویت تأمین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده است و باید ملاحظاتی برای آن در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه امکان رعایت فاصله‌گذاری در اتوبوس‌ها وجود ندارد، گفت: برای تأمین کمبود ناوگان اورهال کردن هزار دستگاه اتوبوس و خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار است و امیدواریم با کمک دولت این موضوع محقق شود خرید دستگاه‌های اتوبوس به‌طور ترکیبی از داخل و خارج از کشور خواهد بود.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه ترافیک تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، اما گزارش‌های خود را در این بخش ارایه کردیم گفت: ترافیک در مرکز پایتخت به حدی افزایش پیدا کرده که معابر قفل شده‌اند. گزارش‌های حمل و نقل و ترافیک واصله به ستاد ملی کرونا ارسال شده و درخواست شده روشی تنظیم شود که فشار به حمل و نقل وارد نشود و محدودیت‌های طرح ترافیک همراه با ساعت کاری باشد؛ باید در حوزه محدودیت‌های ترافیکی تجدید نظر شود.

  انتظار شورا از ارکان نظام

محسن هاشمی در جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر تهران با اشاره به فرا رسیدن روز شوراها گفت: دوره پنجم شوراها که سومین سال آن را سپری می‌کنیم و حدود یکسال دیگر به پایان آن باقی مانده است، با اعتماد بی‌سابقه شهروندان آغاز شد و شورای پنجم نمایندگی بیش از سه برابر آرا شهروندان نسبت به دوره‌های قبل را برعهده داشت اما شرایط کلی اقتصادی کشور و تحریم، رکود و تورم در کنار مشکلاتی در عملکرد مدیریت شهری، موجب شد تا انتظارات و مطالبات به حق شهروندان به‌طور کامل محقق نشود و البته عملکرد مجموعه مدیریت شهری قابل نقد و تحلیل و ارزیابی است که از همه کارشناسان و اصحاب رسانه دعوت می‌کنم که با انتقادات و پیشنهادات ارزشمند و سازنده خود در جهت تقویت عملکرد مدیریت شهری ما را یاری کنند.

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: انتظار نهاد شورا با پشتوانه یک فصل و هفت اصل در قانون اساسی، به عنوان مردمی‌ترین نهاد جمهوری اسلامی از سایر قوا و ارکان نظام این است که با تفویض اختیارات قانونی شورا، هم بار، هزینه‌ها و مسوولیت تصدی‌گری دولت را کاهش دهد و هم سیستم را مردمی و کارآمد می‌کند و شاید اینکه امروز پس از ۲۱ سال از تشکیل شوراها شاهد هستیم که دوسوم وظایف و اختیارات شورا به مدیریت شهری تفویض نشده، یکی از دلایل کندی، پرهزینه و کم‌بازدهی دولت‌ها و ایجاد نارضایتی عمومی است.

    دستاوردهای شورای پنجم؟

به گفته هاشمی، شورای پنجم در طول حدود ۳۲ ماه از مسوولیت خود دستاوردهایی داشته است و اقدامات موثری در ایجاد شفافیت در مدیریت شهری به نحوی که هرگونه قرارداد واگذاری املاک یا سرمایه‌های شهر در دسترس شهروندان است، کاهش هزینه‌های اداره شهر به نحوی که با وجود تورم مجموع سه ساله کشور که بیش از صد درصد است بودجه شهرداری نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش چشمگیری نداشته است، جلوگیری از شهر فروشی و تراکم فروشی، صیانت از باغات و لغو مصوبه برج باغ، چابک‌سازی ساختار مدیریت شهری صورت داده و در حوزه پسماند نیز طرح جامع پسماند و تغییر وضعیت مخازن روباز زباله که موجب بروز پدیده مافیای زباله و سوءاستفاده از کودکان کار و آسیب‌رسانی به محیط زیست می‌شود، در حال نهایی شدن است که امیدواریم اجرای آن آغاز شود.

وی اضافه کرد: در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی نیز اقدامات خوبی طی سال‌های گذشته آغاز شده که امیدواریم در امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده است، اجرایی شده و به نتیجه برسد. اما راهبرد مدیریت شهری در امسال و درجهت تحقق شعار جهش تولید که به افزایش بهره‌وری در عملکرد، کاهش ناکارآمدی و اتلاف منابع تاکید دارد، بر اصلاح بنیادین ساختار مدیریتی و تأمین مالی شهرداری تاکید دارد.

  تفکیک   فعالیت‌های تصدی گرایانه شهرداری

رییس شورای شهر گفت: شهرداری تهران با وجود برخورداری از سرمایه و دارایی‌های عظیم، به دلیل مدیریت دولتی، ناکارآمدی و عدم استفاده مناسب از دارایی‌ها و سرمایه‌های خود در دهه‌های گذشته به تدریج به یک سازمان فربه، سنگین، مقروض و ناکارا تأمین شده که در بحران اقتصادی فعلی حتی در تأمین هزینه‌های ضروری خود نیز با چالش مواجه است در حالی که اگر این سازمان با مهندسی مجدد ساختار و سازوکار کارآمد تأمین مالی اصلاح شود، می‌تواند چالش بزرگ مالی و اجرایی خود را حل کند و به صورت سازمانی کارآمد، ثروتمند و بهره ور با چابکی، شفافیت و بهره‌وری بالا عمل کند.

وی بیان کرد: نقشه این راه، در تفکیک و استقلال حقوقی و مالی فعالیت‌های تصدی گرانه شهرداری در قالب شرکت‌های تخصصی است که با وارد کردن این شرکت‌ها به بازار سرمایه، هم این مجموعه فعالیت‌ها به صورت کارآمد انجام می‌شود و هم سرمایه لازم برای توسعه و بهبود فعالیت و خدمات مدیریت شهری تأمین می‌شود که جزییات این راهبرد به زودی اعلام می‌شود و از کارشناسان و صاحب نظران دعوت می‌کنیم که نسبت به تحلیل و تکمیل این راهبرد ما را یاری کنند.

 

ارسال نظر