در شهر

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۷۲

    اولویت اجرای پروژه‌های خرد محله‌ای

حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با همراهی شهردار، معاونین و مدیران شهرداری منطقه ١٩ از تعدادی از پروژه‌های این منطقه بازدید کردند.

به گزارش مهر، در این بازدید حامد مظاهریان با اشاره به اختصاص بودجه قابل توجهی به پروژه‌های خرد مقیاس که بخش عمده‌ای از آنها ویژه مناطق جنوبی است، بیان کرد: هدف از اجرای این پروژه‌ها، افزایش کیفیت زندگی شهروندان و به حرکت در آوردن یک چرخه مثبت است.

وی با تاکید بر اجرای پروژه‌های خرد برای سال آتی گفت: در عین حال که پروژه‌های بزرگ نیز باید پیگیری شوند اما اولویت با پروژه‌های خردی است که قابلیت اجرایی داشته باشند. این مسوول خواستار در اولویت قراردادن پروژه ساماندهی خیابان طالقانی در قالب اجرای پیاده‌رو، حل مشکل انهار و زیباسازی جداره‌های شهری این معبر شد.  مظاهریان تصریح کرد: با اجرای پروژه‌های موفق و افزایش کیفیت فضاهای عمومی، ضمن جلب رضایت شهروندان، مشکلات نیز حل خواهد شد. در این بازدید که از خلازیر جنوبی، کوره حاتم، بوستان شهدای نعمت آباد و پاتوق رها صورت گرفت، علی توکلی شهردار منطقه به تشریح جزییات پروژه‌ها و روند اجرایی آنها پرداخت. در ادامه نیز نشستی در دفتر توسعه محله‌ای نعمت آباد برگزار و طی آن جزییات مربوط به طرح توسعه محله نعمت‌آباد، پروژه‌های اجرا شده در این محله و پروژه‌های پیشنهادی برای آن توسط مسوول دفتر تشریح شد.

طرح تعریض خیابان طالقانی، پروژه اصلی دفتر توسعه‌ای محله نعمت‌آباد محسوب می‌شود که باعث اتصال طالقانی به خیابان سهیل خواهد شد.

    فرآیند صدور پروانه ساختمانی اصلاح شد

با توجه به هوشمندسازی پروانه ساختمانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، از اصلاح فرآیند صدور پروانه ساختمانی به منظور سرعت‌بخشی به درخواست متقاضیان خبر داد. به گزارش تسنیم به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی در این باره گفت: در راستای تسهیل امور متقاضیان صدور پروانه ساختمانی و همچنین افزایش میزان رضایت شهروندان، فرآیند صدور هوشمند پروانه ساختمانی توسط اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه این معاونت اصلاح شد. معاون شهردار تهران با بیان اینکه هدف ما کاهش زمان صدور پروانه و توسعه خدمات الکترونیک شهرسازی است، افزود: فرآیند اصلاح شده صدور پروانه از 26 بهمن ماه 98 در سامانه شهرسازی اعمال شده است.  در این فرآیند پروانه شهرسازی در چارچوب ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران و به استناد پاکت حجمی و جدول سطح و سطوح ارایه شده توسط مهندس طراح ساختمان صادر می‌شود. گلپایگانی گفت: همچنین در این فرآیند نیاز به بارگذاری نقشه معماری و استعلاماتی همچون سازمان آتش‌نشانی و فضای سبز نیست و پس از دریافت عوارض قانونی برای دریافت پروانه ساخت با مهلت دوساله، پروانه صادر می‌شود. وی افزود: در این روند ارایه تمام نقشه‌های ساختمانی اعم از معماری، سازه، پایدارسازی گود، تاسیسات مکانیکی و برقی الزامی است و باید همه ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در زمان دریافت پروانه ساخت رعایت شده باشد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: چنانچه در فرآیند صدور پروانه ساخت، نقشه معماری بارگذاری شده در چارچوب ضوابط و مقررات طرح تفصیلی با جدول سطح و سطوح پروانه شهرسازی اختلاف داشته باشد، عوارض نهایی بر اساس نقشه تایید شده جدید محاسبه می‌شود و مابه‌التفاوت آن به قیمت روز دریافت می‌شود. گلپایگانی ادامه داد: همچنین امکان صدور مجوز تخریب بنای موجود با نظر مهندس ذی‌صلاح در سامانه شهرسازی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هدف ما تسهیل فرآیند ساخت و ساز متقاضیان است، گفت: امکان صدور پروانه تخریب پس از صدور پروانه شهرسازی و به موازات فرآیند صدور پروانه ساخت ایجاد شده است.

    برنامه شهرداری برای احداث دو گرمخانه

سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از ساخت دو گرمخانه عمومی ویژه زنان و مردان و همچنین راه‌اندازی واحدهای سیار خدمات دهی به کودکان کار در سال آینده خبر داد. مالک حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت بودجه سازمان رفاه شهرداری تهران در لایحه بودجه۹۹ شهرداری تهران با بیان اینکه خوشبختانه مدیریت شهری نگاه توسعه گرا و جامعی به موضوعات آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: عقب‌ماندگی زیاد در حوزه خدمات اجتماعی در شهر تهران داریم که باید این موضوع بهبود یابد و سعی داریم در بودجه نگاه متوازنی به این پدیده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۹ سازمان رفاه و خدمات اجتماعی پیشنهاد شده است که در سال آینده، دو گرمخانه عمومی و فرامنطقه‌ای در تهران احداث شود، گفت: احداث ۵گرمخانه عمومی در برنامه سوم توسعه شهر تهران در شورای شهر به تصویب رسیده که در نظر داریم در گام اول در سال آینده، دو گرمخانه عمومی در شهر، ویژه زنان و مردان ایجاد کنیم. حسینی با تاکید بر اینکه این دو گرمخانه فرامنطقه‌ای هستند که ظرفیت آنها بیش از ۳۵۰ نفر خواهد بود، ادامه داد: برای اولین‌بار در بودجه سال آینده به موضوع کودکان کار توجه ویژه شده است، چراکه معتقدیم ما به‌تنهایی نمی‌توانیم پدیده کار کودک را از بین ببریم اما می‌توانیم با ارایه خدمات متعدد آسیب‌های این اشتغال زودهنگام را کاهش دهیم که در همین راستا در لایحه بودجه پیشنهاد دادیم که سازمان نسبت به ایجاد واحدهای سیار برای خدمت رسانی به کودکان کار اقدام کند تا در واحدها، خدمات روانشناختی، درمانی، مراقبت‌های بهداشتی، معاینه‌های عمومی و دوره‌ای به کودکان کار ارایه شود. سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در بودجه پیشنهادی این سازمان به شورای شهر به موضوع کارآفرینی توجه ویژه‌ای شده است، گفت: برای اولین‌بار در بودجه، راه‌اندازی دو مرکز کارآفرینی اجتماعی پیشنهاد شده است که براین اساس یک مرکز توسعه کارآفرینی شکل خواهد گرفت تا صاحبان مشاغل و صنایع بزرگ با گروه‌های کارگری پیوند خواهند خورد. حسینی تاکید کرد: این پیشنهادات در لایحه پیشنهادی این سازمان به شورای شهر ارایه شده است که در صورت تصویب از سال آینده در تهران اجرایی خواهد شد.

    دلیل تاخیر واریز سهمیه سوخت آژانس‌داران

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهر تهران گفت: مشکل برخی آژانس‌دارها که هنوز سهمیه سوخت خود را نگرفته‌اند، به زودی برطرف می‌شود. مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه سهمیه سوخت بهمن ماه خودروهای حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی تا ۴ اسفندماه به حساب رانندگان واریز می‌شود، گفت: برخی از آژانس داران به دلیل برخی از استعلامات و مغایرت‌های اطلاعات، مشکلاتی را برای سهمیه سوخت‌شان ایجاد شد که این مشکلات برطرف و طی چند روز آینده سهمیه سوخت آنان به صورت ریالی واریز می‌شود. وی افزود: آژانس‌ها مدیریت دو گانه دارند.

برخی از آژانس‌ها زیرمجموعه شهرداری‌ها هستند و برخی زیرمجموعه اصناف. به دنبال سهمیه‌بندی سوخت، مقرر شد شهرداری‌ها و اصناف، اطلاعات خودروها و رانندگان تحت پوشش خود را ارسال و در صورت تایید بر اساس پیمایش سهمیه سوختی برایشان در نظر گرفته شود. ضامنی تصریح کرد: اطلاعات ارسال شده نیاز به استعلامات لازم از خود شخص و خودرو داشت تا اصالت خودرو مشخص شود که آیا خودرو از لحاظ مالکیت دچار مشکل است یا نه. برخی از رانندگان استعلاماتشان مشکلی نداشت و طی دو ماه گذشته سهمیه سوخت خود را گرفته‌اند اما برخی از اطلاعات درست نبود و برای همین این سهمیه با تاخیر روبه رو شد. در حال حاضر اطلاعاتی که کافی نبود به شهرداری‌ها و اصناف ارسال شده، رفع عیب شده‌اند و در نیمه اول اسفند سهمیه سوختشان همراه با کلیه ناوگانی که شامل سهمیه می‌شوند، با کلیه معوقات به صورت ریالی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهر تهران گفت: قطعا از اسفندماه سهمیه سوخت براساس سقف پیمایش محاسبه می‌شود و باید آژانس‌هایی که زیرمجموعه اصناف و شهرداری هستند، نرم افزارهای لازم برای پیمایش را نصب کنند. این نرم افزارها در اختیار شهرداری‌ها و اصناف قرار گرفته است. در حال حاضر برای دو ماه گذشته سهمیه ۱۴۰ تا ۱۶۰ لیتر بود که براساس پیمایش تا ۳۰۰ لیتر سهمیه اختصاص خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، برخی از رانندگان آژانس از عدم واریز سهمیه سوخت خود طی دو ماه گذشته انتقاد داشته و معتقد بودند در حالی که تمام تاکسی‌های اینترنتی سهمیه خود را دریافت کرده‌اند، هنوز بخش زیادی از آژانس داران موفق نشدند سهمیه سوخت بگیرند. به گفته آنان تمامی اطلاعات آژانس‌ها به صورت کامپیوتری وجود دارد و در اختیار قراردادن این اطلاعات و استعلامات لازم به زمان زیادی نیاز ندارد.

    تکذیب فعالیت معدن «سنگ سبز» توچال

در پی اظهارات رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مبنی بر فعالیت مجدد معدن «سنگ سبز» در ارتفاعات جنوبی منطقه کوهستانی توچال، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت که هیچ‌گونه فعالیت و آثاری دال بر فعالیت در این معدن وجود ندارد. مسعود زندی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدید روز گذشته (30 بهمن ماه) تیم اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از معدن «سنگ سبز» در منطقه 2 شهر تهران  افزود: هیچ‌گونه فعالیت و آثار فعالیتی در این معدن دیده نشده‌ است؛ اما برای اطمینان بیشتر در هفته‌های آتی نیز این معدن را پایش و بررسی آن‌ را در برنامه‌های خود قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: شاید اخباری درباره فعالیت این معدن به رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران رسیده بوده‌؛ اما بر اساس بازدید و بررسی‌هایی که همکاران ما انجام داده‌اند این خبر را تایید نمی‌کنیم. زندی در پایان گفت: اگر معدنی که به هر دلیلی جلوی فعالیتش گرفته شده‌، بخواهد فعالیت خود را مجدد آغاز کند باید نخست از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام بگیرد. آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران روز سه‌شنبه در یکصدونودونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهرداری منطقه ۲ تهران به فعالیت یک معدن در ارتفاعات توچال جنوبی اشاره کرد. درپی این خبر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران روز چهارشنبه گروهی را برای بازدید از این معدن به محل اعزام کرد.

    عوارض آزادراه شمال

 به زیر ۴۰ هزار تومان رسید

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: نرخ عوارضی آزادراه تهران-شمال ۴۰ هزار تومان بود که وزارت راه و شهرسازی در حال تعدیل این رقم است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی با اشاره به فرآیند تعیین نرخ عوارض منطقه یک آزادراه تهران- شمال هم گفت: بر اساس مصوبه و شرایط قراردادی که میان وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل) با بنیاد مستضعفان وجود دارد، ۶۰ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری بابت عوارضی از سوی دولت پذیرفته شده است که در غیر این صورت مبلغ عوارضی به حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌رسید. او با بیان اینکه قرار بود ۴۰ درصد هزینه‌های آزادراه از محل اخذ عوارضی تامین شود، گفت: مبلغ عوارضی برای منطقه یک حدود ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شد، اما وزارت راه و شهرسازی در راستای تسهیل شرایط تردد از این آزادراه روش‌های مختلف برای کاهش هزینه عوارضی را به کار گرفته است و پس از دستیابی به نتایج مورد نظر رقم نهایی از سوی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود. به گفته خادمی، طبق هماهنگی صورت گرفته روز ششم اسفندماه برای افتتاح رسمی منطقه یک آزادراه تهران- شمال مشخص شده است و در صورت تغییر زمان افتتاح از دفتر رئیس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود.

گفتنی است، این منطقه از آزادراه، از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال باعث می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

 

ارسال نظر