کسری 18 درصدی بودجه شهرداری در نیمه اول 98

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۲۰
کسری 18 درصدی بودجه شهرداری در نیمه اول 98

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

روز گذشته گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران طی 6 ماهه نخست و مرداد و شهریور سال ۹۸ در صحن علنی شورا خوانده شد. بر اساس این گزارش طی 6ماهه نخست سال جاری کسری عملکرد یک هزار و ۷۲۳ میلیارد تومانی معادل ۱۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. همچنین در این جلسه رضا اردکانیان وزیر نیرو مهمان شورای شهر تهران بود و موضوعاتی را در ارتباط با شهر تهران عنوان کرد. متقابلا نمایندگان مردم در شورای شهر تهران انتقادات و مشکلات خود درباره مواردی همچون فرونشست زمین را در جلسه دیروز طرح کردند.

به گزارش «تعادل»، حسن رسولی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران طی مرداد و شهریور و 6 ماهه نخست سال ۹۸ را قرائت کرد.

    افزایش بازپرداخت بدهی‌ها

به گفته رسولی ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها ۶۵۲ درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی ۲۰۶ درصد نسبت به پیش‌بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد.

بر این اساس شهرداری تهران در بخش عملکرد حساب درآمد و هزینه مرداد و شهریور ماه بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دوماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۳هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند که در این دو ماه توانسته مبلغ یک هزارو ۹۶۱ میلیارد تومان معادل ۶۲ درصد درآمد با ۳۸درصد عدم تحقق تحصیل کند.

رسولی با بیان اینکه از کل درآمدهای دو ماه یک هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان آن معادل ۹۴ درصد نقد و ۶ درصد آن غیرنقد است، ‌تصریح کرد: آن قسمت از درآمدها و منابع شهرداری تهران که بالفعل قابلیت نقدشوندگی نداشته منابع غیرنقد است. از کل درآمدنقدی وصولی دو ماه، ۴۴درصد آن یعنی ۸۰۴ میلیارد تومان پایدار و ۵۶درصد آن یعنی یک هزار و ۳۲ میلیارد تومان ناپایدار است. شهرداری تهران در بخش عملکرد هزینه‌ای دو ماهه تا سقف ۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان اجازه هزینه کرد داشته و با اعلام مبلغ 2 هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه ثبت شده در این دو ماه معادل ۷۴درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده که از این مبلغ ۹۴ درصد به صورت پرداخت نقدی و ۶ درصد هزینه غیرنقدی است.

    تحصیل 82 درصد درآمدهای بودجه

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، اعلام کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی 6 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۹ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان اقدام کند. شهرداری طی این دوره 6 ماهه توانسته مبلغ ۷ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد درآمد تحصیل کند. بنابراین طی 6ماهه مذکور کسری عملکرد یک هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. به گفته او، از کل درآمد 6 ماهه مبلغ ۶ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان آن معادل ۸۰درصد، نقد و ۲۰درصد آن یعنی یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان غیرنقد است. همچنین از کل درآمدنقدی وصولی ۳۵ درصد آن درآمد پایدار و ۶۵ درصد آن درآمد ناپایدار است.

    انجام  75 درصد هزینه‌های مصوب

رسولی درباره عملکرد هزینه‌ای شش دوازدهم نیز اظهار کرد: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۸هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ ۶هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان یعنی ۷۵ درصد هزینه در دفاتر ثبت شده که از این مبلغ ۹۸ درصد به صورت پرداخت‌های نقدی و 2 درصد هزینه غیرنقدی است.

رسولی درباره هزینه‌های جاری شش دوازدهم نیز گفت: بر اساس این گزارش حقوق پرسنل رسمی و قراردادی ۸۹ درصد، عملکرد نسبت به اعتبارات مصوب ۶ماهه داشته است همچنین در سرفصل حقوق سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات مستقل این عملکرد ۱۰۱ درصد، در سرفصل بازپرداخت اصل و سود تسهیلات، سود اوراق مشارکت عملکرد ۲۰۶ درصد و در سرفصل تسویه بدهی‌ها (سایر مطالبات) عملکرد ۶۵۲ درصد محقق شده است.

    افزایش 10 درصدی درآمدها

خزانه‌دار شورای شهر تهران، اظهار کرد: میزان درآمد شهرداری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۰ درصد یعنی از ۷۲ درصد به ۸۲ درصد افزایش یافته است. البته کسری درآمدی ۱۸درصدی علامت نگران‌کننده‌ای است. مضافاً که رقم بودجه ۱۸هزار و ۸۲۸ میلیارد تومانی کاملاً انقباضی است. حتی در صورت تحقق کامل از حیث قدرت خرید یک سوم بودجه سال ۹۵ قدرت خرید دارد. علاوه بر این ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته طی همین بازه زمانی ۱۷ درصد بوده و طی ۶ ماهه اخیر این شاخص به ۷۵ درصد افزایش یافته است. رشد ۵۸ درصدی این نمایه نشانی از اهتمام شهرداری نسبت به ثبت به موقع هزینه‌ها در دفاتر مالی محسوب می‌شود.

خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۰ درصد درآمدها از جنس غیرنقد و ۸۰ درصد آن نقدی است، اعلام کرد: این موضوع علامت اهتمام شهرداری به اصلاح نظام کسب درآمد و دور شدن از فروش انواع دارایی‌هاست. در عین حال گواه آن است که عملاً بودجه غیرنقد که یک سوم کل است فقط ۲۰درصد تحقق یافته است.

    توجه به حقوق طلبکاران

او خطاب به شهردار تهران گفت: جناب آقای شهردار آیا بناست این قفل همچنان مثل سال گذشته بسته بماند. نمی‌خواهید با اعمال مدیریت موثرتر این مشکل را برطرف کنید، وظیفه من هشدار دادن است که متناوباً انجام داده و می‌دهم. سال گذشته این رقم ۱۰ درصد بوده امسال به ۲درصد تنزل پیدا کرده است. هزینه جاری حقوق سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات مستقل نسبت به بودجه مصوب ۱۰۱ درصد است. این شاخص نشان‌دهنده دو نکته است، اول اینکه ارقام مندرج در سند بودجه سالانه واقع بینانه نبوده و دوم صرفه جویی لازم صورت نگرفته است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها ۶۵۲ درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی ۲۰۶ درصد نسبت به پیش بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد، اظهار کرد: این رشد حاکی است مدیریت شهری با وجود برخورداری از تنگناهای شدیدمالی نسبت به احقاق حقوق طلبکاران دغدغه جدی دارد. البته ارقام مصوب این دو ردیف در بودجه ۹۸ ناچیز است.

او با بیان اینکه سهم مصارف هزینه‌ای ۶۶ درصد و سهم تملک سرمایه‌ای و تملک مالی به میزان ۳۴ درصد مصارف در ۶ ماهه اول سال جاری را نشان می‌دهد، ‌تصریح کرد: همچنین ۱۸ درصد عدم تحقق درآمدهای نیمه اول سال در شرایطی است که به‌طور متوسط هزینه‌ها نسبت به ارقام پیش بینی شده بودجه ۹۸ با ۴۲ درصد رشد روبه‌رو است. این نسبت‌ها عدم تعادل منابع و مصارف را به وضوح نشان می‌دهد.

رسولی تاکید کرد: ما جدول منابع و مصارف برنامه سوم شهرداری را با رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای ۵ سال (۱۳۹۸– ۱۴۰۲) در شورای شهر تصویب کرده‌ایم. ۴۲هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان این رقم وفق ماده ۲ برنامه سوم صرفاً باید صرف مسائل کلیدی شهر شامل توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل ریلی و عمومی، کاهش آلودگی هوا، برقراری توازن منطقه‌ای از حیث سرانه‌های خدمات شهری، صیانت از باغات، احیاء بافت‌های ناکارآمدشهری و حفظ بناهای فرهنگی و سلامت و اجتماعی شود. باید توجه داشت که حتی یک ریال از این منبع طی ۵ سال برنامه سوم و امسال که اولین سال آن است نباید صرف امور جاری شود.

وی گفت: بر این اساس ارایه اصلاح بودجه سال ۹۸ برای تحقق اهداف برنامه به همراه شناسایی و خلق منابع نوین درآمدی از یک‌سو و اتخاذ تصمیمات عملگرایانه، واقع بینانه و بزرگ از سوی دیگر برای شورا و شهرداری ضروری است. تقاضا می‌کنم در دوسال باقی مانده مشترکاً برای افزایش درآمدها به ویژه درآمد پایدار و کاهش هزینه‌ها از طریق کوچک‌سازی، پیکره شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شجاعانه تغییر رویکرد داده و مسوولانه و راهبردی تصمیم بگیریم. در غیراین صورت مدیریت پایتخت زمین‌گیر خواهد شد. به گفته خزانه‌دار شورای شهر، جبران عقب ماندگی ۱۸درصدی درآمدها در ۶ ماهه دوم سال و افزایش سقف کل بودجه امسال به حد یک‌پنجم منابع و مصارف برنامه ۵ ساله سوم یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان، کاری بزرگ و در راستای تامین مصالح شهر و شهروندان هرچند دشوار است ولی با اعمال مدیریت هماهنگ و شجاعانه امکانپذیر است.

    چند انتقاد از عملکرد وزارت نیرو

یکی از مشکلات ریشه‌ای شهر تهران یا شاید سایر کلان‌شهرهای کشور نبود مدیریت یکپارچه شهری است که در عمل باعث شده موازی‌کاری‌ها بین مدیران بخش‌های مختلف شهری افزایش یابد و پروژه‌ها دیرتر از روال معمول به سرانجام برسند، برخی کارشناسان معتقدند نیازهای شهری تهران در حوزه‌های گوناگون اعم از راهنمایی و رانندگی، انتظامی، شهری رفاهی، آب، برق، گاز، پست و... ایجاب می‌کند که در عین هم افزایی فزاینده اما مدیریتی یکپارچه و واحد نیز محقق شود. اداره آب، برق، گاز که زیرنظر وزارت نیرو قرار دارند، ‌بیشترین حجم تبادلات کاری را با شهرداری دارند که الزاما منجر به همکاری نشده و گاهی باعث بروز اختلافاتی بین این نهادها شده است.  روز گذشته، رضا اردکانیان برای افزایش هم افزایی بین این وزارتخانه و شهرداری تهران مهمان شورای شهر تهران بود و با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به بیان برخی رویکردهای این وزارتخانه در ارتباط با شهر تهران پرداخت. او پیشنهاد داد با ایجاد پروژه‌های مشترک میان مدیریت شهری و وزارت نیرو مشکلات حوزه آب و برق برطرف شود. او همچنین خواستار ایجاد تفاهم‌نامه بین شهرداری و وزارت نیرو برای حل مشکل فرو نشست تهران شد.

در ادامه حسن رضوی مدیرعامل آب منطقه‌ای شهر تهران نیز از وجود ۳۷ نقطه حادثه خیز در 3 رودخانه کن، مقصودبیک و دربند خبر داد. غلامرضا خوش‌ خلق مدیر برق منطقه تهران نیز در این جلسه عنوان کرد که در بسیاری از مناطق به ویژه حاشیه تهران به حریم خطوط برق تجاوز شده و ساخت ‌و سازهایی صورت گرفته است.

به گزارش «تعادل»، بعد از صحبت‌های وزیر اعضای شورای شهر تهران نقطه نظرات خود را در مورد وضعیت آب و برق در شهر تهران ارایه کردند.حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر پس از استماع گزارش وزیر نیرو با بیان اینکه کشاورزان ری از رودخانه‌های کن، جاجرود و غیره حقابه رسمی و ثبت شده داشتند، گفت: اما از زمانی که سد امیرکبیر ساخته شد این حقابه قطع شد و حالا روان‌آب‌های سطحی نصیب آنها می‌شود. کشاورزان فشافویه نیز در خصوص دریافت آب بلاتکلیف هستند.

وی با بیان اینکه فاضلاب خانگی شبکه تهران به تصفیه‌خانه جنوب تهران هدایت می‌شود که متاسفانه این مساله مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است، گفت: علاوه بر آنکه میزان فاضلاب وارده به این تصفیه خانه بیش از حد مجاز است و مشکلات زیادی برای اهالی و کشاورزان ایجاد کرده است، می‌بینیم که بیشتر روستاها و شهرهای جنوب تهران هنوز به این تصفیه خانه وصل نشده‌اند.

همچنین در ادامه بهاره آروین عضو هیات رییسه شورا نیز گفت: تکمیل شبکه فاضلاب تسریع‌کننده فرونشست تهران است و این در حالی است که شهرداری تهران هنوز استفاده از پساب را جایگزین آبیاری با چاه نکرده است، منفعت سازمانی، باعث می‌شود که هر سازمانی فقط پیگیر موضوعات مربوط به خودش باشد و به همین دلیل است که می‌بینیم وقتی آب کافی، برای آبیاری بوستان یاس و چیتگر نیست، به جای آنکه شهرداری تهران، به فکر راه‌حل اساسی باشد، شهرداران منطقه پای میز مذاکره با شرکت آب و فاضلاب می‌نشینند. زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسوین سلامت وخدمات شهری شورای شهرتهران نیز با اشاره به لزوم تامین آب مورد نیاز فضای سبز از طریق پساب گفت: پساب امروز برای تهران حیاتی و جدی است و انتظار می‌رود که شرکت آب و فاضلاب یک برنامه جدی داشته باشد شورا نیز کمک‌هایی در این زمینه کرده و آماده است تا کمک‌های بیشتری داشته باشد.او با بیان اینکه شهرداری از اسناد بالا دستی کمک به وزارت نیرو را در نظر گرفته گفت: شاهدیم که دوستانمان در مجموعه غیر شهرداری وقتی مشکلات خودشان حل می‌شود دیگر مسائل دیگران در اولویتشان نیست و انتظار داریم که این مساله حل شود.

وی با بیان اینکه از دهه ۴۰ برای پارک چیتگر حقابه منظور شده بود اما به دلیل حساب و کتاب و بدهی‌ها شاهد بودیم که آب در دو فصل آبگیری روی پارک چیتگر بسته شد و طی سنوات گذشته بیش از ۹۰ هکتار از پارک تخریب شد ادامه داد: دیگر انتظار نداریم که در این دوره مدیریت نیز مشکلات همچنان پا بر جا باشد. به گفته‌ نوری بحث برداشتن یا جابه‌جایی تیرهای برق در بافت فرسوده به کندی صورت می‌گیرد که باید برای آن راه‌حلی اندیشید.

 

ارسال نظر